در حالی که پیش نویس قانون حمایت از حقوق مصرف كننده و خدمات اساسی فضای مجازی تحت اصل 85 قانون اساسی برای تصویب ارائه شده است كه به گفته فعالان این حوزه ، هنوز چالش هایی دارد كه بدون در نظر گرفتن واقعیت های موجود ایجاد شده است. برای اینکه این طرح به نفع مشاغل مبتنی بر فناوری اطلاعات باشد ، باید نحوه ارائه آن تغییر کند و به جای یک برنامه درب بسته ، کمیته ای در صحن علنی مجلس ارائه شود.
به گزارش آیسنا، طرح “حمایت از حقوق مصرف کنندگان و خدمات اساسی فضای مجازی” که اکنون تحت عنوان “حمایت از مصرف کننده در فضای مجازی” شناخته می شود ، چند سال پیش مطرح شد و اخیراً به مجلس انتقال یافت و در اوایل ژوئیه سال جاری تصویب شد.
نسخه اصلاح شده یا دقیق تر نسخه اصلاح شده این طرح در مجلس در دستور کار است ، در حالی که به گفته کارشناسان این طرح ، مشکلات اصلی این طرح هنوز باقی مانده و به ویژه بسیاری از شرکت های مستقر در IT نسبت به این طرح واکنش نشان می دهند. و اعلامیه ها و نامه هایی صادر کرد که خواستار اصلاحیه طرح بود.
در همین راستا ، کمیسیون عالی تنظیم مقررات ، که بر اساس مصوبه هشتمین جلسه شورای عالی فضای مجازی برای اجرای مصوبات شورا و قوانین مربوطه ایجاد شده است ، به عنوان نهاد نظارتی خدمات اساسی ، خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات شناخته می شود. علاوه بر نهادهای مرتبط ، نهادهایی مانند سازمان صدا و سیما ، وزیر اطلاعات ، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرمانده نیروی پلیس.
علاوه بر این ، در ماده 11 برنامه حفاظت بر صدور مجوز برای فعالیت های خدمات کارآمد بر اساس برنامه های محلی ، محلی و خارجی تأکید شده است و در تبصره 1 آمده است: «تأمین و فعالیت های خدمات خارجی کارآمد مستلزم معرفی نماینده قانونی و پذیرش اعلان است. تعهدات “این کمیسیون است.” حال این س arال مطرح می شود که در فضای تحریم ها ، چگونه شرکت های فناوری خارجی می توانند در کشور ثبت نام کنند؟! فعالان معتقدند که برنده اصلی این طرح اپراتورها خواهند بود. به دلیل مسدود شدن سیستم عامل های خارجی و شبکه های اجتماعی ، اپراتورها به مذاکرات ساخت سیستم عامل های داخلی دعوت می شوند!
همچنین بر اساس تصمیمات اتخاذ شده ، این طرح باید به جای طرح در صحن علنی پارلمان مطابق اصل 85 قانون اساسی ، به پیشنهاد و تأیید کمیته قرار گیرد و این سال مطرح شود که چنین طرحی با این دامنه مورد نیاز است تأثیر اجتماعی ، پایین تر اصل 85 قانون اساسی را که بندرت مورد استفاده قرار می گیرد تصویب کنید!
به گفته رئیس مجمع سازمانهای دانش بنیان ، عدم شفافیت در این طرح عمدی و حیله گرانه است و باید توجه داشت که بهتر است این طرح به جای “محافظت یا حفظ حاکمیت” نامیده شود تا حمایت از مردم و مصرف کنندگان.
تکرار تلاش ناموفق برای حمایت از تولیدات محلی
افشین کلاهی ، رئیس انجمن سازمان های دانش بنیان ، در مصاحبه با ایسناوی با اشاره به قانون حقوق مصرف کننده و خدمات اساسی اپلیکیشن های فضای مجازی گفت: متأسفانه این طرح خیلی شفاف به نظر نمی رسد و عمدی به نظر می رسد. این طرح به گونه ای طراحی شده است که هیچ محدودیتی در متن وجود نداشته باشد ، اما در عمل اتفاق می افتد. نمونه آن حضور شرکت های خارجی برای حضور در ایران است.
وی ادامه داد: بر این اساس دارندگان سیستم عامل های خارجی تحت تحریم ها نمی توانند در ایران حضور داشته باشند و این سیستم عامل ها احتمالاً در آینده فیلتر می شوند.
وی گفت: “به نظر می رسد این طرح برای حمایت از سیستم عامل های محلی است.” “به نظر می رسد تلاش ناموفق قدیمی برای” حمایت از تولید محلی با محدود کردن دیگران “تکرار خواهد شد ، اما این رویکرد هرگز م .ثر واقع نشده است.”
رئیس انجمن سازمان های دانش بنیان افزود: علاوه بر محتوای این طرح که بسیار مورد بحث و انتقاد کارشناسان قرار گرفته است ، انتقادات صحیح و منصفانه بسیاری نیز در این زمینه صورت گرفته است ، ارائه مشکلات بسیاری وجود دارد این طرح “
وی با تأکید بر اینکه ارائه طرح جدا از بحث شفافیت طرح است ، خاطرنشان کرد: جای تأسف دارد زیرا قانون در چنین سطحی که تقریباً همه کاربران فضای مجازی را تحت تأثیر قرار می دهد ، سعی دارد از شفافیت به سمت مصوب و این اشتباه خواهد بود. ، اما متأسفانه این رویکرد هوشمندانه است و این روند به عمد انجام شده است.
“کمیسیون فرهنگی طرحی را ارائه داده است که در زمینه فضای مجازی تدوین شده است که تأثیرات آن بر مشاغل افراد و شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها تأثیر می گذارد و این اولین علامت س questionال را در ذهن ایجاد می کند که چرا این طرح در کمیته پیشنهاد شده است؟ در مورد فرهنگ ، در حالی که این طرح به کمیته اقتصادی ، صنایع و کارگروههای فناوری اطلاعات پیشنهاد می شد.
وی با بیان اینکه شاید به دلیل فضای فکری کمیسیون فرهنگی با طراحان طرح ، طرح حمایت از مصرف کننده و خدمات اساسی فضای مجازی در دستور کار کمیسیون فرهنگی قرار گرفته است ، یادآور شد: موضوع دیگر در متن این طرح است که در مجلس شورای اسلامی تأکید می کند که این طرح باید مطابق اصل 85 قانون اساسی پیشنهاد و تصویب شود ، و این سال مطرح می شود که چرا ، چرا و به همین دلیل چنین طرحی با این دامنه تأثیر اجتماعی به شرح زیر است: اصل 85 قانون اساسی بندرت ، باید پذیرفته شود.
کلاهی تأکید کرد: به جای اینکه این طرح در صحن علنی مجلس تصویب شود ، جایی که امکان جلب نظر همه نمایندگان مجلس وجود دارد ، در یک فضای محدود و در کمیته فرهنگ تصویب می شود ، که بی ربط است و هیچ تجربه در این زمینه. “چنین عملکردی به گونه ای القا می شود که ممکن است قبلاً هماهنگ شده باشد!
آیا حفاظت از حریم خصوصی در طرح حفاظت اجرا خواهد شد یا خیر؟
رئیس مجمع سازمانهای دانش بنیان در مورد حفاظت از حریم خصوصی مصرف کنندگان در این پروژه گفت: “ما در جلسات مختلف این پروژه شرکت کرده ایم و نظرات مختلفی در این زمینه بیان شده است و به نظر می رسد عنوان پروژه با واقعیت این پروژه مطابقت ندارد. “؛ زیرا حفاظت از حقوق فضای مجازی یا حمایت از فضای مجازی به هیچ وجه با محتوای آن مطابقت ندارد و بهتر است این پروژه را” حمایت یا حمایت از حاکمیت “بخوانیم تا حمایت از مردم و مصرف کنندگان.
وی افزود: برنامه ایجاد ابزار مدیریتی دولت است و خود تهیه كنندگان این طرح تشخیص می دهند كه دولت در حال حاضر ابزار مدیریت فضای مجازی ندارد و این طرح این ابزار را ارائه می دهد كه البته خوب است ، زیرا دولت باید ابزار تنظیم را داشته باشید ، اما این در شرایطی است که تصمیمات گرفته شده براساس منافع ملی و مردم است و نه اعمال حاکمیت بیشتر ، نظارت بیشتر و فضای محدود.
وی با تأکید بر اینکه واقعه دوم (حاکمیت بیشتر ، نظارت بیشتر و فضای محدود) در اجرای این امر اتفاق می افتد ، گفت: “از طرف دیگر ، در این طرح ، شورای عالی فضای مجازی که به نظر می رسد حضور دارد ، اتفاق خواهد افتاد.” طرح. تأثیر عمده ای ندارد ، منسوخ شده و از این نظر به تنها سیستم مهم تصمیم گیری و تنظیم مقررات در حوزه فضای مجازی تبدیل شده است.
وضعیت تجارت دانش بنیان در یک فضای مجازی محدود
رئیس مجمع تشکل های دانش بنیان به وضعیت شرکت های دانش بنیان با اجرای این طرح اشاره کرد و ادامه داد: برای اینکه این طرح به سود مشاغل مستقر در فضای مجازی باشد ، نحوه ارائه آن باید تغییر کند و ارائه باید در صحن علنی پارلمان باشد و به کمیته مربوطه منصوب شود.
وی افزود: از طرف دیگر باید توجه داشت که چندین موضوع در این طرح با هم ترکیب شده است. نمونه آن آیین نامه مدیریت کاملاً مشهود و همچنین حمایت از مصرف کننده است که ثبت نام همه کاربران فضای مجازی است که مشکلی کاملاً مشهود است اما همه آنها نمی توانند در یک طرح گنجانده شده و اجرا شوند. این طرح به نتیجه مطلوب نخواهد رسید. به نظر من ، این طرح باید به چندین طرح یا گویش تبدیل شود.
کلاهی تأکید کرد: این مسئله خطرناکی است که در مأموریت جدید مجلس شورای اسلامی ، دائماً طرح هایی را پیشنهاد می کند که دولت ممکن است با آنها مخالفت کند و تجربه ای در این زمینه در کشور ندارد. من می خواهم که پارلمان به دنبال یافتن همه قوانین مخرب و متناقض و غیرفعال کردن آنها باشد.
به گفته وی ، این طرح باید در کمیسیون تخصصی خود تهیه و در جامعه مورد بازبینی و نظارت قرار گیرد و سرانجام هر یک در جای مناسب خود تصویب شود.
کلاهی گفت: “ما برای ارائه نظرات بخش خصوصی به جلسات این پروژه دعوت نشده ایم.” “البته مرکز تحقیقات مجلس جلسات متعددی با بخش خصوصی برگزار کرد و بخش خصوصی نیز در این جلسات شرکت کرد و توضیحات خود را ارائه داد. “و صادقانه بگویم ، با توضیحاتی که توسط بخش خصوصی ارائه شده است ، تغییراتی در این طرح ایجاد شده است و این نشان می دهد که برای انجام تغییرات یک آزمایش استماع وجود دارد.
سرانجام وی ادامه داد: “اما به نظر من كل طرح باید مورد بازنگری قرار گیرد و مشمول اصل 85 قانون اساسی نباشد و به صحن علنی مجلس ارائه شود ، در غیر این صورت اجرای این طرح به روش فعلی برای مشاغل و جامعه انجام می شود. “این مضر خواهد بود.
انتهای پیام