مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

علائم بیماری خطرناک عفونت آدنو ویروسی چیست؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



درباره بیماری عفونت آدنو ویروسی


آدنوویروس‌ها گروهی از ویروس‌های معمول هستند که می‌توانند چشم، مجاری تنفسی ریه‌ها، روده‌ها، مجاری ادراری و سیستم عصبی را تحت تأثیر قرار دهند. آدنو ویروس‌ها یکی از دلایل اصلی تب، سرفه، گلودرد، اسهال و قرمزی چشم هستند.


عفونت آدنو ویروسی بیشتر در بین کودکان شایع است، اما هرکسی می‌تواند به آن‌ها مبتلا شود. بیشتر کودکان تا سن ۱۰ سالگی به حداقل یک نوع از آدنو ویروس‌ها مبتلا می‌شوند.


عفونت آدنو ویروسی معمولاً نشانه‌های خفیفی دارد و بعد از چند روز خود به خود بهتر می‌شود. اما این عفونت در افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف مخصوصاً کودکان می‌تواند شدیدتر بروز پیدا کند.



علائم و نشانه های عفونت آدنو ویروسی


هر نوع از آدنو ویروس می‌تواند نشانه‌های متفاوتی داشته باشند. این نشانه‌ها عبارت اند از:


  • برونشیت : سرفه، آبریزش بینی، تب و لرز

  • عفونت تنفسی : گرفتگی بینی، آبریزش بینی، گرو درد و غدد متورم

  • خروسک : سرفه با صدای شدید، مشکل در تنفس، تنفس همراه با صدا به هنگام عمل دم

  • عفونت گوش : درد در گوش، حساسیت گوش، تب

  • قرمزی چشم : چشم قرمز ترشحات چشم، اشک ریزی، حس دائمی اینکه جسمی داخل چشم وجود دارد.

  • ذات‌الریه : تب، سرفه، مشکل در تنفس

  • عفونت معده و روده : اسهال، استفراغ، سردرد، تب، گرفتگی معده

  • مننژیت: سردرد، تب، حالت تهوع، استفراغ

  • عفونت مجاری ادراری : سوزش هنگام ادرار، تکرر ادرار، خون در ادرار


علت بیماری عفونت آدنو ویروسی


عفونت آدنو ویروسی در مکان‌هایی که کودکان زیادی در آن وجود دارد، مثل مهدها ، کمپ‌ها و مدرسه‌ها فراوان است. آدنو ویروس مسئول این بیماری می‌تواند از طریق عطسه ، سرفه یا قطرات آب حاوی ویروس که در محیط پخش‌ شده‌اند، منتشر شود.


کودک می‌تواند از طریق تماس با کودک یا اسباب‌بازی آلوده و زدن دست‌ به‌ دهان، بینی یا چشم به عفونت آدنو ویروسی مبتلا شود. این بیماری در کودکان با سرعت بیشتری پراکنده می‌شوند چون بیشتر ممکن است کودکان دستان خود را با دهان و بینی و چشم تماس دهند.


در حین تعویض پوشک ممکن است به عفونت آدنو ویروسی دچار شوید. اگر کسی که غذا را آماده کرده است، به این ویروس مبتلا بوده باشد و دست‌های خود را به خوبی نشسته باشد، ممکن است شما نیز مبتلا شوید. همچنین احتمال ابتلا به عفونت آدنو ویروسی به خاطر شنا در دریاچه‌ها و استخرها نیز وجود دارد.



تشخیص بیماری عفونت آدنو ویروسی


پزشک با انجام معاینات بالینی و معایناتی که در زیر آمده است، تشخیص می‌دهد که بیماری به خاطر وجود ویروس یا باکتری ایجادشده است:


  • آزمایش خون

  • آزمایش ادرار

  • نمونه‌برداری از داخل بینی

  • آزمایش مدفوع

  • عکس‌برداری از سینه


درمان بیماری عفونت آدنو ویروسی


آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان این بیماری تأثیری ندارند چون آن‌ها فقط برای کشتن باکتری‌ها هستند نه ویروس‌ها. سیستم ایمنی کودکان با گذشت چند هفته بیماری را از بین می‌برد. قرمزی چشم و ذات‌الریه ممکن است زمان بیشتری برای درمان نیاز داشته باشد.



پیشگیری از بیماری عفونت آدنو ویروسی


کودک خود را از افراد بیمار دور نگه دارید.


دست‌های خود و کودک خود را به طور منظم، مخصوصاً قبل از خوردن غذا بشویید. اگر صابون در دسترس ندارید، از ضدعفونی‌کننده‌های بر پایه الکل استفاده کنید.


سطوح خانه مثل کابینت آشپزخانه و سینک ظرف‌شویی را تمیز نگه دارید.


اجازه شنا کردن در استخرهای کثیف را به کودک ندهید.


چه موقع برای بیماری عفونت آدنو ویروسی به پزشک مراجعه کنیم؟


اگر کودک شما یکی از نشانه‌هایی که در بالا ذکر شد را از خود بروز می‌دهد، به پزشک اطفال مراجعه کنید، مخصوصاً اگر کودک شما زیر 3 سال سن دارد.



درمان خانگی التهاب چشم


ماهیت ظریف و حساس چشم، آنرا در فعالیت های روزمره و محیط زیست آسیب پذیر می سازد. با این حال، داروهای خانگی باعث کاهش تحریک و التهاب چشم می شود و می تواند موجب تسکین فوری مشکلات چشمی شود.


1. چای کیسه ای


پس از استفاده از چای کیسه ای آن را دور نیندازید، اجازه دهید خنک شود و سپس روی چشمان پف کرده خود قراردهید اجازه دهید به مدت 25 تا 30 دقیقه روی چشمان تان باقی بماند


2. آب نمک


از آب نمک جوشیده شده برای درمان التهاب چشم می توانید استفاده کنید برای این کار از توپ های پنبه ای استفاده کنید تا عفونت و علائم التهاب چشم را کاهش دهید.


3. آب گرم و سرد


انجام کمپرس گرم و سرد به طور متوالی می تواند به کاهش التهاب چشم کمک کند. برای درمان التهاب چشم از پد های پنبه ای آرایشی استفاده کنید. گرما در کاهش التهاب چشم موثر است، در حالی که کمپرس سرد خارش و سوزش چشم را کاهش می دهد.


4. خیار


خیار به عنوان یک درمان کلاسیک شناخته شده است، شما می توانید تکه های تازه خیار را روی چشم های بسته به مدت 20 تا 30 دقیقه قرار دهید. سبزیجات از جمله خیار دارای خاصیت قابض می باشند که انواع مختلفی از مشکلات چشمی را به ویژه پف چشم را درمان می کنند.


5. عدم استفاده از لنز


اگر از لنز استفاده مداوم می کنید و از التهاب مزمن چشم رنج می برید پیشنهاد می شود که لنز های خود را برای جلوگیری از عفونت و سایر عوارض کنار بگذارید


6. شستن مداوم دست


شستشوی مداوم دست ها و رعایت بهداشت خطر ابتلا به عفونت و التهاب چشم ها را کاهش می دهد.


7. کاهش آلرژن ها


شستشوی ملحفه تخت خواب، بالش و حوله ها در آب گرم (و استفاده از شستشو دهنده های ملایم و غیر مضر) سبب کاهش آلرژن هایی می شود که عامل التهاب چشم هستند.


8. سیب


پوست یک سیب رسیده را بگیرید و به قطعات ریز خرد کنید. سپس یک خمیر با کمک آن آماده کنید. چشمانتان را ببندید و مقداری از این خمیر بدست آمده را به چشمانتان بمالید. اجازه دهید تا این ضماد به مدت حداقل 15 تا 20 دقیقه روی چشمتان باقی بماند و اثر شگفت انگیز خود را بگذارد. این ضماد را می توان برای کاهش التهاب همراه با پف چشم استفاده کرد.


9. سیب زمینی


سبزیجاتی همانند سیب زمینی هنگامی که رنده می شوند، یک ضماد موثر و فوق العاده خواهند بود. سیب زمینی را با استفاده از یک باند تمیز، روی چشمان پف کرده و ملتهب نگه دارید. چشمان خود را ببندید.


10. پاپایا


یک پاپایای رسیده را له کنید و ضماد بدست آمده را روی چشم های پف کرده تان قرار دهید سعی کنید چشمانتان را ببندید. این ضماد را به مدت 15 دقیقه و دو بار در روز روی چشم هایتان قرار دهید.


11.-چغندر


با استفاده از یک باند تمیز چغندر (پخته شده) را در اطراف پف چشم هایتان نگه دارید. هنگم انجام این کار چشم هایتان را ببندید.


همچنین بخوانید:


علت بی اختیاری اشک چشم (اشک ریزش چشم)چیست؟


علت سوزش چشم


عمل ناخنک چشم چگونه انجام می گیرد + مراقبت های بعد از عمل


فواید عسل برای چشم : چگونه عفونت چشم را با عسل درمان کنیم؟


عوارض استرس و فشار عصبی بر روی چشم و بینایی


بیشتر بخوانید  ۱۵ فایده خوردن آب گرم در اول صبح
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *