مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

عربستان سعودی از دوران ترامپ مورد حمایت آمریکا احساس خطر می کند

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


به گزارش گروه بین الملل فارس ، عباس اصلانی ، کارشناس مسائل سیاسی بین الملل و عضو مرکز تحقیقات خاورمیانه و مطالعات استراتژیک ، گفت که عربستان سعودی تا به امروز حالت خوبه این مربوط به ایران بود و او به دلیل حمایت نکردن ایالات متحده از او در اثر اوج تنش های منطقه در دوران دونالد ترامپ احساس خطر کرد.

اصلانی در پاسخ به سوالی درباره گزارش IsraelDefense ، مبنی بر اینکه عربستان سعودی قصد دارد نماینده خود را برای تحلیف رئیس جمهور جدید ایران به تهران بفرستد ، به المیادین گفت که او می داند که این قدرت منطقه ای ایران است. دونالد ترامپ منطقه درگیر تنش بود و عربستان در جنگ بود یمن این یک بن بست بود و ایالات متحده پشت عربستان سعودی ایستاد که ریاض از آن احساس خطر کرد و عربستان تصمیم گرفت تنش ها را در سیاست خارجی خود کاهش دهد. وی همچنین از مذاکرات با ایران استقبال کرد و فکر می کنم این بار آنها مذاکرات جدی دارند. رسانه ها گزارش دادند که آنها تصمیم گرفته اند نماینده ای به مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید ایران بفرستند و بعداً می توان سفارتخانه ها در هر دو کشور را گشود.

اصلانی در مورد سفر امروز وزیر خارجه قطر به تهران و دیگر تماس های ایران و کشورهای همسایه مانند عمان گفت که یکی از انتقادات اصولگرایان از دولت روحانی این است که این کشور با کشورهای منطقه و کشورهای همسایه همکاری جدی ندارد. آنها با آمدن دولت جدید (اصلی) امیدوارند روابط و همکاری با کشورهای همسایه را تقویت کنند. بخشی از آن صحبت با است عربستان سعودی برمی گردد طبق این خبر ، نماینده ای از عربستان سعودی احتمالاً در مراسم تحلیف آقای رئیسی در تهران شرکت خواهد کرد. هم اکنون نیز شاهد سفر وزیر خارجه قطر به ایران هستیم که نشان می دهد قطر نیز به دنبال تقویت حضور خود در منطقه است. قطر کشوری فعال است که میزبان گفتگوهای طالبان و ایالات متحده است و در تلاش است تنش ها را بین ایران و ایالات متحده کاهش دهد. من فکر می کنم که دولت اصلی نیز نگاه ویژه ای به کشورهای همسایه دارد … در مورد گفتگو با همسایگان ، اگر کشورها در مورد موضوعات مشترک با یکدیگر صحبت کنند ، آنها موفقیت بیشتری نسبت به سایر مسائل مانند عربستان سعودی دارند ، که بسیار فوری است. ما در مورد چیزهایی مانند یمن صحبت می کنیم. خوب ، ایران نمی تواند از طرف یمنی ها تصمیمی بگیرد و اگر عربستان سعودی می خواهد این مسئله حل شود ، باید جنگ علیه یمن را متوقف کند.

بیشتر بخوانید  نظارت بر روستاهای مازندران به منظور مقابله با ساخت و سازهای غیر مجاز

اصلانی در بخشی دیگر از گفتگو درباره مذاکرات هسته ای و اظهارات رئیس جمهور ایران که گفته بود طرح مجلس مانع از لغو تحریم ها شده است ، گفت برخی اظهارات رئیس جمهور درباره تأثیر تحریم ها بر مشکلات داخلی درست است. اگر ایالات متحده در دوران ترامپ از توافق هسته ای خارج نمی شد ، وضعیت فعلی ایران بسیار متفاوت بود و شاید حتی مشکل خوزستان نیز بوجود نمی آمد ، زیرا لغو تحریم ها باعث کندی توسعه کشور شده است. خوب ، در کنار این دیدگاه ، دیدگاه دیگری نیز وجود دارد. دیدگاه دیگر این است که اگر می خواهید فشار آمریکا را کاهش دهید ، باید هزینه کنید تا کشور دیگر در اثر تحریم ها آسیب ببیند. این عقیده ای است که در مجلس وجود داشت و تا حدودی صحیح بود ، زیرا این قانون باعث شد طرف مقابل بلافاصله روی میز مذاکره حاضر شود. اما دولت آقای روحانی معتقد است که باید با طرف مقابل آرامش بیشتری داشته باشد.

اصلانی در پاسخ به این س whetherال که آیا ایالات متحده در مرحله بعدی تحریم ها را افزایش می دهد یا تحریم ها را لغو می کند ، گفت: خوب ، دولت فعلی ایران اعلام کرده است که دولت جدید هفتمین دور مذاکرات را در وین برگزار می کند. در مورد نیاز لغو تحریم ها بین اصولگرایان اصلاح طلبان نیز موافق هستند ، اما در مورد چگونگی انجام این اختلاف نظر وجود دارد. من فکر می کنم در دولت جدید سیاست خارجی ایران به نقطه اول برنخواهد گشت و اگرچه فکر می کنم سیاست فعلی کم و بیش ادامه یابد ، اما احتمالاً کمی سختگیرانه تر از گذشته خواهد بود. من حتی فکر می کنم که در ابتدای دولت جدید شاهد افزایش نسبی تنش ها خواهیم بود و احتمالاً پس از فشار هر دو طرف افتتاحیه ای را خواهیم دید.

بیشتر بخوانید  فیگور "بهاره کیان افشار" در کافه/ عکس

انتهای پیام / ص


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *