عارضه بدخلقی (پریود) مردانه


«پریود مردانه» چیست؟

“آیا مردها هم عادت ماهیانه دارند؟” اگر به موضوع قاعده‌گی بعنوان دوره تغییرات شدید هورمونی نگاه کنیم جواب مثبت است و مردها هم دوره قاعدگی ماهانه دارند. دوره‌ای که در زنان به نام دوره ماهیانه یا قاعدگی شناخته می‌شود دوره تخریب و بازسازی دیواره رحم و آماده شدن آن برای تخمک‌گذاری بعدی‌ست اما به این دلیل ساده که مردان رحم ندارند بنابراین آنچه در رحم زنان رخ می‌دهد در مردان رخ نمی‌دهد.با دلگرم همراه باشید.

Angry man

عارضه بدخلقی مردانه

در نتیجه دردهای ناحیه شکم که از جمله عوارض پیش از قاعدگی در زنان است و بصورت ماهیانه هم تکرار می‌شوند در مردان وجود ندارد. اما آثار تغییرات هورمونی در زنان منحصر به رحم نیست و خلقیات آن‌ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. از این جنبه مردان و زنان شبیهند.

عارضه بدخلقی مردانه یا Irritable Male Syndrome که به اختصار به نام IMS شناخته می‌شود همان چیزی‌ست که می‌توان به آن پریود مردانه گفت. شناخته شده‌ترین اثر این عارضه حساسیت بیش از حد به محرک‌های بیرونی و عصبانیت زیاد است.

تحقیقات اولیه درباره تغییرات هورمونی در مردان که منجر به تغییر خلقیات آن‌ها می‌شود در سال ۱۹۷۲ و با انتشار مقاله‌ای از رامی و گلدشتاین محققان دانشگاه جورج تاون آغاز شد. رامی و گلدشتاین پس از ۱۶ سال تحقیق نشان دادند تغییرات هورمونی در مردان در دوره‌های ۴ تا ۶ هفته‌ای رخ می‌دهند و در جریان آن روحیات مردان می‌تواند از بانشاط تا غمگین و تهاجمی تغییر پیدا کند. سه سال بعد یک گزارش تحقیقی جدید از محققان دانشگاه استنفورد نشان داد کاهش یا افزایش تستوسترون خون می‌تواند منجر به تغییرات قابل توجه در روحیات فردی مردان شود.

بیشتر بخوانید  تفاوت فراموشی تجزیه ای با فراموشی طبیعی چیست ؟

اما عارضه بدخلقی مردانه در سال ۲۰۰۱ توسط جرالد لینکلن محقق اسکاتلندی معرفی شد. گزارش لینکلن نشان داد او با آزمایش میش‌ها متوجه شده بود که در پایان فصل جفتگیری وقتی ما‌ه‌های پاییز و زمستان فرا می‌رسند میزان تستوسترون خون میش‌های نر کاهش می‌یابد و این کاهش هورمونی منجر به بروز رفتارهای تهاجمی در آن‌ها می‌شود. آزمایش‌های مشابه در مورد رابطه کاهش تستوسترون و بروز رفتارهای تهاجمی در پستانداران دیگر نظیر فیل آهو و گوزن نیز نشان داد انواع نر این جانوران در مقابل تغییرات هورمونی دچار حساسیت بیش از حد می‌شوند.

نکته قابل توجه درباره انسان‌ها این است که تغییرات هورمونی در مردان تنها ناشی از کاهش تستوسترون نیست بلکه همزمان با آن، افزایش کورتیزول و کاهش سروتونین به بروز عارضه بدخلقی مردانه‌ می‌انجامد. مهم‌تر این است که این عارضه در مردان می‌تواند به جای بروز ماهیانه بطور روزانه رخ دهد.

Angry man

چه کسانی در معرض اين عارضه هستند؟

پنج سال پيش از معرفی عارضه بدخلقی مردانه محققان موسسه فن‌آوری ماساچوست (MIT) در يک گزارش علمی نوشته بودند که زنان و مردانی که غذاهای مملو از پروتئین و بدون الياف گياهی می‌خورند در معرض کاهش سروتونين قرار می‌گيرند. سروتونين مهم‌ترين ناقل عصبی در مغز است و وجود مقدار کافی آن باعث احساس نشاط در انسان می‌شود. غذاهای چرب و و وعده‌های غذايی فاقد سبزيجات ميزان سروتونين خون را کاهش می‌دهد.

۹۰ درصد سروتونين موجود در بدن انسان درسلول‌های کولچينسکی روده‌ها قرار گرفته و ترشح همين ماده است که حرکات روده‌ها را تنظيم می‌کند. در مردان همبستری باعث ترشح بيشتر سروتونين می‌شود.خواب کم و نامنظم نيز يکی از عوامل ايجاد عارضه بدخلقی مردانه محسوب می‌شود و قادر است اين عارضه را بطور روزانه ايجاد کند.گزارش لينکلن و تحقيقات جد دايموند نشان داد مردانی که از شيوه تغذيه مملو از پروتئین و کم سبزی استفاده می‌کنند در صف مقدم کسانی هستند که مبتلا به عارضه بدخلقی مردانه می‌شوند. علاوه بر اين گزارش‌های جديد نشان داده‌اند مردانی که با مشکلات مالی و شغلی روبرو هستند، آن‌هايی که به کاری که انجام می‌دهند بيعلاقه هستند، آن‌هايی که الکل زياد می‌نوشند و بلاخره مردانی که شکر زياد می‌خورند از جمله کسانی هستند که مبتلا به اين عارضه خواهند شد.

بیشتر بخوانید  نحوه برخورد با دخالت های مادر زن

عارضه بدخلقی مردانه

عارضه بدخلقی مردانه را چگونه می‌توان کاهش داد؟

  • مهمترين قدم تنظيم قند خون است. کاهش مصرف شکر صنعتی بخصوص قبل از ناهار و خوردن صبحانه کامل يکی از راه‌های کاهش اين عارضه است. نوشيدن الکل زياد تعادل قند خون را بهم می‌زند.
  • فعاليت‌های فيزيکی مستمر نظير ورزش روزانه به تنظيم هورمونی بدن کمک می‌کند. مصرف مکمل‌های ويتامينی نظير ب۶ (B6) و منيزيوم، و البته کلسيم از رخ دادن اين عارضه را کاهش می‌دهد.
  • افزايش مصرف ميوه و سبزيجات همراه با تنقلاتی نظير پسته و گردو به کم شدن اين عارضه می‌انجامد.

روش‌های زیر در درمان این عارض کمک بسیاری می‌کنند:

  • تنظیم قند خون.
  • کاهش مصرف شکر
  • خوردن صبحانه کامل
  • مصرف مکمل‌های ویتامینی نظیر ویتامین ب۶ (B6)، منیزیوم و کلسیم به کاهش رخداد این عارضه کمک می‌کند.
  • نوشیدن الکل زیاد تعادل قند خون را بهم می‌زند.
  • یکی از روش‌های درمان این عارضه مصرف فیبرها در کنار مصرف پروتئین است در نتیجه باید سهم سبزیجات و میوه‌ها در رژیم غذایی بیشتر شود در نتیجه افزایش مصرف میوه و سبزیجات پیشنهاد می‌شود.
  • مصرف تنقلاتی نظیر پسته و گردو

عارضه بدخلقی مردانه

فعالیت فیزیکی

فعالیت‌های فیزیکی مستمر نظیر ورزش روزانه به تنظیم هورمونی بدن کمک می‌کند.

رابطهٔ جنسی

در مردان هم بستری باعث ترشح بیشتر سروتونین می‌شود که به کاهش عوارض این سندرم کمک می‌کند.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب«پریود مردانه» چیست؟

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی


بیشتر بخوانید  کمال گرایی چیست + بهترین راه برای مبارزه با کمال گرایی

دیدگاهتان را بنویسید