عرق سرد نشانه چیست؟


با دلگرم کننده به روز باشید علل تعریق سرد بدن بیشتر بدانید.

علت عرق سرد بدن چیست؟

علت عرق سرد بدن چیست؟

تعریق شبانه یا عرق سرد

به تعریق ناگهانی اطلاق می شود که نتیجه گرما یا فعالیت نیست و در اصطلاح پزشکی به آن عرق سرد (عرق) می گویند.عرق سرد معمولاً به دلیل واکنش بدن به استرس ایجاد می شود. عرق سرد همچنین می تواند نشانه بیماری یا آسیب جدی باشد. برای از بین بردن علائم، تشخیص و درمان لازم ضروری است.

در اینجا همه چیزهایی که باید در مورد علل تعریق و نحوه درمان آن بدانید آورده شده است:

نشانه عرق سرد چیست و چرا حتی در فصل گرما گاهی بدن عرق سرد دارد؟

حتما برای شما هم پیش آمده است که بدنتان بعد از حمام عرق می کند به خصوص عرق سرد که دلیل و درمان آن را در این مطلب خواهید خواند.

البته فرقی نمی کند در چه فصلی باشیم، اما در تابستان به دلیل گرما، مشکل بیشتر است که برای خود و دیگران غیر قابل تحمل است. البته استفاده از عطرها، اسپری ها و ژل های حمام تا حدودی مفید است، اما قبل از هر چیز باید بدانید که آیا تعریق شما طبیعی است یا می تواند نشانه بیماری خاصی باشد؟

چگونه از شر تعریق زیاد خلاص شویم؟

تعریق مکانیسمی است که در آن دمای بدن به دلایل مختلف مانند گرما، فعالیت بدنی و غذا خوردن افزایش می یابد. تعریق علاوه بر کنترل دمای بدن، باعث دفع مواد زائد از طریق پوست نیز می شود. عرق کردن به طور کلی طبیعی تلقی می شود و زمانی که بیش از حد و کسل کننده باشد یک بیماری محسوب می شود.

شما باید از اختلالات غدد درون ریز مانند پرکاری تیروئید، استرس، عوارض مصرف داروهای مختلف مانند قرص ضد افسردگی، سرطان (که عمدتاً باعث تعریق شبانه می شود) کاهش قند خون یا هیپوگلیسمی، تغییرات هورمونی، گاهی اوقات f بالاجریان خون، مشکلات خوردن، درد شدید، تب بعد از عفونت و … آنها تعریق بدن را افزایش می دهند که با برطرف شدن این مشکلات به حالت عادی باز می گردد.

علت عرق سرد بدن چیست؟

دلیل تعریق زیاد

افزایش تعریق یا به دلیل افزایش تعداد غدد عرق در بدن است که در قسمت هایی از بدن افزایش می یابد و یا بعد از افزایش ترشح غدد عرق ایجاد می شود. حتی گاهی اوقات به هر دو دلیل به تعریق نیز اشاره می شود. باید بدانید که تعریق زیاد از نظر پزشکی هیپرهیدروزیس نامیده می شود و معمولاً اندام هایی مانند زیر بغل، کف دست و کف پا یا کشاله ران را درگیر می کند.

بیشتر بخوانید  بیماری طاعون یا مرگ سیاه و راههای پیشگیری از آن

در این بیماری علاوه بر تعریق زیاد و رطوبت بیش از حد پوست، عوارضی مانند خشکی و لایه برداری همراه با ترک خوردن پوست نیز ممکن است رخ دهد. البته هیپرهیدروزیس به دو گروه اولیه و ثانویه تقسیم می شود. هیپرهیدروزیس ثانویه در بزرگسالی رخ می دهد و بر خلاف هیپرهیدروزیس اولیه، هم در حالت بیداری و هم در هنگام خواب رخ می دهد.

در چنین مواقعی پزشک علت اصلی تعریق را که می تواند پیامد استرس یا بیماری های اساسی باشد، آزمایش و کشف کرده و درمان را آغاز می کند.

