عراق متشنج شد | مزرهای ایران بسته شدند



آنچه دیگران می خوانند:

گزارش کردن تو خبر: مجید میراحمدی معاون امنیتی وزارت کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: با توجه به ناآرامی ها در عراق و مقررات منع آمد و شد، سفارت کشورمان در عراق اطلاعیه ای را برای اعمال ممنوعیت تردد در شهرهای زیارتی صادر کرد.

وی افزود: از آنجایی که امنیت زائران ایرانی اولویت ماست، لازم است هموطنان تا اطلاع ثانوی از سفر به عراق موقتاً خودداری کنند.

معاون امنیتی نیروی انتظامی تاکید کرد: بار دیگر اعلام می کنم که به دلیل جو ناپایدار عراق، تمامی مرزهای زمینی ایران و عراق بسته است و هیچکس اجازه خروج از مرزها به عراق را ندارد.

در نهایت میر احمدی اعلام کرد که اخبار تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، روابط عمومی فرودگاه امام خمینی (ره) نیز اعلام کرد: تمامی پروازهای ایران به عراق به دلیل شرایط خاص لغو شده است.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد در اطلاعیه ای اعلام کرد: زائران و هموطنان عزیز ایرانی که در شهرهای عتبات عالیات، کربلای معلی و نجف اشرف حضور دارند؛ از آنان تقاضا می شود با توجه به مقررات منع آمد و شد از سوی دولت محترم عراق تا اطلاع ثانوی از تردد به شهرهای بغداد، قاضیمین و سامارا خودداری کنند.

پس از حمله به مراکز دولتی در منطقه سبز، شورشیان طرفدار صدر به کاخ ریاست جمهوری عراق نیز حمله کردند. پس از این ناآرامی ها، صدای تیراندازی در اطراف مقر الحشد الشعبی در منطقه سبز بغداد شنیده شد.

بیشتر بخوانید  Marzhane Golchin و همکارانش در پشت صحنه برنامه تلویزیونی عکس های 2+

هرج و مرج در عراق؛ نیروهای امنیتی منطقه سبز بغداد را محاصره کردند

پس از اعلام استعفای مقتدی صدر از سیاست، نیروهای امنیتی در حال حرکت به سمت منطقه سبز بغداد هستند. شماری از معترضان وارد ساختمان ارگ ریاست جمهوری شدند و اخبار از درگیری در این منطقه خبر می دهد. همزمان با این تظاهرات، فرماندهی عملیات مشترک عراق با اتخاذ تدابیر شدید امنیتی در اطراف منطقه سبز خواستار عقب نشینی فوری تظاهرکنندگان از منطقه شد.

مقتدی صدر از پایان فعالیت سیاسی خود خبر داد

آیت الله سید کاظم حسینی حائری که به عنوان مقلد بسیاری از حامیان صدر و مقتدی صدر شناخته می شود، امروز با اعلام استعفای خود از قدرت به دلیل بیماری و کهولت سن به طور غیرمستقیم خطاب به مقتدی صدر و … گسترش اختلافات بین مردم عراق، نام شهدای صدر را به شدت مورد انتقاد قرار داده است.

در بیانیه مقتدی صدر آمده است: بسیاری از جمله آقای خائری فکر می کنند که این رهبری به لطف یا امر آنها به دست آمده است در حالی که به لطف خدا و لطف پدر ما بوده است.

وی با تأکید بر اینکه «نجف اشرف مقر اصلی مرجعیت بوده و هست»، افزود: من هرگز ادعای معصومیت یا اجتهاد یا حتی رهبری نداشته‌ام و فقط خود را امر به معروف و نهی از منکر می‌دانم. او هدف دیگری جز «اصلاح تحریفات ناشی از نیروهای سیاسی اصلی شیعه» ندارد و می‌خواهد «آنها را به ملت خود نزدیک کند».

صدر افزود: با وجود اینکه می‌دانم استعفای آیت‌الله خیری و صدور این بیانیه به اراده شخصی ایشان نبوده، اما اعلام می‌کنم که دیگر در مسائل سیاسی دخالت نخواهم کرد و از این پس به‌طور کامل از عرصه و همه وظایف کناره‌گیری خواهم کرد. ” مربوط به من به جز حرم، موزه و مؤسسه میراث سلسله صدر، آن را مسدود خواهم کرد.»

بیشتر بخوانید  با خلاقیت جا شمعی مدرن بساز! | ترفند ساخت جا شمعی مدرن +ویدئو

وی افزود که همه را از تعهدات خود رها کرده و اگر بمیرم یا کشته شدم برایم فاتحه بخوان.

انتقاد آیت الله خیری از اقدامات مقتدی صدر در ماه ها و هفته های اخیر پس از آن صورت می گیرد که روز گذشته سید «رشید الحسینی» از روحانیون نزدیک به مرجعیت عالی شیعیان در نجف اشرف در پاسخ به سؤال عمومی مبنی بر اینکه هواداران جنبش صدر به اعتراضات و تظاهرات اخیر علیه مجلس و دستگاه قضایی کشور به عنوان «انقلابی علیه فساد» واکنش نشان داد و گفت: «هر اقدام انقلابی باید به رهبری امام معصوم (ع) در لحظه ظهور باشد. یا حجت حق تعالی در زمان غیبت.» بگیر باید از مراجع مشروعیت بگیریم…» این سخنان وی با حملات شدید طرفداران مقتدی صدر در شبکه های اجتماعی مواجه شد.

جنبش صدر در عراق بیش از یک ماه است که حامیان خود را به دلیل اختلافات سیاسی به تظاهرات سوق داده و با اشغال ساختمان پارلمان، روند سیاسی این کشور را تعطیل کرده و تشکیل دولت جدید را به تاخیر انداخته اند. همزمان، حامیان صدر در محل شورای عالی قضایی عراق به عنوان مهمترین نهاد قضایی این کشور تحصن کردند و باعث تعطیلی تمامی نهادهای قضایی در عراق شدند.

«محمد صالح العراقی» از چهره های نزدیک به سید مقتدی صدر نیز از تجمع اخیر شورشیان حامی صدر در بیرون ساختمان شورای عالی قضایی حمایت کرد و مدعی «انقلاب مردم عراق علیه فساد» شد و چهارشنبه گذشته تهدید کرد. با بیان اینکه اگر مردم این کشور بخواهند انقلاب ادامه خواهد داشت و افزود: اگر مردم تصمیم به ادامه انقلاب و تضعیف و نابودی مفسدان بگیرند، گامی ناگهانی دیگر برمی داریم که حتی به آن فکر هم نمی کنند.

بیشتر بخوانید  تهدید بودجه 1401 تامین اجتماعی/ صندوق های بازنشستگی ایران در مرخصی


دیدگاهتان را بنویسید