عاقبت گوگوش و ساسی مانکن



آنچه دیگران می خوانند:

فایگ آتاشین (متولد 15 اردیبهشت 1329) با نام هنری گوگوش او به عنوان خواننده و بازیگر سابق ایرانی شناخته می شود. گوگوش از ابتدای کار خود از محبوبیت قابل توجهی برخوردار بوده و اکنون به یک نماد فرهنگی تبدیل شده است. گوگوش به «دلوی موسیقی ایرانی» معروف است. گوگوش را بیشتر به خاطر تاثیرش بر موسیقی پاپ ایران می شناسند.

این خواننده لس آنجلسی که سعی دارد خود را به عنوان یک فعال سیاسی نشان دهد طعم ادبیات و خشونت هموطنان خود در استرالیا را چشیده است.

گوگوش پس از کنسرت در سیدنی با انبوهی از همکارانش مواجه شد که به او فریاد زدند: شرمنده، بی شرم! این ادبیات فرهنگی! در اعتراض مدنی! این بود که چرا کنسرت را برگزار کرد. گوگوش آنقدر تحت تاثیر حساسیت های فرهنگی دوستانش قرار گرفته که با نگرانی به سمت ماشینش می رود تا از لگد و مشت دوستانش جلوگیری کند!

در هفته های گذشته تجمعات مخالفان جمهوری اسلامی با حضور جدایی طلبان و گاه حامیان همجنس گرایی در خارج از کشور صحنه های غم انگیز و طنز بسیاری را رقم زده است.

غم انگیز به این معنا که انسان با نگاه کردن به رفتار و ادبیات پیش از عصر حجر خیلی از آنها که حداقل فارسی صحبت می کنند، تحقیر می شود. و کمدی چون برخی از این افراد که جمهوری اسلامی را به بدرفتاری متهم می کنند در مجامع مدنی کمتر از فحش دادن به ناموس یکدیگر آرام نمی گیرند! برخی از آنها اعتراض می کنند که چرا حتی می گویید عزت؟

بیشتر بخوانید  قیمت طلا و سکه در اولین روز هفته

مدل ساسی لقب “شرم آور” را نیز گرفت.

مشکلات بدی برای بسیاری از سیاست های خارج از کشور ایجاد شد. پس از گوگوش و مهناز افشار و تعدادی دیگر از شخصیت هایی که با واقعیت رفقا و هم کیشان مواجه شدند، ساسی مانکن خواننده فحاشی نیز مورد لقب مخاطبانش قرار گرفت. او را بی شرف خواندند و دقایقی به کنسرتش اعتراض کردند.

این اعتراضات ادامه داشت تا اینکه بالاخره پلیس این جمعیت مدل گستاخ را از کنسرتش بیرون کرد! اما احتمالا تا پایان کنسرت صدای این لقب در گوشش بود.

مشکل اینجاست که منطق همه چیز سرمایه داری، پرستش شهرت و پرستش پول است. لذا با همین منطق شعارهای سیاسی می دهند و در خیابان ها ساکت می شوند و در هر شرایطی کنسرت و پایکوبی خود را برگزار می کنند. حالا آنها و دوستانشان با یک تضاد درونی مواجه شده اند که کدام را انتخاب کنند؟ عزاداری خوشمزه تر است یا ساز و رقص؟ این پارادوکس های سخت و این تاریکی در این مجالس، صحنه های آموزنده عجیبی را به وجود آورد. ملت نمیدانند به ایرانی بودن اینها بخندند یا گریه کنند؟


دیدگاهتان را بنویسید