مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

علائم حساسیت یا حساسیت به شیر مادر در نوزادان

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


حساسیت نوزادان به شیر مادر چیست؟

امروز در این مقاله راهکارهایی را در رابطه با حساسیت نوزاد به شیر مادر توصیه می کنیم. ممکن است کودک شما به شیر مادر حساسیت داشته باشد. این سوال در بین کودکان رایج است. اما باید سعی کنید آن را حل کنید و از راه حل ها استفاده کنید. شاید از خود بپرسید که چرا باید این موضوع را جدی گرفت. زیرا شیر مادر برای کودکان بسیار مفید و مغذی است. اگر کودک را به شیر خشک عادت دهید، بدن نوزاد ضعیف شده و از فواید شیر مادر محروم می شود.

در موارد حساسیت بیش از حد نوزاد به شیر مادر، سیستم ایمنی بدن نوزاد با پروتئین های موجود در شیر مبارزه می کند و نتیجه به صورت آلرژی خود را نشان می دهد. البته این حساسیت هم برای شیر مادر و هم برای شیر خشک وجود دارد. گاهی وقتی مادر شیر گاو می خورد، پروتئین های موجود در آن وارد بدن نوزاد می شود و این یکی دیگر از موارد ایجاد آلرژی است.

فواید شیر مادر

همانطور که گفته شد، فواید شیر مادر برای کودک ضروری است. مزایای شیردهی عبارتند از: افزایش هوش، پیشگیری از بیماری های تنفسی، ایمن سازی بدن، تهیه غذای کامل و مفید، رشد و تکامل جسمانی کودک و ….


حساسیت به شیر مادر

حساسیت و بیماری های پوستی نوزادان به شیر مادر

یکی از علل حساسیت نوزاد به شیر مادر، وجود بیماری های پوستی است. نوزادان مبتلا به آلرژی پوستی به غذاهای مختلف حساس هستند. ممکن است موادی در شیر مادر وجود داشته باشد که باعث حساسیت پوستی شود و بدن نوزاد به آن واکنش نشان دهد. آسم و اگزما ارتباط مستقیمی با حساسیت نوزاد به شیر مادر دارد. شاید به دلیل اینکه این دو بیماری با نقص در سیستم ایمنی بدن همراه است، نوزاد بیشتر مستعد ابتلا به آلرژی است.

بیشتر بخوانید  خواص حیرت انگیز پسته برای کودکان

باید بخوانید:

دانشمندان تحقیق کرده و به این نتیجه رسیده اند که فرزند اول نسبت به سایر کودکان حساسیت بیشتری به غذا دارد. این مشکل باعث می شود که نوزاد به غذاهای مختلف حساسیت پیدا کند. بنابراین اگر فرزند اول شما مشکل مشابهی نسبت به سایر کودکان دارد، توصیه می کنیم به پزشک مراجعه کنید تا با راهکارهای خاصی حساسیت غذایی برطرف شود. دلیل این عامل احتمالاً مراقبت بیش از حد والدین و دوری از میکروب ها و ویروس ها است.

ژنتیک

یکی از عوامل مشترک ژنتیک است. یعنی اگر فردی در خانواده آلرژی داشته باشد 75 درصد احتمال ابتلای کودک وجود دارد. اگر والدین آلرژی داشته باشند، 40 درصد احتمال دارد که نوزاد دچار حساسیت پوستی شود. در مواردی که نوزاد به شیر مادر حساسیت دارد، می توان از شیرخشک بدون لاکتوز استفاده کرد.

عوارض مصرف زودهنگام شیر گاو

هرگز نباید قبل از شش ماهگی به نوزاد شیر گاو بدهید. آنها را حساس می کند. شیر مادر یا شیر خشک تنها گزینه مناسب برای کودکان زیر 6 ماه است و استفاده از شیر گاو در این مدت ممنوع خواهد بود.


علائم حساسیت به شیر مادر

علائم حساسیت نوزاد به شیر مادر

آلرژی به شیر معمولا در روزهای اول تولد رخ می دهد. در این روزها باید به شدت مراقب سلامت کودک خود باشید و در صورت بروز علائم با پزشک مشورت کنید. هم شیر مادر و هم شیر خشک می توانند باعث ایجاد حساسیت در بدن نوزاد شوند. این مشکل به صورت علائم در روده و گوارش کودک خود را نشان می دهد. در زیر علائم احتمالی حساسیت نوزاد به شیر مادر آورده شده است که دانستن آنها مفید است.

  • تورم بدن
  • کهیر و حساسیت پوستی
  • صدای جیغ دادن
  • نفخ و دل درد
  • اسهال و مدفوع شل همراه با خون
  • بی اشتهایی و نخوردن غذا
  • بی قراری و خواب نامنظم کودکان
  • بثورات پوستی و شرایطی شبیه اگزما

در برخی موارد، علائم آلرژی به قدری واضح است که خود را به شکل آنافیلاکسی نشان می دهد. در این صورت روی پوست، تنفس و فشار خون تاثیر می گذارد.

مشاوره
در برخی موارد مصرف شیر گاو توسط مادر باعث ایجاد حساسیت در کودک می شود و برای این موارد متخصصان تغذیه توصیه می کنند که شیر و فرآورده های آن از برنامه غذایی مادر حذف شود. برای تامین کلسیم مادر و حفظ سلامتی او در این دوران، قرص های مکمل و شیرخشک برای مادران شیرده وجود دارد.


 تغذیه نوزادی که به شیر مادر حساسیت دارد

توصیه های عملی برای تغذیه نوزاد مبتلا به آلرژی به شیر مادر

اگر کودک شما به شیر مادر حساسیت دارد، پزشک معمولاً از شما می خواهد که استفاده از شیر را در رژیم غذایی خود حذف کنید. تا زمانی که خواص شیر به طور کامل از بدن شما پاک نشود، شیر مادر را جایگزین شیر مادر کنید.
اگر کودک همچنان به شیر مادر حساسیت دارد، پزشک محصولات مشابهی مانند شیر خشک را جایگزین می کند. انتخاب شیرخشک مناسب موضوع مهمی است، در این صورت پزشک متخصص و متخصصان تغذیه می توانند شیرخشک مناسب را با توجه به شرایط کودک معرفی کنند. در برخی موارد استفاده از دو نوع شیرخشک توصیه می شود.
اگر متخصص اطفال متوجه حساسیت به شیر شود، ابتدا شیر را به صورت دوره ای خارج کرده و سپس راه حل مناسب را پیشنهاد می کند.
عدم توجه به این بیماری در کودکان علاوه بر ناراحتی های ذکر شده باعث کم خونی می شود و برای درمان باید از 5 ماهگی به کودک آهن داده شود و در صورتی که این کمبود از این طریق جبران نشود پزشک می تواند خون گیری کند. انتقال خون

نتیجه
تغذیه یک اصل مهم در سلامت و رشد کودک است و همیشه باید مورد توجه قرار گیرد. شیر مادر تغذیه صحیح نوزادان است و نوزادانی هستند که به شیر مادر حساسیت دارند و باعث ایجاد علائم در آنها می شود. در این مقاله دلایل مختلفی از جمله وراثت، فرزند اول و غیره را برای این نوع آلرژی ذکر کرده ایم.
والدینی که متوجه این مشکل در فرزند دلبند خود می شوند اصلا نگران نباشند زیرا راه حل هایی برای آن وجود دارد و با روش های درمانی جایگزین کودک می تواند بدون هیچ مشکلی از شر این حساسیت خلاص شود.


بیشتر بخوانید  آموزش درس بیستم باغ همیشه بهار هدیه سوم ابتدایی
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *