مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

علائم آسیب و گیر افتادن عصب اولنار

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


علائم آسیب عصب اولنار چیست و چگونه درمان می شود؟

گاهی ممکن است درد در کف دست و آرنج یا گزگز در دست وجود داشته باشد که در این صورت ممکن است عصب اولنار مشکل داشته باشد. این عصب یکی از مهم ترین اعصاب اندام فوقانی است که از گردن شروع شده و به انگشتان پا ختم می شود.
عصب اولنار عصب حسی حرکتی است که حس درونی دست را که شامل انگشت کوچک و حلقه می شود، فراهم می کند.
این عصب اصلی اندام فوقانی از داخل آرنج و زیر رباط عبور کرده و سپس وارد تونلی به نام تونل کوبیتال می شود. سندرم تونل کوبیتال زمانی رخ می دهد که عصب اولنار هنگام عبور از این تونل استخوانی فشرده می شود.


آناتومی عصب اولنار

عصب اولنار در آرنج پس از عبور از تونل اولنار. در برجستگی استخوانی آرنج قرار می گیرد. شما می توانید عصب اولنار را در اولنا با ضربه زدن به پوست احساس کنید، زیرا پس از ضربه احساس شوک می کنید.
سپس عصب اولنار همراه با عضلات و زیر آنها به بازو نفوذ می کند و در نهایت از طریق انگشت کوچک به کف دست نفوذ می کند. پس از اینکه عصب وارد کف دست شد، از طریق تونلی به نام Gujon به حرکت خود ادامه می دهد.
انتقال احساسات به انگشت کوچک و نیمی از انگشت حلقه تابعی از عصب اولنار است. همچنین اغلب عضلات بازوی کوچک درگیر در کارهای ظریف و عضلات بزرگتر بازو درگیر در گرفتن چیزی را کنترل می کند.


عصب اولنار

درد ناشی از آسیب عصب اولنار

عصب اولنار می تواند در حین حرکت از گردن به کف دست آسیب ببیند که می تواند خود را به شکل ضعف یا بی حسی نشان دهد. بیشترین آسیب به عصب اولنار در ناحیه آرنج رخ می دهد، به خصوص در جایی که عصب از استخوان عبور می کند و سپس وارد تونل کوبیتال می شود.
گاهی اوقات، آسیب به عصب اولنار می تواند ناشی از ورود یک جسم نوک تیز به آرنج باشد که به نوبه خود می تواند عصب را پاره کند یا به آن فشار وارد کند. پارگی عصب اولنار ممکن است کامل یا ناقص باشد، اما شایع ترین نوع است. پارگی در قسمت پایین ساعد است.
فشار عصبی نیز به دلایل مختلفی دیده می شود. از جمله دلایل این فشار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیشتر بخوانید  خطرات آنژیوم(خال های قرمز)روی بدن چیست؟

شکستگی های استخوان و تومورهای بدخیم می توانند فشار مستقیمی بر عصب وارد کنند.
بدشکلی استخوان به هر دلیلی می تواند به اعصاب آن ناحیه از جمله عصب اولنار فشار وارد کند.
تومورهای خوش خیم یا بدخیم بافت یا استخوان.
سندرم تونل که؛ عصب اولنار به کانال استخوانی که در آن قرار دارد فشار می آورد.
شکستگی کانال کوبیتال عصب را فشرده می کند.
سندرم تونل اولنار، که در آن عصب به کانال گویان که در مفصل قرار دارد فشار می‌یابد.
شکستگی در ناحیه مفصل می تواند به اعصاب فشار وارد کند.

علائم آسیب عصب اولنار چیست؟

الیاف حرکتی عصب اولنار طولانی تر از رشته های حسی آن است، بنابراین بزرگترین آسیبی است که می تواند به موتور وارد کند.
اگر آسیب کامل باشد، می تواند احساس پوست را به طور کامل از بین ببرد و در نتیجه ماهیچه های متصل را فلج کند، اگر آسیب عصب نسبی باشد، باعث ضعیف شدن و کاهش احساس عضلات می شود.
بسته به نوع و محل آسیب عصب اولنار، عوارض مختلفی ممکن است رخ دهد. هر چه آسیب بیشتر باشد و به ریشه های اندام نزدیکتر باشد. بیشتر روی بافت ها تاثیر می گذارد.


هدف قرار دادن عصب اولنار

اگر عصب اولنار در مچ دست یا ساعد تحتانی آسیب دیده باشد، ممکن است علائم زیر را نشان دهد:

اختلالات حسی

از دست دادن یا از دست دادن حس در کف دست با انگشت کوچک و داخل انگشت حلقه همراه است. اگر آسیب عصبی مزمن باشد، می تواند پوست این ناحیه را خشک کند یا ناخن را تغییر شکل دهد. زخم و سوختگی می تواند به دلیل بی حسی عصبی در این ناحیه ایجاد شود.

بیشتر بخوانید  با فواید بی نظیر ریشه تارو برای سلامت بدن آشنا شوید

علامت فورامان

علائم فورامن می تواند ناشی از فلج عضلانی باشد که در آن فرد به سختی انگشت شست خود را به انگشت اشاره نزدیکتر می کند. برای تشخیص این اختلال، پزشک از بیمار می‌خواهد که ملحفه‌ای را بین انگشت اول و دوم نگه دارد، در صورتی که فرد سالم باشد، انگشت شست را نزدیک قسمت بیرونی کف دست نگه می‌دارد و سپس کاغذ را نگه می‌دارد، اما شخص با فلج برای گرفتن انگشت شست برای گرفتن کاغذ باید آخرین نوار انگشت شست را خم کند.
از بیمار تست تشخیصی دیگری خواسته می شود. انگشتان خود را هر چه بیشتر به یکدیگر نزدیک کنید، به دلیل فلج شدن اعصاب بین استخوان های دست، فرد نمی تواند کاری را که گفته می شود انجام دهد.

علائم اگر عصب اولنار در آرنج آسیب دیده باشد. صدا، گزگز، درد، خواب آلودگی و ضعف رخ می دهد. این گزگز و گزگز فقط برای مچ دست به سمت پایین اعمال می شود و هر گونه گزگز یا گزگز در ساعد با مشکل عصب اولنار در آرنج متفاوت است. احساس خواب آلودگی در برآمدگی داخلی انگشتان چهارم و پنجم در دست و پا احساس می شود.
علائم حسی اغلب می تواند به طور متناوب رخ دهد و پس از فشار عصبی رخ دهد، به عنوان مثال هنگام تکیه دادن به آرنج، که در صورت پیشرفت آسیب می تواند دائمی شود.


آسیب عصب اولنار

مشکلات مربوط به عصب اولنار درد شدید نیست و درد در ناحیه مفصل که در معرض خطرترین مناطق است شایع نیست. آرنج‌ها و بازوهایی وجود دارند که می‌توانند تا شانه‌ها یا تا ساعد و مفاصل کشیده شوند، اما در بیشتر موارد محدود به ناحیه آرنج هستند.

درمان آسیب عصب اولنار

تغییر سبک زندگی

بسیاری از نکاتی که می تواند به کاهش و کاهش علائم آسیب عصب اولنار کمک کند، مربوط به فعالیت های داخل خانه است. اگر علائم شما با فعالیت های روزانه شما تداخل دارد با پزشک خود تماس بگیرید. نکات زیر ممکن است کمک کند:

بیشتر بخوانید  ادویه ای که از پیشرفت سرطان جلوگیری می کند

باید بخوانید:

از فعالیت هایی که باعث خم شدن بازو برای مدت طولانی می شود خودداری کنید.
اگر برای مدت طولانی از کامپیوتر استفاده می کنید، باید از وضعیت نشستن، ارتفاع صندلی، ارتفاع کامپیوتر از روی میز و غیره مطمئن شوید. استاندارد باشد نباید آرنج خود را در کناره های صندلی قرار دهید.
برای فشار دادن به آرنج خود تکیه نکنید، مثلاً هنگام رانندگی دست خود را روی شیشه ماشین نگذارید.
هنگام خواب آرنج خود را صاف نگه دارید. می توانید یک حوله را دور بازوهای خود بپیچید یا از یک پد در پشت آرنج خود استفاده کنید.

استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی

اگر علائم در مراحل اولیه باشد؛ پزشک ممکن است داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن را برای کاهش تورم عصبی تجویز کند.
معمولاً از استروئیدهای تزریقی به دلیل خطر آسیب عصبی استفاده نمی شود.


درمان گیر افتادن عصب

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی برای درمان درد عصب اولنار استفاده می شود. فیزیوتراپیست ها فعالیت هایی را که باعث ایجاد علائم می شوند تعیین می کنند. در این نوع درمان توصیه می شود مدتی از فعالیت ها دوری کنید، باید توجه داشت که عصب تحریک شده و گاهی متورم می شود و در صورت از بین رفتن تحریک و تورم; درد نیز باید کاهش یابد.
اگر بیماری پیشرفت کرده باشد، می توان از آتل برای کاهش فشار عصبی استفاده کرد یا فعالیت های فرد را اصلاح کرد.

درمان جراحی عصب اولنار

گاهی اوقات ممکن است جراحی برای کاهش فشار عصبی پیشنهاد شود. مداخله جراحی در صورتی انجام می شود که موارد زیر رخ داده باشد:

روش های غیر جراحی جواب نداد.
فشرده سازی عصب اولنار زیاد است.
ضعف یا آسیب به عضلات ناشی از فشردگی عصب.
روش های مختلفی برای جراحی اولنار استفاده می شود که بهترین آنها با توجه به شرایط فرد انتخاب می شود. در این روش ها، عمل معمولاً سرپایی است، اما برخی از بیماران یک شب در بیمارستان می مانند.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *