مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

طرز شستن و طرز تهیه شربت تخم مرغ

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


شربت تخم مرغ و نحوه صحیح شستن شربت تخم مرغ

به گزارش دلگرم : بذرهای شربت هویج یک ساله و شبیه ریحان ولی با برگ و دانه کوچکتر است. ساقه ها مربع شکل و گل های آن قرمز و صورتی است. این گیاه در اوایل بهار در کوهستان ها و بیابان ها می روید. دانه های این گیاه سیاه رنگ است و با ریختن در آب بلافاصله حالت خمیری و لعابی در آب ایجاد می کند که بسیار لغزنده و متمایل به خاکستری است. . لعاب این دانه ها پس از جذب آب به شکل فالوس در می آید.تخم شربتی در واقع دانه ریحان است که به دلیل داشتن ترکیبات لعاب دار به صورت محلول در آب (شربت) استفاده می شود. لعاب این دانه ها پس از جذب آب به صورت ژله ای در می آید که می توان از آن برای رفع تشنگی استفاده کرد.شربت تخم مرغ خواص زیادی دارد و فقط برای فصول گرم سال توصیه نمی شود.

برای تهیه شربت تخم مرغ (ترش) به چه موادی نیاز داریم؟

  • آب / 1.5 فنجان
  • شربت تخم مرغ / 1.5 قاشق غذاخوری
  • آب لیموی تازه / 1.5 قاشق غذاخوری
  • عسل یا شکر / به میزان دلخواه

نحوه صحیح و اصولی شستن شربت تخم مرغ

زمان مصرف دانه های شربتی فرا رسیده است

چگونه شربت تخم مرغ درست کنیم؟

روش اول برای تهیه شربت تخم مرغ

  1. ابتدا باید شربت تخم مرغ را خیس کنید و بشویید. در ظرفی تخم مرغ ها را با شربت و آب مخلوط کرده و هم بزنید. 10-15 دقیقه صبر کنید تا تخم مرغ ها در شربت خیس بخورند. در این صورت می بینید که دور شربت تخم مرغ یک ماده ژله مانند تشکیل شده و لعاب دارد.
  2. سپس آب را تخلیه کنید، که زباله ها و درختان کوچک را از بین می برد. تخم‌مرغ‌های شربتی را در ظرف دیگری خالی کنید، می‌بینید که ماسه‌های ریز به ته ظرف نشسته‌اند. حتماً باید چندین بار این کار را انجام دهید تا تخم مرغ ها کاملاً شسته و تمیز شوند.
  3. سپس آب، شربت تخم مرغ، آبلیمو و عسل یا شکر را با هم مخلوط کرده و خوب مخلوط کنید. به شربت یخ اضافه کنید و سرو کنید.
بیشتر بخوانید  عوارض اسکن هسته ای قلب برای زنان باردار

روش دیگری برای تهیه شربت تخم مرغ

  1. در روش دوم به جای آبلیمو از گلاب استفاده می شود و طرز تهیه شربت کمی متفاوت است.
  2. آب و شکر را در ظرفی روی آتش بگذارید تا این شهد غلیظ شود. تابه را از روی حرارت بردارید و شهد را صاف کنید. صبر کنید تا خنک شود سپس گلاب را اضافه کنید.
  3. سپس شربت تخم مرغ شسته شده را به شهد غلیظ شده اضافه کنید و هم بزنید. شربت را در یخچال بگذارید و هنگام سرو یخ به آن اضافه کنید.
  4. اندازه مواد کاملا به ذائقه شما بستگی دارد.
  5. نکته: بعضی ها زعفران پخته را به این نوشیدنی اضافه می کنند.
  6. نحوه شستشوی اسید با این روش صحیح است
  7. خاکشیر یکی از بهترین شربت ها برای رفع تشنگی و تشنگی در روزهای گرم سال است، فقط باید بدانید که خاکشیر باید شسته شود و به اصطلاح ماسه شور آن آهک خاصی دارد.
  8. برای شستن خاکشیر، کمی خاکشیر را در ظرف بزرگی بریزید و آب اضافه کنید. در این صورت خاکستر به صورت گلوله در می آید. پس باید آن را با قاشق یا چنگال هم بزنید تا به مرور زمان جا بیفتد.
  9. اگر خاکستر دارای برگ و ضایعات است، بهتر است مدتی در آب بماند تا برگ های زیر آن بیرون بیاید. بعد از این خیلی آرام ظرف را خالی می کنیم. ظرف را دوباره پر از آب کنید و کنار بگذارید و دوباره سطح آب را خالی کنید. این کار را تا زمانی تکرار کنید که دیگر هیچ برگ یا زباله ای روی آب باقی نماند و آب روی خاکستر کاملا شفاف شود.
  10. در مرحله بعدی شستن آش، یک کاسه بزرگتر بردارید (بهتر است از کاسه های روی استفاده کنید) و به آرامی آش را مخلوط کرده و در ظرف بزرگتری بریزید.
  11. این کار را به این صورت انجام می دهیم که اگر شن یا شن ته ظرف جمع شد با خاکستر مخلوط نشود و ته آن به همان صورت باقی بماند. ماسه ته ظرف را خالی کنید و کاسه را بشویید و عملیات شستشو را تکرار کنید (یعنی خاکستر را کمی مخلوط کنید و در ظرف دیگری بریزید). برای شستن آش باید چندین بار این کار را تکرار کنیم تا شنی کف قابلمه باقی نماند. (برای آبیاری گلدان می توانید از آب شستشو استفاده کنید.)
بیشتر بخوانید  چه عواملی باعث ایجاد سرطان کلیه می شود؟

شربت شستن شیر و تخم مرغ + خواص

مصرف دانه های شربتی

خواص شربت تخم مرغ

شربت تخم مرغ برای درمان ناراحتی های گوارشی مانند درد معده، نفخ، یبوست، سوء هاضمه و اختلال عملکرد روده استفاده می شود و باعث بهبود خلق و خو، رفع خستگی روحی، فشارهای عصبی، افسردگی، میگرن و مالیخولیا می شود. روغن به دست آمده از خرد کردن تخم مرغ از شربت برای درمان عفونت هایی مانند زخم، بریدگی، عفونت مثانه، عفونت پوست و غیره استفاده می شود. در چین از شربت تخم مرغ برای درمان عفونت، معده درد، نیش مار و حشرات و همچنین کاهش دمای بدن استفاده می شود و از آنجایی که خاصیت ضد اسپاسم دارد سیاه سرفه را تسکین می دهد. در رفع تشنگی بسیار موثر است یکی دیگر از مشکلاتی که در سراسر دنیا حتی در کشور ما شیوع پیدا کرده است فشار خون است که معمولا بعد از خوردن غذاها به خصوص غذاهای نشاسته ای فشار خون را بالا می برد و خود را رها می کنند و به این ترتیب کم کم دچار فشار خون می شوید. انرژی متعادل در طول روز شربت تخم مرغ سرشار از پروتئین، آهن، پتاسیم و کلسیم است و در عین حال کسانی که در جذب کلسیم مشکل دارند باید بدانند که ماده معدنی به نام بور موجود در شربت تخم مرغ، کلسیم را به استخوان ها منتقل می کند.

خواص درمانی شربت تخم مرغ

  • تشنگی: کمی شربت تخم مرغ به شربتی که دوست دارید اضافه کنید و بعد از حداقل دو دقیقه بنوشید.
  • قلبت را قوی کن: شربت تخم مرغ را در عرق بید مشک یا بادیان گل بریزید و بنوشید.
  • اعصابتو قوی کنروزی یک یا دو بار شربت تخم مرغ را با آبلیمو مخلوط کرده و با عسل شیرین کرده و میل کنید.
  • تنگی نفسسرفه خشک: یک قاشق غذاخوری شربت تخم مرغ را در یک لیوان آب ولرم حل کرده و جرعه جرعه بنوشید.
بیشتر بخوانید  مهم ترین مکمل ها و ویتامین های مورد نیاز برای آقایان

باید بخوانید:

نحوه شستن دانه های شربت تخم مرغ

تنها راه برای از بین بردن کثیفی و از بین بردن برگ ها و خاک از روی آنها، شستن آنهاست. برای از بین بردن آلودگی و تمیز کردن دانه های شربت تخم مرغ، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

1- دانه های شربتی یا دانه ریحان کوهی را به مقدار مناسب تهیه کرده و در ظرف مناسبی بریزید.

2- سپس دو برابر حجم دانه های شربت را در ظرف بزرگتری بریزید و شربت تخم مرغ را داخل آن بریزید.

3- بلافاصله پس از ریختن دانه های شربت در ظرف آب، سریع دانه ها را با قاشق تمیز در آب بغلتانید و بلافاصله ظرف دانه های شربت را در زهکش دانه ریز بریزید تا آب و خاک احتمالی آن گرفته شود و یا آب و برگ های باقی مانده را کمی تخلیه کنید. در ظرف بدون استفاده از صافی و فقط پس از نشستن دانه ها در ته گلدان.

4- توجه داشته باشید که تمام این مراحل باید به سرعت انجام شود تا قبل از لعاب دادن دانه ها آب از ظرف خارج شود و برای تهیه شربت مرغوبیت دانه های تخم مرغی شربت حفظ شود.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *