مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

عدد نرمال دمای بدن نوزادان + علت تب کردن کودکان

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



در ابتدا بد نیست بدانید که دمای بدن جنین در رحم 37.7 درجه سانتیگراد است اما زمانی که به دنیا می‌آثد شرایط دمایی بدنش تغییر می‌کند که این دقیقا مانند زمانی است که از استخر آب گرم خارج می‌شوید. از این رو به محض تولد نوزاد، پارچه مخصوصی به دورش می‌پیچند تا دمای بدنش افت نکند.


در غیر این صورت امکان بروز شوک به نوزاد وجود دارد. اما خبر خوشحال کننده این است که جای چندانی نگرانی درخصوص نوزادی که در چنین روزهای گرمی به دنیا می‌آید وجود ندارد. زیرا متوسط دمای فضاهای باز این روزها تفاوت چندانی با دمای درون رحم ندارد!به طور کلی توصیه می‌شود دمای بدن نوزاد بین 36 تا 37 درجه حفظ شود.


اما اگر اندکی از این محدوده فراتر رفته و مثلا به 37.5 درجه رسید نیز چندان جای نگرانی نیست و نباید آن را با تب اشتباه گرفت. معمولا در این گونه موارد استفاده از لباس‌های زیاد و یا قرار دادن نوزاد در اتاقی که تهویه مطبوع هوا ندارد و همچنین نگاه داشتن نوزاد برای مدت نسبتا طولانی در داخل خودرو از مهمترین علل افزایش تا نیم درجه ای دمای بدن او به شمار می‌آید.


در این موارد توصیه می‌شود بلافاصله از لباس‌های بر تن شده نوزاد کاسته و او را به محیط خنک‌تر منتقل کنید. در این صورت پس از چند لحظه شاهد افت مطلوب دمای بدن نوزاد خواهید بود.


دمای نرمال بدن نوزاد


دمای بدن نوزاد، چقدر باید باشد؟


دمای بدن نوزاد در چه اندازه عددی نرمال است؟


جالب است بدانید که دمای بدن نوزادان در رحم مادر 37.7 درجه سانتیگراد می باشد، به همین علت پس از تولد به دور او یک پارچه مناسب می پیچند تا بدن نوزاد دچار افت دما و شوک نشود. البته در روز های گرم تابستان خیلی این اتفاق به خاطر گرمای محیط نمی افتد.


حقایقی جالب درباره دمای بدن نوزاد


دمای بدن نوزاد در رحم مادر چقدر است؟


لازم است بدانید که باید دمای بدن نوزادان را بین 36 تا 37 درجه سانتی گراد حفظ کنید. اما نیم درجه بالا تر نیز زیاد فرقی در اصل ماجرا ایجاد نمی کند که باعث نگرانی گردد و یا با تب در کودکان و نوزادان اشتباه گرفته بشود.


در چه درجه ای از دما می توان گفت که نوزاد تب دارد؟


علت اینکه دمای بدن نوزادان به 37.5 می رسد می تواند به خاطر قرار گرفتن در محیط اتاقی که تهویه مناسب ندارد و یا به مدت طولانی درون خودرو بودن و یا لباس زیاد پوشیدن برای نوزاد باشد.

بیشتر بخوانید  بهترین و سریع ترین راه درمان عفونت ناف کودکان در منزل


بهترین شکل استفاده از دماسنج برای نوزادان چیست؟


اگر دمای بدن نوزادان از حالت طبیعی خارج شد و هر یک از علل گفته شده در پاراگراف بالا را داشت سعی کنید با بر طرف کردن مشکل به بازگشت دمای بدن نوزاد به حالت طبیعی کمک کرده باشید.


چرا دمای بدن نوزاد بالا می رود؟


در نظر داشته باشید که نوزادان در دمای نرمال و یک سان با بزرگ سالان به یک لایه لباس بیشتر احتیاج دارند.و برای درک گرمی و سردی بدن نوزاد می توانید دستها، پاها و سر او را لمس کنید.


دمای نرمال بدن نوزاد چقدر است؟


شاید ذکر این نکته ضروری باشد که نوزاد بیشترین دمای بدن خود را از سر از دست می دهد به همین خاطر توصیه می شود تا پایان یک سالگی یک کلاه بر سر نوزاد قرار داشته باشد.در نوزادان بهترین راه اندازه گیری دمای بدن با دما سنج از راه زیر بغل می باشد گرچه دماسنج را دهان نوزاد هم قرار می دهند اما اگر دماسنج در زیر بغل نوزاد قرار بگیرد بسیار بهتر است


چون از راه دهان هم بهداشتی نیست و هم خطرناک است، مخصوصا دماسنج های جیوه ای را به هیچ عنوان در دهان نوزاد قرار ندهید. درج شدن عدد 37 بر روی دماسنج طبیعی بودن دمای بدن نوزادان را نشان می دهد.


 دمای بدن نوزاد


حقایقی جالب درباره دمای بدن نوزاد


دمای بدن نوزاد بر روی چه عددی طبیعی است؟


اگر بالا رفتن دمای بدن نوزاد به خاطر عفونت نباشد، می تواند به خاطر قرار گرفتن در شرایط نام برده باشد. پس مواظب دمای بدن نوزادان خود باشید تا با سهل انگاری مسبب خطرات جدی نشوید.وقتی سیستم بدن با مورد بیگانه نظیر: باکتری، ویروس، یا قارچ مواجه شود با بالا بردن دما سعی در از بین بردن آن ها می کند.


در واقع هنگام احساس خطر مغز به بدن فرمان افزایش دما می دهد تا برخی از باکتری ها به طور مستقیم کشته شوند و بخش دیگری افزایش دما به دلیل سرعت بیشتر گلبول های سفید خون و ورود مواد شیمیایی به خون برای مقابله با آن ها می باشد.بسیاری از کودکان هنگام تجهیز سیستم ایمنی؛ یعنی پس از دریافت واکسن سرماخوردگی و گلودرد، یا عفونت گوش و دستگاه ادرار دچار تب می شوند.


در این مورد لازم به ذکر است، که رفتار کودک شما مهم تر از دمای بدن اوست. اگر دمای بدن او تا 9/38 درجه باشد؛ رفتاری طبیعی، راحت و آرام دارد، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد، اما اگر دمای بدن او حتی 2/38 درجه سانتی گراد باشد، ولی مرتب گریه کند، یا واکنش مناسب به محرک ها نشان دهد، یا حالاتی شبیه شوک داشته باشد

بیشتر بخوانید  سوال و جواب درس نهم پیام های آسمان هشتم


بی وقفه باید او را نزد پزشک ببرید، حتی اگر گریه و بی قراری او به گونه ای باشد که نتوانید او را آرام کنید، باید با پزشک تماس بگیرید.اگر کودک شما زیر سه ماه سن دارد؛ در صورت بروز تب حتماً باید او را برای معاینات بیشتر نزد پزشک متخصص ببرید.


به یاد داشته باشید که کودکان به سرعت بیمار می شوند، اما خیلی زود بهبود می یابند و در بسیاری از موارد جای نگرانی نیست.هرگاه دمای بدن کودک شما ناگهان بالا رود و دچار لرز و تکان های غیر قابل کنترل شود و حتی هوشیاری خود را نیز از دست بدهد در معرض حمله ی تب یا تشنج می باشد.


این موضوع نیاز به رسیدگی سریع دارد، اما در بیشتر موارد مشکل حادّ برای آینده ی او ایجاد نمی کند؛ این گونه حملات معمولاً پس از 20 ثانیه برطرف می شود، اما در شرایط خاص ممکن است تا 4 دقیقه نیز طول بکشد؛ در این صورت کودک را نزد پزشک ببرید و در این فاصله هر گونه لباس تنگ را از تن او بیرون آورید و هرچه را در دهان دارد، خارج کنید تا دچار خفگی نشود.


