عدم قطعیت 3 محموله واکسن کرونا در گمرک



به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، سلیمانی مدیر کل گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) در خصوص محموله واکسن وارداتی که اخیراً در گمرک مانده و از گمرک ترخیص نشده است، توضیحاتی ارائه کرد. هیچ مکاتبه ای نداشت و به همین دلیل گمرک واکسن ها را به انبارهای سردخانه منتقل کرد.

وی گفت: 10. فروردین ماه امسال محموله ای 21 لایه ای واکسن از بلغارستان وارد فرودگاه امام شد و سپس یک محموله دیگر با چهار پالت در 20 فروردین ماه از آلمان وارد شد و امروز همزمان با 24 فروردین هفت لایه دیگر واکسن. رسید. محموله ها از ژاپن رسیده است.» اما هیچ یک از این محموله ها تاکنون از سوی وزارت بهداشت برای تحویل و ترخیص کالا از گمرک درخواست نشده است.

مدیرکل فرودگاه امام خمینی (ره) توضیحات تکمیلی را در این خصوص ارائه کرد و گفت: زمانی که اولین محموله در 18 فروردین ماه وارد شد، هیچ درخواستی برای تاییدیه از سوی وزارت بهداشت وجود نداشت، بنابراین با هیات مدیره تماس گرفتیم و آنها به ما اطلاع دادند که وزارت بهداشت. سلامت آنها نامه یا مجوزی برای ترخیص واکسن های وارداتی از گمرک دریافت نکردند، بنابراین گمرک محموله را در یک انبار یخچال قرار داد. محموله های بعدی که وارد شد تحت نظارت وزارت بهداشت یا کمیته راهبری واکسیناسیون نبودند، اما طبق معمول آنها را برای اولین محموله به انبار منتقل کردیم.

سلیمانی خاطرنشان کرد: پیش از این گمرک واکسن را به محض ورود از پرواز خارج کرده و در اسرع وقت به نماینده بهداشت تحویل داده بود. در این زمینه اقداماتی انجام خواهیم داد، اما مشکل اینجاست که هنوز کسی برای تحویل و ترخیص محموله‌های واکسن وارداتی اقدامی نکرده و از گمرک پیروی نکرده است.

بیشتر بخوانید  یک پیج گردشگری خارجی از ایران کلیپی پست کرده است که باعث افتخار شما خواهد شد+ویدئو

وی افزود: این اولین بار از زمان واردات واکسن است که گمرک مجبور به تحویل کالا به یخچال می شود.

واردات واکسن کرونا به ایران از اواسط بهمن ماه سال 1395 آغاز شد و سپس اروانگی معاون فنی وقت گمرک ایران از ورود واکسن خبر داد و اعلام کرد طی هماهنگی های انجام شده واکسن به صورت کامل و به مقدار کم تحویل داده شده است. . 15 دقیقه بدون تاخیر ترخیص کالا از گمرک با حضور ماموران گمرک انجام می شود و محموله ها به نمایندگان وزارت بهداشت تحویل می گردد.

در این بین بر اساس گزارش گمرک ایران تا پایان اسفند سال گذشته حدود 158 میلیون دوز واکسن وارد ایران شد که به همین ترتیب ترخیص شد.

تازه ترین واکسن های وارداتی که در گمرک نگهداری می شوند، بیشتر استرازنکا هستند، واکسنی که این روزها متقاضیان آن بیشتر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید