علائم سیاه زخم سیاه زخم، شاربون


سیاه زخم (سیاه زخم، شاربن) چیست؟

باسیلوس آنتراسیس عامل سیاه زخم است. نام های دیگر این بیماری در انگلیسی سیاه زخم و در فرانسوی Charbonne است. این بیماری شایع انسان و تعداد زیادی از حیوانات است که البته در حیوانات بیشتر و در انسان کمتر دیده می شود.

سیاه زخم + درمان

میکروبیولوژی

باسیلوس آنتراسیس یک باسیل بزرگ گرم مثبت میله ای شکل است که در یک محیط طبیعی به خوبی رشد می کند. در محیط های نامساعد ایجاد هاگ می کند بنابراین بسیار مقاوم است.اسپورها در برابر شرایط نامساعد محیطی مقاوم هستند و می توانند برای مدت طولانی در هوا بخصوص در خاک زنده بمانند و در محیط آزمایشگاهی در دمای 37 درجه به خوبی رشد می کنند. پاتوژن توسط Koch کشف شد. انواع بیماریزای باسیل سیاه زخم دارای یک پوسته (کپسول) به نام پلی دی گلوتامیک اسید و سه پروتئین سمی (اگزوتوکسین) به نام فاکتور ادم، آنتی ژن محافظ عامل کشنده است. پلی دی گلوتامیک اسید برای جلوگیری از بیگانگی گلبول های سفید خون مورد نیاز است.

و باسیل هایی که فاقد این آنتی ژن هستند گلبول های سفید را از بین می برند. عامل ادم باعث ایجاد ادم و همچنین اختلال در سیستم ایمنی بدن میزبان می شود. عامل کشنده همانطور که از نامش پیداست با مکانیسم های هنوز ناشناخته باعث مرگ می شود.مهمترین مکانیسم شناخته شده حذف ماکروفاژها به دلیل خواص پروتئازی آن است. آنتی ژن محافظ همانطور که از نامش پیداست یک عامل محافظ است و دو عامل قبلی بدون اتصال به این عامل کارایی خود را از دست می دهند.

————————————————- ———————————-

انتقال سیاه زخم

1. پوست: در اثر تماس و دست زدن به مواد آلوده حیوانی (پشم، چرم، گوشت، پودر استخوان خام و غیره) آلوده می شود. میکروب از طریق خراش های کوچک روی پوست وارد بدن انسان می شود. (بیماری های شغلی)

2. تنفسی: انتقال تنفسی توسط گرد و غبار آلوده نادر است (در کارخانه های پشم و پشم)

3. گوارش: انتقال خوراکی از طریق گوشت خام یا نیم پز، شیر خام و غیره. انتقال فرد به فرد بسیار نادر است.

————————————————- ———————————-

دوره نهفته بیماری سیاه زخم

این حدود 7 روز پس از تماس است. آلودگی تنفسی به 8000 تا 50000 میکروارگانیسم نیاز دارد. این باکتری به دلیل وجود کپسول در مقابل سیستم ایمنی بدن مقاوم است و با ترشح سم باعث بروز علائم می شود.مورد قطعی سیاه زخم عبارت است از: در مورد باسیل سیاه زخم یا 2-تطابق کلینیکی با حداقل 2 تست حمایتی تشخیصی مثبت.

مورد مشکوک سیاه زخم

این موارد عبارتند از: 1- سازگاری بالینی، بدون جداسازی باسیل سیاه زخم از نمونه های با نتیجه مثبت یکی از آزمایشات آزمایشگاهی همراه یا 2- سازگاری بالینی بیماری سیاه زخم، با شواهد اپیدمیولوژیک تماس با محیط آلوده اثبات شده، بدون شواهد آزمایشگاهی. این بیماری ممکن است به صورت پوستی، گوارشی، ریوی و کمتر مننژیت ظاهر شود، اما شایع ترین تظاهرات بالینی آنتراکس پوستی است.

سپس در عرض چند روز، خونریزی سیاه رنگ در قسمت مرکزی وزیکول ظاهر می شود و با تخلیه مایع وزیکول، زخم توخالی با لبه شفاف در وسط، اسکار سیاه رنگ را نشان می دهد و در عرض 1-3 هفته از موضع، جدا می کند البته گاهی سیاه زخم پوستی با تشکیل گاو نر، ادم منتشر، تب و سموم همراه است و به آن ادم بدخیم می گویند. لازم به ذکر است که درمان آنتی بیوتیکی تاثیری بر سیر ضایعه موضعی سیاه زخم ندارد و تنها می تواند از سپتی سمی و عفونت ثانویه جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید  چاقی، حس چشایی را کم می‌کند!

اگر ضایعه در قسمت پایین صورت یا گردن باشد، ادم ایجاد شده می تواند گردن، نای، فشار و حتی حنجره را احاطه کند و باعث مشکلات تنفسی و خفگی شود که باید با تراکئوتومی درمان شود. ، شکایت

بیشتر ضایعات بهبود می یابند و تاثیر کمی دارند، اما ضایعات روی فک و چشم که گاهی اوقات قانقاریا هستند، در نهایت برای ترمیم نیاز به جراحی پلاستیک دارند. بیمارانی که دیر به پزشک مراجعه می کنند ممکن است دچار فروپاشی گردش خون، خونریزی شدید روده و مدیاستینیت هموراژیک شوند، اما بیمارانی که به موقع به پزشک مراجعه می کنند به سرعت به درمان پاسخ می دهند. اگرچه گاهی اوقات چندین هفته طول می کشد تا جای زخم خود به خود بهبود یابد، اما پس از شروع درمان با پنی سیلین، باسیل سیاه زخم در عرض 1-2 روز پس از ضایعه کامل در ضایعه یافت نمی شود.

میزان مرگ و میر ناشی از مننژیت سیاه زخم، علیرغم درمان مناسب، حدود 100 درصد است. علاوه بر این میزان مرگ و میر از نوع ریوی حدود 80-100 درصد و نوع گوارشی آن 25-75 درصد است و سیاه زخم جلدی در صورت عدم درمان در 25-25 درصد موارد منجر به مرگ بیمار می شود. 0 سیاه زخم پوستی اغلب در صورت و اندام فوقانی درگیر است مطالعه سوابق بیماران نشان می دهد که این ضایعات در 58% موارد، در 32% موارد در اندام فوقانی و در 5% موارد در اندام تحتانی وجود دارد. اندام ها و در 5 درصد موارد. از موارد گوارشی است. .

————————————————- ———————————-

علل سیاه زخم

  • بیماری زا

باسیلوس آنتراسیس یک باکتری میله ای شکل خود به خود هوازی است که اسپوردار و گرم مثبت است و در محیط کشت بدون کپسول است و معمولاً در بدن میزبان محصور می شود.

این بیماری مختص حیوانات است و افراد به طور تصادفی به آن مبتلا می شوند.

میزبان انسان عامل تصادفی سیاه زخم است. عمدتاً توسط عوامل انسانی مورد علاقه میزبانی خواهد شد. این بیماری در گروه سنی 29-20 سال شیوع بیشتری دارد و در گروه سنی 9-0 سال شیوع کمتری دارد، اما حساسیت جنسی آنها یکسان است.

سیاه زخم عمدتاً به صورت منفرد یا اپیدمی رخ می دهد. عفونت در تمام فصول، اما بیشتر در فصول گرم از اواخر بهار تا اوایل پاییز رخ می دهد. سیاه زخم در میان چوپان ها و فرش ها یافت می شود.

مسیر انتقال سیاه زخم

تماس با پوست و پشم حیوانات آلوده از طریق خراش های کوچک، مصرف شیر و فرآورده های آلوده، منجر به انتقال سیاه زخم و عفونت خواهد شد.انتقال از انسان به انسان در مناطقی با بهداشت ضعیف و جمعیت ضعیف دیده می شود.

  • علائم و نشانه های سیاه زخم در حیوانات

سیاه زخم در حیوانات به اشکال مختلف بروز می کند. در نوع رعد و برق حیوان به طور ناگهانی می میرد و در نوع حاد دچار تحریک پذیری شدید، افسردگی، ناراحتی های قلبی ریوی، لرزش و گرفتگی عضلات و خونریزی می شود و حیوان در عرض 2-1 روز می میرد. خونریزی شکمی به دلیل خونریزی روده، ناراحتی تنفسی و تورم گلو و حنجره می تواند در نهایت منجر به مرگ شود.در بین حیوانات، خوک ها نسبت به کربن (سیاه زخم) مقاوم تر هستند و اغلب بهبود می یابند.

بیشتر بخوانید  چرا کلیه ها سنگ می سازند؟

————————————————- ———————————-

علائم و نشانه های سیاه زخم در انسان

این بیماری دوره کمون 4-5 روزه دارد.

سیاه زخم ریوی دوره کمون کوتاه تری دارد.

الف) سیاه زخم پوستی:

ابتدا در محل ضایعه، یک وزیکول کوچک که محل پیلون اولیه را احاطه کرده است، سپس قرمز شده و پس از مدتی خشک شده و لکه سیاهی به جا می گذارد. گاهی اوقات غدد لنفاوی اطراف ضایعه تحت تأثیر قرار می گیرند، اما درد شدیدی در صورت وجود ندارد، وجود درد و لنفانژیت باید با عفونت ثانویه همراه باشد، بیشتر ضایعات روی صورت و گردن هستند. ضایعات پلک و نزدیک چشم باعث صدمات شدید چشمی می شود ضایعات بیشتر منفرد بوده و در اثر تماس با دست بیمار به سایر نقاط بدن سرایت کرده و باعث ایجاد ضایعات متعدد می شود.

کاهش دمای بدن، استفراغ، نبض سریع، افت فشار خون، ضعف و لرز همگی از نشانه های بدتر شدن سیاه زخم هستند. در صورت عدم درمان، عفونت می تواند به غدد لنفاوی و جریان خون در ناحیه سپسیس گسترش یابد.

ب) سیاه زخم ریوی:

این بیماری ناگهانی است و علائم خفیف و غیراختصاصی شبیه به یک عفونت معمولی دستگاه تنفسی فوقانی دارد. بعد از 3-5 روز تب، شوک و دیسترس حاد تنفسی ظاهر می شود و امکان استفراغ و خلط خونی وجود دارد. تعریق زیاد، مشکل در تنفس، نبض تند، بزرگ شدن غدد لنفاوی و طحال به دلیل سپسیس نیز در این بیماری وجود دارد و به دلیل مقاومت بالای افراد، بیماری ریوی نادر است و در موارد اختلالات ایمنی و تماس با مقادیر زیاد هاگ شایعتر است. در هوا.

سیاه زخم روده:

این عارضه بسیار نادر است و تشخیص آن دشوارتر است.سیاه زخم روده تنها در صورتی قابل تشخیص است که به صورت گروهی از بین برود. سیاه زخم گاهی به صورت گاستروانتریت حاد همراه با درد شکمی ظاهر می شود. این بیماری با ناراحتی معده همراه با تب و سپسیس ظاهر می شود و در نهایت منجر به مرگ می شود. غدد لنفاوی نیز متورم و خونریزی دهنده هستند.

مننژیت:

نادرترین عارضه سیاه زخم است. اگر به اطلاعات بیشتری در مورد علائم سیاه زخم نیاز دارید، اینجا بخوانید و از آنها استفاده کنید (علائم سیاه زخم) زخم گوارشی با درد شدید شکم همراه با تب و علائم سپتی سمی رخ می دهد. این بیماری معمولاً پس از مصرف گوشت خام آلوده یا با پخت ناکافی رخ می دهد و دوره کمون حدود 1 تا 7 روز است.

زخم های دستگاه گوارش می توانند از راه دهان، حلق یا در شکم ایجاد شوند. انسداد گلو معمولاً با ضایعات در پایین زبان با مشکل در بلع (دیسفاژی)، تب و تورم غدد لنفاوی در گردن ظاهر می شود. التهاب قسمت تحتانی روده معمولاً باعث تهوع، کاهش اشتها و تب همراه با درد شکم، هماتمز و اسهال خونی می شود. تنگی نفس با بزرگ شدن مدیاستن در عکس قفسه سینه همراه است و کشنده ترین شکل بالینی این بیماری در نظر گرفته می شود.

