عدم اطمینان 1.30 میلیون تن کالاهای اساسی برای آب


حداقل به مدت سه سال ، بخش تجارت شاهد جلسات و مصوباتی در فواصل کوتاه برای تسهیل ترخیص کالا بوده که غالباً مستقیماً توسط رئیس جمهور تأیید می شود و اگرچه در برخی موارد ترخیص کالاهای اساسی از گمرک و بنادر را تسهیل می کند ، اما اظهارات مقامات مربوطه ، به ویژه در گمرک ، و همچنین آمار رسمی بنادر ، هنوز هم چالش های بسیاری را نشان می دهد.

روند رو به رشد انبار کالا علیرغم دستور رئیس جمهور برای آزادی فوری

آخرین گزارش در مورد وضعیت کالاهای اساسی در گمرک و بنادر در این ماه نشان می دهد که بیش از 6.8 میلیون تن کالای اساسی وجود دارد ، از جمله موجودی کالا یا کالاهایی که به بنادر کشتی می رسد و بارگیری می شود یا در بندر منتظر است. زمینه ای که با تأییدیه های صادر شده در همان مدت ، میزان انبارهای کالاهای اساسی تاکنون در ماه مه سال جاری حدود 5.2 میلیون تن افزایش یافته است.

با این حال ، دلایل اصلی این افزایش در انبار کالاهای اصلی تأمین ارز است و این موضوع غالباً مورد مناقشه بین آژانس های تجاری مربوطه از جمله گمرک ، بانک مرکزی و وزارت صمت بوده است.

1.3 میلیون تن کالا روی آب

طبق اظهارات اخیر آروانقی ، معاون فنی گمرک ایران ، حداقل 1.3 میلیون تن از کالاهایی که به بنادر رسیده اند در کشتی ها باقی مانده و حتی به دلیل کمبود ارز و اسناد قابل تخلیه نیستند. خرید به خریدار نمی رسد تا بتواند کالای خود را تخلیه کند.

بیشتر بخوانید  این گروه منتظر افزایش حقوق جدید باشند

در این بین ، مقدار کل این کالاهای اساسی باید به ارز 4200 تومانی ارائه شود و پس از ورود ارز به حساب فروشنده ، اسناد خرید به صاحب کالا می رسد تا بتواند آن را به گمرک اعلام کند.

عدم اطمینان 1.30 میلیون تن کالاهای اساسی برای آب

حتی دولت ها هم به راه حل درصد اعتماد ندارند

اما از طرف دیگر ، برخی از واردکنندگان کالاها را با اعتبار خود خریداری کرده اند و اسناد مالکیت نیز دارند و کالاها به بنادر رسیده اند و تحت شرایطی که بتوانند کالاها را به صورت درصد آزاد کنند و سپس از بانک ارز تهیه کنند ، این اعتماد به نفس آنها هیچ کشوری ندارند که بیایند کالاهای خود را از طریق گمرک با نرخ ارز مصوب در بازار بفروشند ، اما در آینده با کمبود ارز از طرف دولت روبرو خواهند شد.

البته این موضوع فقط مختص بخش خصوصی نیست و همانطور که معاون فنی گمرك می گوید حتی شركتهای دولتی نیز با این بی اعتمادی نسبت به معافیت روبرو هستند ، خصوصاً در شرایط فعلی كه دولت در آستانه تغییر است و از پیش برنامه ریزی. مشخص نشده

یک بار خریدار ارز را به فروشنده داد ، یک بار بانک!

اما بیایید آن قسمت از جریان عرضه ارز خارجی را رها کنیم. موضوع دیگر به یک اتفاق عجیب در زمینه عرضه ارز برمی گردد.

از سال 1397 ، با تغییر سیاست های دولت برای تأمین ارز برای واردات ، ارز 4200 تومان تعیین شد و سپس با محدود کردن ارز ترجیحی به چند کالای اساسی ، سیستم نیما راه اندازی شد تا کل ارز موجود در این سیستم بین واردکنندگان و صادرکنندگان نظارت بر بانک مرکزی.

بیشتر بخوانید  فیلم های منتخب را انتخاب کنید

ارتباطات معاونت فنی گمرک نشان می دهد که در برخی موارد ، هنگام وارد کردن کالاهای واردکننده ، او اغلب ارز را تهیه می کند و از طریق کانال مبادله به فروشنده پرداخت می کند و ارز را برای دریافت کالا به حساب خود منتقل می کند.

اما نکته این است که بانک مرکزی این عرضه ارزی را قبول نمی کند و واردکننده را مجبور می کند تا در صف تقسیم و عرضه ارز در نیما بپیوندد.

در این حالت ، علاوه بر زمانی که برای تهیه ارز در سیستم نیما صرف شده است ، ارز نیما مجدداً به حساب فروشنده واریز می شود ، به عبارت دیگر ، ارز دو بار به حساب فروشنده منتقل می شود ؛ یک بار توسط سپرده گذار و یک بار توسط بانک عامل.

این اتفاق در حال تکرار است ، در حالی که به گفته آروانگی ، از یک طرف این حق شخصی دیگر را نقض می کند که می تواند در سیستم نیما ارز تهیه کند یا بر تأمین ارز تأثیر بگذارد و از طرف دیگر او از فروشندگان خارجی راضی نیست. در این حالت خریدار باید برای خریدهای بعدی از ارزی که قبلاً به حساب فروشنده واریز کرده استفاده کند.

به طور کلی آنچه در چرخه واردات به ویژه در زمینه ارز در سال های اخیر رخ داده بارها مورد انتقاد واردکنندگان و سایر بازرگانان قرار گرفته و حتی با وجود دستورات صریح رئیس جمهور مبنی بر تأمین ارز و واردات کالاهای اساسی ، گمرک اظهارنامه نشان می دهد که همچنین ، یکی از مشکلات پیش رو آزاد سازی کالا ، تهیه ارز و صدور کد رهگیری بانک برای معافیت 90 درصدی است که بانک مرکزی خیلی از آن پشتیبانی نمی کند.

بیشتر بخوانید  روز و ساعت بازی فوتبال پرسپولیس - پیکان

۲۲۲۲۲۹

دیدگاهتان را بنویسید