مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

علائم اثرات باقیمانده کرونا در ریه ها

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


کرونا طولانی مدت

در ذات الریه، ریه ها ملتهب می شوند و مایعات زیادی در آنها جمع می شود که منجر به مشکلات تنفسی می شود. در برخی از افراد، مشکلات تنفسی می تواند به اندازه ای شدید شود که نیاز به درمان بیمارستانی با اکسیژن یا حتی دستگاه تنفس مصنوعی داشته باشد.
ذات الریه ناشی از کووید-19 هر دو ریه را تحت تاثیر قرار می دهد. کیسه‌های هوایی در ریه‌ها پر از مایع می‌شوند و توانایی آن‌ها در دریافت اکسیژن را محدود می‌کنند و باعث تنگی نفس، سرفه و سایر علائم می‌شوند.
در حالی که اکثر افراد بدون آسیب دائمی ریه از ذات الریه بهبود می یابند، پنومونی کووید-19 می تواند شدید باشد. حتی پس از برطرف شدن بیماری، آسیب ریه می تواند منجر به مشکلات تنفسی شود که ممکن است ماه ها طول بکشد تا بهبود یابد.

سندرم زجر تنفسی حاد (ARDS)

با پیشرفت پنومونی Covid-19، بیشتر کیسه‌های هوایی پر از مایعی می‌شوند که از رگ‌های خونی کوچک در ریه‌ها نشت می‌کند. در نهایت، تنگی نفس ناشی از آن منجر به نوعی نارسایی ریوی به نام سندرم زجر تنفسی حاد (ARDS) می شود. بیماران مبتلا به ARDS اغلب نمی توانند به تنهایی نفس بکشند و ممکن است به یک دستگاه تنفس مصنوعی برای کمک به گردش اکسیژن در سراسر بدن نیاز داشته باشند. ARDS می تواند کشنده باشد. افرادی که از ARDS بهبود می یابند ممکن است دچار مشکلات ریوی طولانی مدت شوند.


سندرم دیسترس تنفسی

سپسیس

یکی دیگر از عوارض احتمالی موارد شدید کووید-19، سپسیس است. سپسیس زمانی رخ می دهد که عفونت وارد جریان خون شده و از طریق آن پخش می شود و باعث آسیب به بافت های بدن می شود.

همانطور که می دانیم، ریه ها، قلب و سایر سیستم های بدن مانند سازهای ارکستر با هم کار می کنند. در سپسیس، همکاری بین
اعضای بدن از بین می روند. تمام سیستم های اندام، از جمله ریه ها و قلب، می توانند یکی پس از دیگری خاموش شوند.
بیمار مبتلا به سپسیس، حتی بدون این بیماری، می تواند آسیب دائمی به ریه ها و سایر اندام ها را تجربه کند.
هنگامی که فردی مبتلا به کووید-19 است، سیستم ایمنی بدن او سخت کار می کند تا با مهاجمان مبارزه کند. این می تواند بدن را در معرض خطر عفونت با باکتری یا ویروس دیگری علاوه بر کووید-19 قرار دهد. عفونت اضافی می تواند منجر به آسیب بیشتر ریه شود.

بیشتر بخوانید  چگونه بر سندرم فشار خون کت سفید غلبه کنیم ؟

نشانه ای از اثرات ماندگاری کرونا در ریه ها

علائم پاکسازی ناقص ریه ها از پیامدهای کرونا وجود دارد که برخی از این علائم عبارتند از:


عوارض طولانی مدت کووید-19

سرفه

در بیشتر مواقع سرفه نشان دهنده تحریک ریه است و به همین دلیل می تواند با بسیاری از بیماری ها همراه باشد. با این حال، زمانی که خلط یا خلط سرفه می کنید، ممکن است نشان دهنده این باشد که عفونت وارد بدن شما شده است و ممکن است ریه های شما را تحت تاثیر قرار دهد.

نفس کوتاه

تنگی نفس یکی دیگر از علائمی است که پس از ابتلا به ویروس کرونا در افراد بروز می کند و نشان دهنده این است که این ویروس از ریه است. آنها نگران هستند که در چنین شرایطی سیستم ایمنی بدن دچار مشکل شده و باید در اسرع وقت به فرد اکسیژن داده شود.

درد قفسه سینه

اگر بعد از کرونا؛ اگر هنگام تنفس احساس درد قفسه سینه می کنید، نشان دهنده ذات الریه ناشی از کرونا است. به طور کلی، هر گونه ناراحتی یا درد قفسه سینه باید تحت نظر باشد.

کاهش اکسیژن خون (هیپوکسی)

کاهش سطح اکسیژن خون در بیماران مبتلا به کووید-19 می تواند یک علامت هشدار دهنده باشد و نشان دهد که ویروس به طور جدی شما را تحت تاثیر قرار داده و زندگی شما را تهدید می کند. سطح اکسیژن زیر 92 درصد به خصوص هنگام راه رفتن بسیار خطرناک است و باید فورا درمان شود.


علائم درگیری ریه در کرونا

سه دلیل آسیب ریه در ویروس کرونا

سه عاملی که بر خطر آسیب ریوی فرد در اثر عفونت‌های کووید-19 و توانایی فرد برای بازیابی و بازیابی عملکرد ریه تأثیر می‌گذارند عبارتند از:

بیشتر بخوانید  ایجاد محیطی پر جنب و جوش دانشجویی نوعی سرمایه گذاری برای کشور است.

شدت بیماری: موارد خفیف کووید-19 باعث مشکلات کمتر جدی در بافت ریه می شود.
شرایط سلامت: بیماری مانند بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) یا بیماری قلبی که می تواند خطر ابتلا به بیماری های جدی را افزایش دهد.
افراد مسن بیشتر مستعد ابتلا به موارد شدید کووید-19 هستند. زیرا بافت ریه آنها ممکن است توانایی کمتری داشته باشد و به دلیل سن آنها ایمنی ضعیف تری دارند.
درمان: بهبودی بیمار و سلامت ریه درازمدت به نوع مراقبتی که بیمار در طول بیماری دریافت می‌کند و زمان شروع درمان بستگی دارد. اقدامات به موقع در بیمارستان برای بیماران بدحال می تواند میزان آسیب ریه را به حداقل برساند.


آیا بیماران مبتلا به ویروس کرونا می توانند احتمال آسیب ریه را کاهش دهند؟

بیماران می توانند با انجام تعدادی از اقدامات احتمال آسیب ریه را کاهش دهند.
اگر مشکل سلامتی داریم که ما را در معرض خطر بیشتری قرار می دهد، هر کاری که می توانیم انجام دهیم تا احتمال ابتلا به ویروس را کاهش دهیم. همچنین مطمئن شوید که بیماری های مزمن ما به خوبی درمان می شوند. به عنوان مثال، افراد مبتلا به دیابت، بیماری ریوی یا بیماری قلبی باید مراقب باشند که با رعایت و مصرف داروهای خود طبق تجویز پزشک، این شرایط را مدیریت کنند.


نشانه ای از اثرات ماندگاری کرونا در ریه ها

تغذیه صحیح و نوشیدن مایعات کافی نیز می تواند به بیماران کمک کند تا از عوارض کووید-19 جلوگیری کنند. تغذیه مناسب برای سلامت کلی مهم است. نوشیدن مایعات کافی باعث حفظ حجم کافی خون و غشاهای مخاطی سالم در سیستم تنفسی می شود که می تواند به بدن ما در مقاومت بهتر در برابر عفونت و آسیب بافت کمک کند.

بیشتر بخوانید  چگونه از بیمار کرونایی مراقبت کنیم؟


آیا آسیب ریه ناشی از کووید-19 قابل برگشت است؟

پس از ابتلا به یک نوع شدید کووید-19، ریه های بیمار می توانند بهبود یابند. بهبودی پس از آسیب ریه به زمان نیاز دارد. آسیب اولیه در ریه ها و به دنبال آن زخم است. با گذشت زمان، بافت بهبود می یابد، اما سه ماه تا یک سال یا بیشتر طول می کشد تا عملکرد ریه فرد به سطح قبل از کووید-19 بازگردد.
روند بهبودی ریه ها به خودی خود می تواند علائمی ایجاد کند، زیرا در مورد شکستگی استخوان ساق پا، ماه ها به گچ گرفتن نیاز داریم. هیچ کس از ما انتظار ندارد که فوراً با استخوان پای تازه ترمیم شده شروع به دویدن کنیم. در روند بهبود شکستگی و رشد مجدد عضلات، بیمار ممکن است احساس ناراحتی کند. در روند درمان ریه، بیمار نیز ممکن است چنین احساس ناخوشایندی را تجربه کند.
هم پزشکان و هم بیماران باید برای ادامه درمان آماده باشند. پس از پایان اپیدمی، گروهی از بیماران به مراقبت های بهداشتی جدید نیاز دارند. پزشکان، درمانگران تنفسی و سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی باید به این بیماران کمک کنند تا حد امکان عملکرد ریه را بهبود بخشند.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *