عسگر فرهادی: شبکه های اجتماعی تهدیدی برای سینما نیستند



عسگر فرهادی معتقد است با وجود رشد سریع شبکه های اجتماعی در سراسر جهان ، این پدیده نمی تواند تهدیدی برای سینما باشد.

به گزارش ایسنا ، عسگر فرهادی کارگردان فیلم های برنده اسکار “جدایی” و “فروشنده” این بار پس از فیلم های “گذشته” ، “فروشنده” و “همه می دانند” با فیلم “قهرمان” به کن آمد. کن برای چهارمین بار.

«قهرمان» همراهی فرهادی با بازگشت به تولید فیلم در ایران درباره قهرمانی به نام رحیم است که به جرم بدهی در زندان به سر می برد. در طول یک تعطیلات دو روزه ، او و نامزدش برنامه ریزی می کنند و سعی می کنند وام دهنده را بگیرند. آنها را ترغیب کنید که موافقت کنند اما برنامه آنها به دلیل شبکه های اجتماعی طبق برنامه پیش نمی رود و از کنترل خارج می شود. شبکه های اجتماعی بخش مهمی از این فیلم است که به مشکلات ناشی از دستکاری رسانه ها در ایران و جهان می پردازد. عسگر فرهادی در مصاحبه با ورایتی درباره نگرانی های خود در مورد شبکه های اجتماعی و همچنین نقش سینما به عنوان بهترین راه برای مقابله با مشکلات صحبت کرد.

ایده فیلم “قهرمان” از کجا آمد؟

هر از گاهی در اخبار ایران اخبار مربوط به افراد بسیار معمولی را می خوانید که در زندگی روزمره خود کاری بسیار نوع دوستانه انجام داده اند و این روش انسانی باعث می شود آنها برای چند روز در جامعه بسیار دیده شوند و فراموش شوند. داستان ظهور و سقوط این افراد واقعاً من را علاقه مند کرد.

بیشتر بخوانید  جزئیات توقیف دو شناور تجسسی آمریکا+ فیلم

آیا در سال های اخیر موضوع دستکاری در شبکه های اجتماعی توجه شما را به خود جلب کرده است؟

وقتی شروع به کار در زمینه تاریخ کردم ، از بسیاری از شبکه های اجتماعی اطلاع نداشتم. من این جنبه را توسعه دادم که فهمیدم این همان چیزی است که این روزها در سراسر جهان وجود دارد. این ابزار به ابزاری قدرتمند برای برقراری ارتباط در هر جامعه تبدیل شده و هیچ مرزی ندارد. در ایران و بقیه جهان اینگونه است.

اما من فکر می کنم در ایران روشن است که چون در جامعه بین گروه ها ، ایده ها ، ایدئولوژی های مختلف تنش وجود دارد ، این یک ابزار در دسترس است. [گروه هایی] از مردم گرفته تا ایستادگی در برابر دیگران. به همین دلیل است که این نقش نقش مهمی در پیشرفت این داستان دارد. نکته جالب در مورد موضوع فیلم این بود که من می بینم همه نهادها و گروه های اجتماعی از این ابزار استفاده می کنند. این راهی برای ارتباط با دیگری است. اما آنچه به نظر من متناقض و جالب در این داستان است این است که این درست برعکس آن است ، نه راهی برای برقراری ارتباط و گشودن با دیگری: این راهی برای پنهان کردن همه چیز است.

نکته جالب دیگر سرعت است [رسانه های اجتماعی] و اینها کلمات بسیار کمی هستند: فضای بسیار کمی که برای انتقال یک داستان ، یک شخص ، یک داستان به آن نیاز دارید و استفاده می کنید. بسیار سریع و اغلب پیچیده تر می شود. انسان پیچیده تر است. شما به فضای بیشتری نیاز دارید تا در واقع تفاوت های ظریف و پیچیدگی وضعیت را ارائه دهید. وقتی این کار را با چند کلمه انجام می دهید ، مطمئناً جای سو mis تفاهم وجود دارد.

بیشتر بخوانید  دوست داری ترشی زمستونی درست کنی یا نه؟ | ترفند درست کردن ترشی زمستانی +ویدئو

در ایالات متحده ، وی یکی از بزرگترین افراد متجاوز در شبکه های اجتماعی در سیاست دونالد ترامپ است که به طور کلی مانع رفتن شما به ایالات متحده برای بردن اسکار می شود. به نظر شما آیا باید تغییراتی در رئیس جمهور بایدن ایجاد شود ، خصوصاً وقتی صحبت از سیاست آمریکا در قبال ایران است؟

من فکر می کنم افراط گرایان بدون توجه به دولت و سیستم سیاسی بسیار شبیه به هم هستند. حضور جو بایدن مطمئناً همه دنیا را به مکانی بهتر تبدیل خواهد کرد. در موردش تردیدی ندارم. اما در مورد ایران ، و تلاش برای پیش بینی اینکه آیا این به ایران کمک می کند ، خوب است ، در حالی که ترامپ چنین واکنش شدیدی نسبت به ایران داشت ، واکنش متقابل برخی از افراد نیز وجود داشت.

به نظر شما قطع شدن شبکه های اجتماعی چه تاثیری در سینما دارد؟

من چند روز پیش با یکی از دوستانم بحث می کردم و او گفت این جریان اطلاعات ، تصاویر و صدایی که امروز بر سر همه می ریزد سینما را می کشد زیرا رقیبی است که سینما نمی تواند آن را شکست دهد. اما من فکر می کنم این کاملا برعکس است ، زیرا این واقعاً برعکس استفاده سریع از تصاویر و صدا است. سینما رسانه ای است که برای توسعه ، نشان دادن جنبه های مختلف ، نشان دادن پیچیدگی ها و ظرافت ها می تواند زمان ببرد و به همین دلیل است که فکر می کنم شبکه های اجتماعی به هیچ وجه تهدیدی برای سینما نیستند. آنچه در شبکه های اجتماعی ندارید زمان اندیشیدن و توانایی دیدن جنبه ها و ابعاد مختلف یک مسئله است. اما در سینما وجود دارد.

بیشتر بخوانید  اطلاعیه اتاق اصناف برای جلوگیری از تعطیلی در شب عید

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید