عاقبت پسر مالک اشتر بعد از مرگ مختار


سرنوشت پسر مالک اشتر پس از مرگ مختار علت نرسیدن ابراهیم اشتر به کمک مختار و پس از شهادت مختار آنچه ابراهیم اشتر انجام می دهد و علت اختلاف مختار و ابراهیم اشتر در ادامه مقاله.

در این فیلم کیام مختار فرزند مالک اشتر نخعی فرمانده امیرالمومنین(ع) بود که بعد از شهادت مختار از سرنوشت او خبری نیست و زوایایی از ابراهیم مالک اشتر از دید مخاطبان پنهان مانده است.

پس از قیام مختار و تسلط مختار بر کوفه و در اواسط قیام، دشمن بین مختار و ابراهیم اختلاف ایجاد کرد که این ترفند دشمن باعث جدایی و دوری ابراهیم و مختار شد و گویا ابراهیم از نهضت مختار عقب نشینی کرد. از این رو، پس از واقعه حمله مصعب بن زبیر، وی تمایلی به پیوستن به مختار نداشت و حتی گفته می شود که پس از شکست اولیه مختار از نیروهای مصعب، هیچ توجهی به نامه های مکرر مختار نداشته و هرگز نزد وی بازنگشته است.

کناره گیری او از مختار باعث شد که پس از شهادت مختار، مصعب بن زبیر از یک سو و عبدالملک مروان از سوی دیگر از او خواستند ابراهیم را که صاحب نفوذ و مدیر بود همراه خود بیاورد. پس مصعب نامه ای به ابراهیم نوشت و به او قول داد که اگر حکومت ابن زبیر را بپذیرد، فرمانداری نواحی شمالی عراق را به او بسپارد. . ابراهیم در این مورد با اصحاب و مشاوران خود مشورت کرد و سرانجام تصمیم گرفت با مصعب بن زبیر برود، پس نامه ای به مصعب نوشت و با جمعی از یارانش از موصل یا نصیبین – مقر حکومتش – خارج شد و به کوفه آمد و ملاقات کرد. با مصعب

بیشتر بخوانید  فیلم رقص پرستو صالحی در سیزده بدر + ویدیو – ایران چطور

سرانجام در سال 72 هجری قمری پس از شکست سپاه عراق از نیروهای عبدالملک مروان که از سوی مصعب بن عمیر برای فتح عراق اعزام شده بودند، سیزدهم جمادی الاولی در چهل سالگی کشته شد. و در نزدیکی سامارا به خاک سپرده شد.

دیدگاهتان را بنویسید