عامل تشکیل زخم های معده چیست؟



آنچه دیگران می خوانند:

گزارش کردن تو خبر: حسین کمیت فوق تخصص بیماری های گوارشی و کبدی مرتبط با زخم معده در برنامه نبض شبکه بهداشت و درمان سیما با بیان اینکه شیوع زخم معده در دنیا کاهش یافته است، گفت: آمارها نشان می دهد از هر هزار نفر یک نفر به این بیماری مبتلا است. زخم معده زخم. بودن

وی ادامه داد: دوازدهه بعد از معده و ابتدای روده کوچک قرار دارد. طول آن حدود 25 سانتی متر است که 5 سانتی متر اول آن را پیاز دوازدهه می نامند که محل اصلی ایجاد زخم در دوازدهه است. شروع زخم اثنی عشر سه برابر بیشتر از زخم معده است.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که علت ایجاد زخم معده چیست، گفت: عدم تعادل بین سیستم دفاعی و تهاجمی معده باعث ایجاد زخم معده می شود. بافت شکم از مخاط تشکیل شده است که از چربی و پروتئین تشکیل شده است، اگر اسید معده را در خارج از بدن روی گوشت بریزیم، گوشت از بین می رود.

این فوق تخصص بیماری های گوارشی و کبدی یادآور شد: اما در بدن این گونه نیست، دلیل آن وجود سیستم های دفاعی در بدن از جمله سیستم های دفاعی معده است: مخاط معده (که مانند یک لایه محافظ روی معده) و همچنین سیستم آنتی اسید معده هستند که دائما ترشح می کنند و از بافت معده محافظت می کنند.

بیشتر بخوانید  دانلود قسمت پنجم سریال جیران با کیفیت عالی

همت اضافه کرد: هر چه سبک زندگی و رژیم غذایی سالم و شرایط اجتماعی و اخلاق بهتری داشته باشیم، سیستم دفاعی قوی تری خواهیم داشت، هر زمان که سیستم دفاعی ضعیف شود احتمال بروز زخم معده وجود دارد.

وی افزود: غذاهای فیبری مانند سبزیجات و میوه ها از ایجاد زخم در دستگاه گوارش جلوگیری می کنند، برخلاف نوشابه های گازدار و غذاهای فرآوری شده مانند قهوه و ترشیجات و … به ایجاد زخم معده کمک می کنند زیرا جنبه تهاجمی آن یعنی. همان آنها اسیدیته را افزایش می دهند.

این عضو دانشگاه افزود: مری (ارتباط بین حلق و معده) از 25 لایه مخاط تشکیل شده است که در هنگام رفلاکس (بازگشت محتویات معده به مری) این عضو متورم می شود اما معده متورم می شود. آنها به دلیل وجود تنها یک لایه پوشش زخمی نمی کنند و دلیل آن سیستم های دفاعی توصیف شده است. سیستم دفاعی در برابر حملات اسیدی بسیار قوی است و از سیستم مخاطی معده به طور کامل پشتیبانی می کند.

این کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که عوامل ایجاد زخم معده چیست؟، گفت: استرس، هلیکوباکتر پیلوری، استعمال دخانیات، الکل و مسکن ها سیستم دفاعی دستگاه گوارش را ضعیف می کند و از جمله عوامل ایجاد زخم معده است. آینده. میزان زخم معده در افراد الکلی چهار برابر و در افراد سیگاری دو برابر افراد عادی است.

وی در پاسخ به این سوال که هلیکوباکتر پیلوری چقدر شیوع دارد، گفت: متأسفانه شیوع این میکروب در بین مردم بین 50 تا 70 درصد است، این میکروب معمولا در دوران کودکی وارد بدن شده و با توجه به سطح بهداشت عمومی امروز، این موضوع را بررسی خواهیم کرد. موارد جدیدی از هلیکوباکتر پیلوری وجود ندارد.

بیشتر بخوانید  حاجی پور: فکر نمی کردم فولاد برابر پرسپولیس به تساوی ارزشمندی برسد

این استاد دانشگاه افزود: 80 تا 90 درصد کسانی که عفونت هلیکوباکتر پیلوری دارند، پس از درمان علائم تشدید می شود و یا بهبودی حاصل نمی شود.

وی یادآور شد: درمان 100 درصدی ضروری است زیرا در صورت عدم درمان این میکروب در سال های آینده فرد دچار زخم معده یا حتی سرطان معده می شود. امروزه ثابت شده است که هلیکوباکتر پیلوری عامل بسیاری از سرطان های معده است، بنابراین درمان هلیکوباکتر کاملا ضروری است.

این سرویس خاطرنشان کرد: اغلب زخم های معده هیچ علامتی ندارند و اگر با علائم همراه باشند معمولاً غیراختصاصی هستند.

وی گفت: زخم ها در درصدی از موارد خونریزی می کند که معمولاً بسیار شدید است و نیاز به مداخله جدی پزشکی دارد. سوراخ شدن دیواره معده یکی دیگر از نشانه های خطر است که با درد وحشتناک همراه است و معده بسیار سفت می شود در این صورت نیاز به جراحی فوری و فوری است. یکی از عوارض زخم معده به ویژه زخم اثنی عشر، تنگی (انسداد خروجی معده) است که اغلب با زخم ایجاد می شود و فقط با جراحی قابل درمان است.

این کارشناس برنامه یادآور شد: هلیکوباکتر پیلوری و مسکن ها از شایع ترین عوامل ایجاد زخم هستند.

وی گفت: با ریشه کنی هلیکوباکتر عفونت عود نمی کند و زخم ناشی از هلیکوباکتر ایجاد نمی شود. برای افرادی که مجبور به استفاده از مسکن هستند، با تجویز داروهای ضد زخم (ضد اسید قوی) در کنار مسکن، احتمال ایجاد زخم را کاهش می دهیم.

وی همچنین به مصرف کنندگان داروهای پوکی استخوان در هفته توصیه کرد که خود را از نظر زخم معده کنترل کنند.

بیشتر بخوانید  اموال روسیه در فنلاند مصادره شد


دیدگاهتان را بنویسید