علت عرق سرد بدن چیست؟

علت عرق سرد چیست؟

عرق سرد معمولاً در نتیجه مبارزه و پاسخ بدن به استرس رخ می دهد. این یک واکنش طبیعی به شرایط زیر است:

تعریق شبانه یکی از عوارض جانبی رایج بسیاری از داروها است، مانند:

  • داروهای ضد افسردگی (ضد افسردگی)
  • استفاده از داروهای تنظیم کننده هورمون (هورمون درمانی)
  • داروهای کاهنده قند خون (عوامل هیپوگلیسمی)

بیماری ها و شرایط پزشکی که باعث تعریق شبانه می شوند عبارتند از:

  • اضطراب
  • نوروپاتی اتونومیک (آسیب به اعصاب اتونومیک)
  • مالاریا (عفونت باکتریایی)
  • سندرم کارسینوئید (سندرم ناشی از نوع خاصی از تومور سرطانی)
  • اندوکاردیت (عفونت دیواره داخلی قلب)
  • اچ آی وی / ایدز
  • لنفوم هوچکین (بیماری هوچکین)
  • پرکاری تیروئید (پرکاری تیروئید)
  • سرطان خون
  • یائسگی
  • میلوفیبروز (اختلال مغز استخوان)
  • لنفوم غیر هوچکین
  • استئومیلیت (عفونت استخوان)
  • فئوکروموسیتوم (تومور نادر غده فوق کلیوی)
  • آبسه پیوژنیک (حفره پر از چرک ناشی از عفونت)
  • اختلالات خواب (مانند آپنه انسدادی خواب)
  • فوت کردن، دمیدن
  • سیرنگومیلیا (کیست پر از مایع در نخاع)
  • بیماری سل

علت عرق سرد بدن چیست؟

علائم عرق سرد

1. بول

بیمار با درد شدید به دلیل شکستگی، قطع عضو یا حتی میگرن ممکن است عرق سرد را تجربه کند.

2. استرس، اضطراب یا ترس

ترس و اضطراب می تواند برای همه استرس زا باشد، به خصوص در سبک زندگی یا نگرانی در مورد مسائل مالی، شغل یا روابط اجتماعی. در پاسخ به استرس، بدن با عرق سرد می شود.

3. کمبود اکسیژن

اکسیژن کمتر در جریان خون می تواند باعث تنگی نفس شدید شود. این باعث می شود که مغز اکسیژن بیشتری نیاز داشته باشد و واکنش به استرس در سراسر بدن رخ می دهد، از جمله عرق سرد.

4. قند خون پایین

هیپوگلیسمی در افراد دیابتی و همچنین در افرادی که سوءتغذیه دارند و به اندازه کافی یا اغلب غذا نمی خورند رخ می دهد. این افت قند خون باعث علائمی از جمله سرگیجه، لرز، تاری دید و عرق سرد می شود.

بیشتر بخوانید  تفسیر آزمایش های غربالگری آلرژی  

5. فشار خون پایین

فشار خون طبیعی 120/80 میلی متر جیوه در نظر گرفته می شود. اما زمانی که به 90/60 یا حتی کمتر می رسد، فشار خون پایین است. دلایل متعددی برای هیپوگلیسمی وجود دارد، مانند سوء تغذیه، از دست دادن خون و کم‌آبی بدن، و علائم آن شامل رنگ پریدگی پوست، سرگیجه و عرق سرد است.

6. شوک

هنگامی که خون رسانی به مغز و سایر اندام های حیاتی به طور خطرناکی کاهش می یابد، منجر به شوک می شود. شوک یک بیماری تهدید کننده زندگی است که معمولاً به دلیل آسیب شدید یا بیماری حاد است و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. عرق سرد یکی از علائم شایع شوک است.

7. یائسگی

معمولاً در زنان بالای چهل سال رخ می دهد و نشانه پایان یک سیکل قاعدگی طبیعی است و می تواند علائم متعددی را ایجاد کند. علائم شامل بی خوابی، گرگرفتگی و عرق سرد است.

8. میگرن

این یک عود سردرد مزمن است که معمولاً از یک طرف سر شروع می شود و می تواند با دلایل مختلفی از جمله رژیم غذایی و استرس شروع شود. علائم شامل حالت تهوع، سرگیجه و عرق سرد است.

عرق سرد – علت، تشخیص و درمان

9. داروها

عرق سرد می تواند توسط برخی داروها ایجاد شود. آنتی بیوتیک ها و داروهای فشار خون می توانند باعث عرق سرد در برخی افراد شوند. برخی از داروهای بدون نسخه و مکمل های گیاهی نیز می توانند باعث عرق سرد شوند.

10. حمله قلبی

یکی از جدی ترین علل عرق سرد، حمله قلبی است که در آن جریان خون به قلب به دلیل گرفتگی رگ های خونی کاهش می یابد. درد قفسه سینه، درد بازو و تعریق زیاد یا تعریق سرد از علائم حمله قلبی هستند.

11. بیماری های دیگر

سایر شرایط پزشکی احتمالی می تواند باعث عرق سرد شود. این بیماری ها شامل اختلالات گردش خون، آنفولانزا، عفونت های ویروسی و اختلالات ایمنی است.لرز، ضعف و سرگیجه نیز از علائم شایعی هستند که می توانند با عرق سرد همراه باشند.

علت عرق سرد بدن چیست؟

درمان عرق سرد

  • ضد تعریق گیاهی

به گفته متخصصان طب سنتی، برای جلوگیری از تعریق زیاد و بوی بد عرق در بدن، زمانی که می خواهید از خانه خارج شوید، دستمال کاغذی آغشته به شامپو یا صابون یا آبلیمو (یکی از اینها نه همه با هم) عرق کنید. به عنوان مثال، زیر بغل را بمالید.

بیشتر بخوانید  خواص و طرز تهیه چای پوست پرتقال برای سلامتی

همچنین رزماری که با نام رزماری نیز شناخته می شود، تاثیر بسیار خوبی در کاهش تعریق بدن دارد. برای تهیه پودر گیاهی ضد تعریق می توانید مخلوطی از 50 گرم پودر برگ رزماری و 200 گرم پودر تالک (پودر بچه) را مخلوط کرده و 2 تا 3 بار در روز به زیر بغل بمالید.

  • رفع بوی بد پا

بسیاری از افراد از بوی بد پا رنج می برند، زیرا زمانی که پاها به مدت طولانی در کفش می مانند، به شدت عرق می کنند و بوی نامطبوعی تولید می کنند. حال فرض کنید در چنین شرایطی باید کفش های خود را در بیاورید و وارد یک محیط بسته شوید.

حتی تصور این صحنه مانند یک کابوس است. اگر از آن دسته افرادی هستید که بوی بد عرق را در پاهای خود استشمام می کنید، توصیه می کنیم هر روز پاهای خود را با آب گرم و صابون بشویید و پس از شستن به خوبی خشک کنید. از طرفی قرار دادن پاها در محلول آب نمک (نصف فنجان نمک در هر لیتر آب) نیز در کنترل تولید عرق موثر است.

همچنین می توانید کمی چای را در یک لیتر آب بجوشانید و بعد از خنک شدن به مدت نیم ساعت پاهای خود را بگذارید و پس از خشک شدن پاها از آرد ذرت استفاده کنید تا به مرور زمان تعریق پا و بوی نامطبوع پا کاهش یابد. ثابت شود. قبل از پوشیدن کفش، کمی نشاسته ذرت یا پودر شیرین بیان داخل کفش بپاشید. در عین حال قرار دادن دستگاه بخور حاوی پودر زغال و زاج سفید (موجود در داروخانه ها) در کفش در رفع بوی نامطبوع عرق پا موثر است.

هنگامی که عرق سرد ظاهر می شود، فعالیتی را انجام دهید تا حواس خود را از آن پرت کنید و از اضطراب بیشتر جلوگیری کنید. جدول کلمات متقاطع را بخوانید و حل کنید.

بدون مشورت با پزشک هیچ دارویی مصرف نکنید. درمان اضطراب و دارو می تواند به مدیریت عرق سرد و سایر علائم اضطراب کمک کند. فقط یک پزشک می تواند سایر بیماری های جدی پزشکی که باعث عرق سرد می شوند را درمان کند.

علت عرق سرد بدن چیست؟

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


دیدگاهتان را بنویسید