طرز پخت برنج سیاه به چه روش‌هایی امکان پذیر است؟


همه چیز درباره برنج سیاه

برنج قهوه ای و برنج سفید از انواع محبوب برنج هستند، اما برنج سیاه که دانه ای قدیمی و مفیدتر از سایر انواع برنج است، چندان شناخته شده نیست. این برنج دارای آنتی اکسیدان برای مبارزه با بیماری های قلبی، دارای خواص ضد التهابی و فیبر غذایی است. برنج سیاه از ابتلا به چاقی، دیابت و سرطان جلوگیری می کند.
قرن ها این برنج فقط در دست چینی ها بود و پس از آن هزاران سال مردم آن را در مناطق مختلف آسیا مصرف می کردند. امروزه این نوع برنج در اروپا، آمریکا و استرالیا نیز موجود است زیرا مردم به خواص استثنایی آن پی برده اند.

یک وعده غذایی حاوی 160 کالری است، اما سرشار از فلاونوئیدها است. مواد معدنی مهمی مانند آهن و مس و حتی پروتئین منابع خوبی از فیبر مهم هستند. فقط پوست بیرونی این دانه یکی از بالاترین سطوح آنتی اکسیدان را دارد.


مقایسه انواع برنج

هر 100 گرم از این برنج حاوی این مقادیر ویتامین و مواد معدنی است.

  • برنج سفید: 6.8 پروتئین؛ 1.2 آهن و 0.6 فیبر.
  • برنج قهوه ای: 7.9 پروتئین، 2.2 آهن و 2.8 فیبر.
  • برنج قرمز: 7.0 پروتئین، 5.5 آهن و 2.0 فیبر.
  • برنج سیاه: 8.5 دارای پروتئین، 3.5 آهن، 4.9 فیبر و بیشترین میزان آنتی اکسیدان در بین انواع برنج است.


مشاوره: دانشمندان بر این باورند که این برنج حاوی آرسنیک است. با برخی روش های پخت و پز می توانید از مسمومیت با آرسنیک جلوگیری کنید. پختن برنج می تواند سطح آرسنیک را کاهش دهد.


پخت برنج سیاه

طرز پخت برنج سیاه

او از خانواده دیگری از برنج های رنگی است. انواع مختلف مزیت های متفاوتی دارند و همگی طعم ملایم و تمیزی دارند که شبیه طعم برنج قهوه ای است.
برنج سیاه نیاز به پخت طولانی از یک تا چند ساعت دارد. اگر بتوانید برنج را قبل از پخت خیس کنید، زمان کمتری برای پخت نیاز دارید. به طور کلی قبل از خیساندن، و همچنین برنج دیگر. ابتدا آن را تمیز کنید، سپس آن را در چند فنجان آب خیس کنید.
بعد از یک ساعت؛ برنج را در ظرفی با آب جوش روی آتش بریزید، دانه ها را در حین جوشیدن تست کنید و ببینید نرم شد، وقتی به بافت دلخواه رسید برنج را آبکش کنید.

برنج سیاه برای پخت چه غذایی مناسب است؟

  • دسرهای سنتی چینی را تهیه کنید
  • تهیه فرنی
  • کیک یا نان برنج سیاه
  • رشته فرنگی
  • سوپ را آماده کنید
  • به سالاد اضافه کنید


سوالات متداول در مورد برنج سیاه:


آیا برنج سیاه سالم تر است؟

اگرچه به اندازه سایر انواع برنج رایج نیست، برنج سیاه دارای بالاترین فعالیت آنتی اکسیدانی است و پروتئین بیشتری نسبت به برنج قهوه ای دارد. همچنین، خوردن آن می تواند چندین فواید برای سلامتی داشته باشد، از جمله بهبود سلامت چشم و قلب، محافظت در برابر انواع خاصی از سرطان و کمک به کاهش وزن.


چرا برنج سیاه اینقدر گران است؟

کاشت برنج سیاه به آسانی سایر انواع برنج نیست زیرا تنها حدود 10 درصد از عملکرد از سایر انواع برنج به دست می آید. این امر برنج را بسیار گران می کند، به همین دلیل است که در ابتدا فقط برای ثروتمندترین افراد رزرو می شد – که به معنای حق امتیاز چینی در زمان کشف آن بود.


طرز پخت برنج سیاه


برنج سیاه را چگونه می خورید؟

برنج سیاه را می توان به عنوان یک پیش غذای ساده درست مانند برنج سفید یا قهوه ای سرو کرد. این یک پایه عالی برای کاسه سبزیجات و سالاد غلات است. همچنین در بوریتو و بسته بندی طعم خوبی دارد. از آنجایی که برنج سیاه به طور طبیعی چسبنده است، برای سوشی عالی است.


آیا برنج سیاه طعم خوبی دارد؟

برنج سیاه طعمی خوش طعم، مغزدار و پخته شبیه برنج قهوه ای دارد.


آیا برنج سیاه حاوی آرسنیک است؟

شایان ذکر است برنج سیاه نیز مانند برنج قهوه ای در صورت کشت در خاک آلوده دارای آرسنیک بالاتری نسبت به برنج سفید خواهد بود. برای ایمنی، مطمئن شوید که آن را با نسبت بالاتری از آب و برنج بپزید (آرسنیک محلول در آب است) و از برنجی که در آرکانزاس، تگزاس، لوئیزیانا و چین کشت می‌شود اجتناب کنید.


آیا برنج سیاه برای کلیه ها مفید است؟

برنج سیاه به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی که دارد از کبد و کلیه ها نیز در برابر آسیب محافظت می کند.


آیا برنج سیاه باید شسته شود؟

آبکشی نکنید: لایه بیرونی حاوی آنتی اکسیدان هایی است که می تواند به کاهش کلسترول کمک کند. به آرامی بپزید: پس از جوشیدن، برنج را باید پخته و روی آن را بپوشانید و با آب خیس کنید. وقتی بخار از بین رفت: برنج را 10 دقیقه بعد از پخت روی آتش بگذارید.


آیا برنج سیاه سرشار از کربوهیدرات است؟

کل کربوهیدرات: 34 گرم (یک فنجان، پخته) برنج سیاه بافت مشخصی دارد و گاهی پس از پخت به رنگ بنفش در می آید. سرشار از فیبر و حاوی آهن، پروتئین و آنتی اکسیدان است. اغلب در دسرها استفاده می شود زیرا برخی از انواع آن کمی شیرین هستند. می توانید استفاده از برنج سیاه را در غذاهای مختلف آزمایش کنید.


آیا می توانم برنج سیاه را در پلوپز بپزم؟

برنج را آبکش کرده و به پلوپز اضافه کنید. به ازای هر فنجان برنج سیاه، آب یا مایع را به نسبت 1 و 3/4 فنجان اضافه کنید. اگر پلوپز شما برنج قهوه ای است، آن را روشن کنید. برنج سیاه پخته شده را می توان به مدت 5-7 روز در یخچال نگهداری کرد.


آیا برنج سیاه ضد التهاب است؟

برنج سیاه به دلیل داشتن ترکیبات شیمیایی متعدد که به عنوان عوامل ضدالتهابی عمل می کنند، به دلیل اثرات مفید بسیاری بر بدن ما شناخته شده است.


بیشتر بخوانید  طرز تهیه ی بامیه

دیدگاهتان را بنویسید