طنز این ضرب المثل چیست؟


ضرب المثل آب به چه معناست؟

زیر آب علیه کسی که در پوشش دوستی و نیکوکاری پایگاهی از فریب و بهانه برای رسیدن به اهدافش می سازد و دیگران را فریب می دهد و خیانت می کند به کار می رود.

ریشه های تاریخی ضرب المثل زیر کاه

کاه زیر آب به کسانی اطلاق می شود که زندگی، رنسانس و گسترش اجتماعی خود را بر اساس حیله گری، بهانه ها و حیله گری می سازند و با چهره ای صحیح از نگهبان شخصیت غیرعمدی در موقعیتی برای تحقق نیات شوم خود قرار می گیرند.

اینها را هم حیله گر و هم فریبکار می گویند و ضرر و خطرشان از دشمن بیشتر است، زیرا دشمن با چهره و سلاح دشمن به میدان می آید در حالی که این طبقه در پوشش دوستی و نیکوکاری خیانت می کند.

ریشه های تاریخی ضرب المثل زیر کاه

باید دید در این ضرب المثل چگونه آب های زیرزمینی می توانند منبع تلفات باشند.

آب زیرکه یکی از ابتکارات قبایل و جوامعی بود که به دلیل ضعف و ناتوانی، جز با حیله گری نمی توانستند با دشمن بجنگند و با آن مقابله کنند.

به همین دلیل است که برای شکست و درهم شکستن حریف نیرومند، مسیری با صلیب پر از آب حفر کردند و روی آب را با کاه پوشاندند تا هیچ رهگذری گمان نکند که آب زیر کاه امکان پذیر است، باید راهی باشد. و یک گذرگاه

باید دانست که ایجاد این گونه با عبور از آب های زیرزمینی تنها در اطراف روستاها و شهر های مناطق کشاورزی امکان پذیر بود تا وجود کاه موجب توهم و سوء ظن عابران نشود و دشمن در امان و بی خیالی بود. سرمست باد، گذرگاهی که با کاه پوشیده شده و در آب های زیرزمینی غرق شده است.

بیشتر بخوانید  7 عرضه اولیه جدید در راه بورس

آب زیرکا یکی از ترفندهای جنگی در قدیم بوده و برای غافلگیری و سرکوب سپاه دشمن به کار می رفته است.

جداکننده خط

بیشتر بخوانید:

ضرب المثل حکیمانه یعنی چه؟

آشنایی با ضرب المثل زیبای این دیار باقی نمی ماند

اصطلاح ترفند رشد یا ترفند اردک چگونه به وجود آمد؟

اصطلاح گرگ و میش به چه معناست؟


دیدگاهتان را بنویسید