عامل اصلی گشاد شدن و گشاد شدن مردمک چشم


7 علت گشاد شدن مردمک چشم; از کشش جنسی تا آسیب مغزی

در بیشتر موارد، علت تغییر اندازه مردمک، نور است، بنابراین زمانی که در محیط تاریک‌تری قرار می‌گیریم، مردمک‌های ما گشاد می‌شوند. اما تغییر مردمک می تواند نتیجه آسیب، مصرف مواد مخدر یا حتی تحریک جنسی باشد.

1- نور

مردمک ها با کنترل میزان نوری که به چشم ما وارد می شود به ما کمک می کنند تا دنیای اطراف خود را ببینیم. برای انجام این کار، آنها به میزان نور اطراف شما واکنش نشان می دهند – هر چه نور بیشتر باشد، مردمک ها کوچکتر و نور کمتری دارند.
کنترل اندازه مردمک در دستان مغز است که سیگنال هایی را از شبکیه دریافت می کند و پیام هایی را برای تنظیم نور به چشم ها ارسال می کند. پس از آن، عضلات داخل قسمت رنگی چشم، عنبیه، مردمک ها را باریک یا گشاد می کنند که باعث می شود نور کم و بیش وارد شود.

2- پزشکی

برخی از داروها می توانند با سیگنال های عصبی که به مردمک ها می گویند باریک یا گشاد شوند تداخل ایجاد کنند.

این داروها عبارتند از:

آنتی هیستامین هایی مانند دیفن هیدرامین و لوراتادین
لکه های پوستی برای بیماری حرکت مانند اسکوپولامین
محرک هایی مانند آمفتامین یا متیل فنیدات
داروهای آنتی کولینرژیک که برای درمان مثانه بیش فعال یا بیماری پارکینسون استفاده می شوند، مانند اکسی بوتینین و بنزوتروپین.


گشاد شدن مردمک

3- مصرف مواد توهم زا

توهم زاها بر سیستم عصبی نیز تأثیر می گذارند و بدون توجه به میزان نور محیط می توانند مردمک را تنگ یا گشاد کنند. برخی از داروهای رایج که بر اندازه مردمک تأثیر می گذارند عبارتند از:

بیشتر بخوانید  ۱۰ راهکار خانگی برای حذف واکس یا جرم گوش

کوکائین و کراک کوکائین
خلسه
مواد توهم زا مانند ال اس دی و قارچ جادویی

4- آسیب مغزی

رشته های عصبی که اندازه مردمک چشم را کنترل می کنند در داخل عصب بزرگتری قرار دارند که از ساقه مغز منشا می گیرد. آسیب به این عصب می تواند مشکلات چشمی مختلفی ایجاد کند.
ضربه مغزی شدید می تواند عصب را تحت فشار قرار دهد و به الیاف داخل آن آسیب برساند که می تواند باعث گشاد شدن مردمک شود. آسیب به این عصب می تواند باعث ریزش پلک یا محدود شدن حرکت چشم در ناحیه ای شود که آسیب دیده است.
آسیب مغزی می تواند در اثر ضربه ای به سر ایجاد شود، اما مغز نیز می تواند از طریق سکته مغزی، تومور مغزی یا خونریزی مغزی آسیب ببیند. این نوع آسیب ها می توانند باعث التهاب مغز شوند که در نتیجه به عصب فشار وارد می شود که باعث گشاد شدن یک یا هر دو مردمک می شود.

5- کشش جنسی

وقتی با کسی رابطه جنسی دارید، سیستم عصبی شما تحریک می شود و بدن چندین هورمون از جمله دوپامین، نوراپی نفرین و سروتونین ترشح می کند.
با ترشح این مواد شیمیایی مردمک چشم ها گشاد می شود و این اتفاق حتی با دیدن عکس یک فرد نیز می تواند رخ دهد.

6- آسیب چشم

قسمت رنگی چشم، عنبیه، ماهیچه هایی دارد که باریک شدن و گشاد شدن مردمک را کنترل می کند. ضربه چشم می تواند به ماهیچه هایی که مردمک را باریک می کنند آسیب برساند و باعث گشاد شدن مردمک ها شود.

بیشتر بخوانید  پروپرانولول، دارویی برای ضربان قلب و پیشگیری از سردردهای میگرنی


علت گشاد شدن مردمک چشم

این آسیب های چشمی عبارتند از:

آسیب چشم
شی را در چشم فرو کنید
سوزش چشم در اثر مواد شیمیایی
سوزش چشم در اثر آتش سوزی

اگر آسیب به اندازه ای شدید باشد که به عضلات عنبیه آسیب برساند، مردمک ممکن است به طور موقت گشاد شود، اما اگر عضلات عنبیه پاره شوند یا آسیب های دیگری رخ دهند، تغییرات چشم می تواند دائمی باشد.

7- گشاد شدن گهگاه و خوش خیم مردمک یک چشم

گاه به گاه میدریاز خوش خیم اپیزودیک یک طرفه (BEUM) مشکلی است که در آن مردمک یک چشم به طور خودکار گشاد می شود. ممکن است از چند دقیقه تا چند روز طول بکشد تا مردمک به اندازه طبیعی خود بازگردد.
این مشکل می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اما می تواند به دلیل کم کاری عضلات اسفنکتر یا فعالیت بیش از حد عضله گشاد کننده مردمک آسیب دیده رخ دهد.

BEUM معمولاً مشکلی ندارد. این مشکل بیشتر در میگرن دیده می شود، اما همانطور که از نامش پیداست خوش خیم است و باعث آسیب یا ناتوانی دائمی نمی شود.


دیدگاهتان را بنویسید