حقایقی جالب درباره دمای بدن نوزاد


چرا کودکان تب می کنند؟


دلیل تب چیست؟


به طور معمول، تب یکی از نشانه های عفونت و تلاش بدن برای مبارزه با آن است. همچنین نوزادان در زمان واکسیناسیون ممکن است تب کنند. اگر تب ادامه دار بود و شما را نگران کرد، بهتر است که کودک را نزد پزشک ببرید.


در زمان تب بهترین کار چیست؟


شما می توانید در خانه برخی کارها را برای جلوگیری از پیشرفت تب انجام دهید، یکی از مهم ترین این کارها، خوراندن نوشیدنی و مایعات به کودک است تا از دهیدارته شدن (کم آبی) بدن نوزاد جلوگیری کند. اگر شما مشغول شیردهی هستید، ترجیح این است که نوزاد بیش از قبل از شیر مادر تغذیه کند تا بدن توان بیشتری برای مبارزه با عفونت پیدا کند.


چه زمانی باید به سرعت نوزاد را نزد پزشک ببریم؟


اگر کودک شما همراه تب، نشانه ای از بیماری های دیگر مانند خراش یا التهابات پوستی داشت.اگر دمای بدن نوزادان زیر 3 ماه، بالای 38 درجه یا بیشتر بود.اگر دمای بدن نوزادان زیر 6 ماه، بالای 39 درجه یا بیشتر بود.بررسی ها نشان می دهد که والدین در 75 درصد موارد با لمس کردن پیشانی کودک، یا بوسیدن این ناحیه از صورت او دمای بالای بدن او را تشخیص می دهند

بیشتر بخوانید  درمان گرمازدگی در کودکان و راه های جلوگیری از این عارضه


البته به منظور تشخیص دقیق تر میزان تب می توان از یک دماسنج در زیر زبان او استفاده کرد.در شرایطی که کودک توان نگه داری دماسنج را زیر زبان خود ندارد، می توانید آن را زیر بغل او قرار دهید و دستش را پایین بیاورید تا دماسنج نیفتد، البته باید زمان بیشتر مثلاً: تا 5 دقیقه را برای تشخیص میزان تب اختصاص دهید.


اگر کودک احساس ناراحتی کند، یا سابقه تشنج داشته باشد؛ می توانید از شیوه های ذیل استفاده نمایید:


  • در کودکان بالای دو ماه می توانید از قطره یا شربت استامینوفن استفاده نمایید که البته دوز و فاصله میان وعده ها باید با توجه به وزن و سن و شرایط کودک تعیین شود.

  • لباس های اضافی و ضخیم را از تن کودک درآورید، تا حرارت از آن خارج شود، یک لباس نخی خنک برای او کافی است.

  • اتاق را خنک نگاه دارید و در صورت نیاز فقط یک ملحفه برای کودک کافی است.

  • به کودک آب و مایعات خنک بنوشانید. خورانیدن شیر نیز مانعی ندارد. آب میوه و سوپ هم مفید است. همچنین می توانید به صورت، دست و پاها و در برخی موارد تمام بدن او آب خنک بزنید.

  • وقتی کودک را با آب خنک ـ نه خیلی سرد ـ خیس می کنید، بدن او را خشک نکنید تا دمای بدن همراه تبخیر آب به تدریج کاهش یابد.

  • به کودک اصرار نکنید که به رختخواب برود و بخوابد. او بدون تقلاّی زیاد می تواند به آرامی بازی کند، یا در کنار شما باشد.

  • به کودک گرسنگی ندهید و او را از خوردن محروم نکنید؛ زیرا کودکان بیمار نیاز به کالری و مایعات زیادتری دارند.

  • به جای نگرانی، با حوصله و درایت کافی اقدامات مناسب و به هنگام را شروع کنید.


همچنین بخوانید:


دعای نور : دعای نور معتبرترین دعا جهت رفع تب با اثر فوری


علت بیماری روزئولا در کودکان چیست؟


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *