طرز تهیه کیک تریلیچه دسر محبوب ترکیه ای


تری لیچه کیکی با خامه و سس کارامل مال ترکیه است این دسر خوشمزه از کیک با بافت اسفنجی تشکیل شده که کاملا با سس خامه ای مرطوب شده و حالت کیک خیس به خود می گیرد و یک لایه خامه تشکیل می شود و سس کارامل به دست می آید. طعم فوق العاده تری لیچه برای همه بسیار مناسب است و ظاهر زیبایی دارد و طعم خامه ای و کاراملی آن مورد پسند همه است و به راحتی می توان آن را در منزل تهیه کرد و به عنوان دسر یا شام سرو کرد.

مواد لازم برای کیک تریلیش

  • 5 عدد تخم مرغ
  • 1 فنجان شکر
  • روغن مایع نصف پیمانه
  • نصف پیمانه بریزید
  • وانیل یک چهارم قاشق چایخوری
  • بکینگ پودر 1 قاشق غذاخوری
  • آرد سه صفر یک و نیم پیمانه


مواد لازم برای سس کیک:

خامه صبحانه 50 گرم
نصف لیوان شیر
1 قاشق غذاخوری شکر


مواد لازم برای تهیه سس کارامل:

1 فنجان شکر
1 قاشق غذاخوری کره
خامه صبحانه 200 میلی لیتر (1 کیسه صورتی)


کیک تریلیشه

طرز تهیه تری لیچه

برای شروع کار اول کیک را آماده کنید قبل از اینکه به دمای محیط برسید همه مواد اولیه کیک را از یخچال خارج کنید و بیکینگ پودر را به آرد اضافه کنید و خوب مخلوط کنید و سه بار الک کنید و کنار بگذارید.


آرد و بکینگ پودر را با هم به مدت یک تریل اضافه کنید
سفیده و زرده را از هم جدا کنید سپس سفیده ها را در ظرف خشک تمیزی بریزید و با همزن با دور تند همزن حدود دو دقیقه بزنید تا کمی فرم بگیرد سپس شکر را کم کم به سفیده ها اضافه کنید و هم بزنید. شکر را خوب مخلوط کنید و دوباره شکر را اضافه کنید.


زرده و سفیده تخم مرغ را جدا کنید تا کیک تریل ترکی درست شود
به هم زدن ادامه دهید تا سفیده تخم مرغ شکل بگیرد و وقتی آن را برگردانید از کاسه بیرون بیاید. تشکیل سفیده تخم مرغ را به تاخیر بیندازید.
با همزن آهسته هم بزنید تا یکدست شود. آرد و بکینگ پودر الک شده را به مخلوط زرده تخم مرغ اضافه کنید.


آرد را به زرده ها به کیک ترکی مرطوب اضافه کنید
با همزن دستی یا همزن مخلوط کنید. سفیده های شکل گرفته را در دو مرحله به مخلوط زرده اضافه کنید.


سفیده ها را به زرده ها در تریل اضافه کنید
و به آرامی با لیسک به صورت دورانی مخلوط کنید تا صاف و سفیده تخم مرغ پف کند. .


مواد خیس کیک ترکی را داخل قالب بریزید
در فر از قبل گرم شده با دمای صد و شصت درجه سانتیگراد حدود پنجاه دقیقه بپزید. زمان مشخص شده را در فرهای مختلف با خلال دندان از وسط کیک تست کنید. در صورت بیرون آمدن خلال دندان تمیز می توانید کیک را از فر خارج کرده و در مرحله آخر آن را به راحتی از ظرف خارج کنید.

طرز تهیه سس تریلیچه

1- برای تهیه سس کیک خامه ترش و شکر را با هم مخلوط کرده و شیر را کم کم اضافه کرده و کاملا مخلوط کنید و با خلال دندان سوراخ کنید و سس را با برس و کیک بخورید و در یخچال بگذارید تا سس شود. کاملا جذب کیک می شود.

2- دویست و پنجاه تا سیصد گرم خامه ترش شیرین شده را از فریزر خارج کرده تا کمی یخ باز شود و با همزن سریع هم بزنید تا کاملا فرم بگیرد (حدود ده دقیقه هم بزنید).

3- داخل قیف بریزید و روی کیک بغلطانید سپس با پالت یا لیسک خامه را صاف کنید و کیک را در یخچال برگردانید تا کاملا جذب شود.

طرز تهیه سس کارامل تریلیش

1- برای تهیه سس کارامل شکر را داخل شرپا بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا کم کم آب شود. آب شدن و کاراملی شدن شکر در شرپا به یکباره اتفاق نمی افتد و باید کمی صبر کنید تا شکر شروع به بالا رفتن کند. با حرارت ملایم ذوب شود و شکر را هرگز با قاشق مخلوط نکنید.


دسر کیک تریلیچه

یکی از نکات مهم کاراملی شدن شکر این است که حرارت باید کم باشد زیرا حرارت زیاد باعث سوختن شکر قبل از کاراملی شدن می شود.
وقتی شکر کاملا کاراملی شد از روی حرارت بردارید و با قاشق چوبی مخلوط کنید و کره را اضافه کنید و هم بزنید و دوباره روی حرارت ملایم قرار دهید و هم بزنید تا یکدست شود.
سپس از روی حرارت بردارید و خامه را برای صبحانه اضافه کنید و هم بزنید و برگردانید.

اگر با افزودن خامه به کارامل مواد کاملا مخلوط نشدند و کارامل یا قسمتی از کارامل اهمیتی نمی‌دهد، فقط آتش را در پایین‌ترین درجه قرار دهید و در شرپا قرار دهید تا کارامل دربسته کم کم آب شود و فقط بگیرید. گهگاهی در قابلمه ای مواد را با همزن دستی مخلوط کنید بعد از اینکه خامه و کارامل یکدست شد مواد را روی آتش بزنید تا خوب رنگ و یکدست شود.

اگر غلظت سس کارامل زیاد بود می توانید کمی شیر اضافه کنید و مخلوط کنید سس کارامل را از روی اجاق بردارید و بگذارید خنک شود اما زیاد خنک نشود چون سفت می شود سس کارامل را روی لایه خامه بریزید. و حرکتش کن. .
برای تزیین کارامل کمی خامه فرم گرفته با شیر درست کنید و در قیف بریزید و به صورت خطوط افقی روی سس کارامل قرار دهید و با خلال دندون آن را عقب و جلو بکشید تا کیک درست شود و ظرف را در یخچال قرار دهید. آن را برش داده و سرو کنید.

باید بخوانید:

نکاتی برای تهیه سه چرخه:

برای تزیین کارامل می توانید به جای خامه کمی خامه وانیلی را با شیر چرب کرده و استفاده کنید.
از سس به مقدار دلخواه استفاده کنید و در صورت تمایل می توانید کم و بیش استفاده کنید.
برای کاراملی کردن شکر از شرپاهای جدار ضخیم استفاده کنید تا شکر زود نسوزد.
تشکیل سفیده تخم مرغ نقش بسیار مهمی در بافت رولت دارد.برای اینکه سفیده تخم مرغ خوب شکل بگیرد باید کاملا تمیز و بدون چربی باشد.از آنجایی که زرده تخم مرغ نوعی چربی است باید بسیار مراقب باشیم که جدا کردن تخم مرغ سفیده و زرده تخم مرغ.
تیغه های همزن باید کاملا تمیز و خشک و عاری از هرگونه چربی باشند.
مواد ظرفی که برای شکل دادن به رنگ سفید استفاده می کنیم بسیار مهم است، ظروف پلاستیکی چربی را جذب می کنند و اغلب این چربی در منافذ ظرف باقی می ماند و در هنگام شستن از بین نمی رود و از سفید شدن آن جلوگیری می کند، بهتر از ظرف شیشه ای یا فلزی است. برای تشکیل رنگ سفید استفاده می شود.
همچنین بهتر است قبل از استفاده، ظرف مورد نظر و تیغه های همزن را با صابون بشویید تا کاملا تمیز بماند و بگذارید کاملا و بدون رطوبت خشک شوند و سپس استفاده کنید.
هنگام هم زدن سفیده تخم مرغ، همزن را در یک جهت مثلاً در جهت عقربه های ساعت حرکت دهید، زیرا تغییر مداوم جهت هم زدن باعث می شود که سفیده تخم مرغ خوب شکل نگیرد.


بیشتر بخوانید  دستور تهیه ی شیرینی بی نظیر قرابیه شیک و خوشمزه

دیدگاهتان را بنویسید