بیشتر بخوانید  علائم بیماری اریتم مولتی فرم + درمان سریع این عارضه

این بیماری در اثر استنشاق 50-8 هزار اسپور باسیلوس آنتراسیس ایجاد می شود. دوره کمون آن در انسان حدود 1 تا 7 روز است اما گاهی تا 60 روز طول می کشد و عواملی مانند عوامل میزبان، تعداد اسپورهای استنشاقی و هموپروفیلاکسی در دوره کمون بیماری موثر است. علائم اولیه شامل تب خفیف، درد عضلانی و ضعف است که می تواند به نارسایی تنفسی و شوک و مننژیت تبدیل شود.

————————————————- ———————————-

درمان سیاه زخم

  • اشکال خفیف این بیماری بدون درمان درمان می شوند. داروی انتخابی اولیه برای سیاه زخم پنی سیلین است مگر اینکه بیمار به آن حساسیت داشته باشد.
  • اثر پنی سیلین از بین بردن سیل است و تاثیر مستقیمی بر ادم زخم ندارد و التیام زخم زمان بر است.
  • تجویز داخل عضلانی 600000 واحد پنی سیلین پروکائین هر 12 ساعت تا 7 روز توصیه می شود. پردنیزولون داخل وریدی در موارد دیسترس تنفسی شدید توصیه می شود.
  • اگر به پنی سیلین حساسیت دارید، استفاده از کلرامفنیکل و تتراسایکلین توصیه می شود که در این صورت باسیل مدت بیشتری در زخم باقی می ماند.

————————————————- ———————————-

پیشگیری از سیاه زخم

البته کنترل بیماری در حیوانات نیز می تواند از عفونت انسان جلوگیری کند. ضدعفونی کلیه فرآورده های حیوانی، رعایت موازین بهداشتی در محیط کار و ایمن سازی به مقدار زیاد احتمال ابتلا را کاهش می دهد.

سوزاندن جسد حیوان آلوده، ضدعفونی خاک، عدم مصرف شیر حیوان آلوده، درمان حیوان آلوده و واکسینه کردن حیوان اکیداً توصیه می شود.

————————————————- ———————————-

اقدامات ایران علیه سیاه زخم

با توجه به تلفات بالای دام و خسارت اقتصادی، کنترل یکی از اولویت های اول سازمان دامپزشکی کشور است. آلودگی انسانی نادر و منفرد است، بنابراین مشکل اصلی در حوزه دام، واکسیناسیون عمومی دام است.راستا نیز راهکارهایی را انتخاب کرد.

————————————————- ———————————-

چند نکته در مورد سیاه زخم

  • این بیماری همچنان در کشور ما وجود دارد و از این رو نیازمند تداوم اقدامات برای کنترل سیاه زخم در حیوانات هستیم و از طرفی بیماری های مختلف معمولا در کتاب ها و مقالات جدید در تشخیص افتراقی انواع بیماری های پوستی، گوارشی و تنفسی به فراموشی سپرده می شود. در ایران، پزشکان باید این را در نظر بگیرند.
  • با توجه به طنین شوم بیوتروریسم و ​​استفاده از هاگ سیاه زخم به عنوان سلاح بیولوژیکی، در صورت جدی شدن این خطر، لازم است اقدامات لازم مانند واکسن های انسانی و داروهایی مانند سیپروفلوکساسین و داکسی سایکلین به اندازه کافی پیش بینی شود و در اختیار دانشگاه ها قرار گیرد. و در این راستا باید به پزشکان و آزمایشگاه ها اطلاع رسانی و به جمعیت آسیب دیده اطلاع رسانی شود.
  • درخواست کلیه سیاست های مربوط به مبارزه با سیاه زخم ناشی از بیوتروریسم در شورای هماهنگی کنترل بیماری های مشترک انسان و دام که با حضور وزرای چهار وزارتخانه و دوازده شخص حقیقی و حقوقی دیگر در محل وزارت بهداشت و درمان برگزار شد. آموزش پزشکی از طریق مرکز مدیریت بیماری های کشور اعم از مراکز بهداشتی و درمانی و صدا و سیما و 000 اجرا می شود.

————————————————- ———————————-

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


دیدگاهتان را بنویسید