ظریف: سربرنیتسا زخمی عمیق در ضمیر بشریت است – آژانس مهر | اخبار ایران و جهان



طبق گزارش ها خبرگزاری مهر محمد جواد ظریف در بیانیه ای به مناسبت بیست و ششمین سالگرد سربرنیتسا در بیانیه ای گفت: “جمهوری اسلامی ایران افتخار می کند که از زمان استقلال در کنار مردم مظلوم بوسنی و هرزگوین ایستاده است و از هیچ کمکی امتناع نکرده است.” او متعهد به حمایت از استقلال ، تمامیت ارضی و همزیستی مسالمت آمیز همه گروه های قومی در بوسنی و هرزگوین.

در قسمت دیگر پیام که توسط محمد ابراهیم طاهریان ، اولین سفیر جمهوری اسلامی در بوسنی و هرزگوین و فرستاده ویژه وزارت امور خارجه قرائت شده ، آمده است: سربرنیتسا زخمی عمیق بر ضمیر بشریت و زنان سربرنیتسا است. و مادران همچنان به دنبال عدالت حقیقت هستند.

بیست و ششمین سالگرد شهدای سربرنیتسا همزمان با تشییع جنازه 19 قربانی نسل کشی در قبرستان پوتوکاری ، با حضور تعداد زیادی از مسلمانان و روسای جمهور بوسنی و هرزگوین ، مقامات ارشد و سازمان های بین المللی و دیپلمات های خارجی.

پیش از تشییع و خاکسپاری در سربرنیتسا ، میهمانان برای قربانیان نسل کشی سربرنیتسا گل گذاشتند.

عزت بگویچ ، رهبر حزب بیکر برای اقدام دموکراتیک ، همچنین از جامعه جهانی در بوسنی و هرزگوین خواست که با انکار نسل کشی مسلمانان در بوسنی و هرزگوین مخالفت کند.

حسین کوازوویچ ، دانشمند ارشد بوسنی و هرزگوین گفت: “اروپا در برابر کسانی که نسل کشی را انکار می کنند و جنایتکاران را ستایش می کنند سکوت کرده است.”

اگر afi جع جعفروی مسلمان ، عضو مسلمان شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین ، گفت: “اگر کسی فکر کند که انکار نسل کشی فقط یک مشکل برای بوسنی است ، این بسیار اشتباه است.

بیشتر بخوانید  روحانی: قانون مجلس اجازه لغو تحریم ها را به ما نداد

رهبر كلیسای ارتدكس مونته نگرو كه حضور وی موجب جلب توجه عموم مردم در بوسنی و هرزگوین شده است ، گفت: “انكار یك جنایت هولناك در سربرنیتسا به خودی خود جرمی است ، حتی اگر توسط یك دولت یا وزیر انجام شود.”

سربرنیتسا توسط شورای امنیت سازمان ملل به عنوان پناهگاهی امن برای غیرنظامیان اعلام شده است. جمعیت مسلمان شهر سربرنیتسا برای نجات جان خود به اردوگاهی تحت حفاظت سازمان ملل پناه بردند ، اما صلحبانان هلندی که برای دفاع از شهر سربرنیتسا حتی یک گلوله شلیک نکردند ، آن را به ارتش صرب بوسنی تحویل دادند. او بی سر و صدا مردان و پسران را از زنان جدا کرد و همه را به طرز وحشتناکی کشت.

در سال 1995 ، سربازان صرب بیش از 8000 پسر و پسر مسلمان را در شهر سربرنیتسای بوسنی کشتند.

دیدگاهتان را بنویسید