مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

طرز تهیه کولی غورابیج گیلانی

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



سبزی کولی غورابیج


سبزی کولی غورابیج موضوع مورد بحث ماست. کولی غورابیج یک غذای محلی مضاعف پرخاصیت و خوشمزه گیلانی است که دوچندان اثرگذار و لذیذ است.


کولی که نوعی ماهی است بر دو دسته است: سیا کولی و کاس کولی.


غورابیج مازندران/طرز تهیه کولی غورابیج گیلانی


سبزی کولی غورابیج شامل چه سبزی هایی است ؟


1. سبزی کولی غورابیج: نعناع


منتول موجود در نعنا باعث می شود این گیاه خاصیت ضد دردی نیز داشته باشد که به این منظور می توان اسانس نعنا را در محل درد مالید که باعث کاهش التهاب و درد خواهد شد.


این گیاه یکی از بهترین مواد طبیعی در کمک به درمان انواع مشکلات گوارشی است و شاید بیشترین استفاده از نعنا برای کمک به درمان اختلالات گوارشی باشد.


به بیمارانی که از نفخ شاکی هستند توصیه می شود نعنا را به صورت های مختلف از جمله تازه و دمکرده استفاده کنند.


همچنین مصرف روزانه حدود ۱۰ سی سی عرق نعنا که با آب گرم رقیق شده باشد نیز در کاهش نفخ بسیار مفید است. مصرف روزانه دمکرده نعنا بعد از غذا برای درمان انواع مشکلات گوارشی و سوءهاضمه بسیار اثربخش است.


جویدن نعنا پس از غذا نیز ضمن کمک به از بین بردن بوی بد دهان و از بین بردن التهاب لثه به بهداشت دهان و دندان نیز کمک کرده و در هضم بهتر غذا نیز موثر است.


گفته می شود جویدن برگ نعنا در از بین بردن سکسکه نیز مفید است. دمکرده نعنا در کاهش انواع دردهای شکمی از جمله دردهای گوارشی، دل پیچه و دردهای قاعدگی نیز می تواند کمک کننده باشد. ماساژ شکم با اسانس نعنا نیز دارای خاصیت کاهنده درد، بویژه در دردهای کولیکی نوزادان است.

بیشتر بخوانید  طرز تهیه تیرامیسو کلاسیک


به این منظور باید اسانس نعنا را در جهت عقربه های ساعت و دور ناف ماساژ داد، این کار تا حد زیادی دردهای کولیکی نوزاد را بهبود می بخشد.


همچنین استفاده موضعی نعنا در افزایش طراوات پوست و از بین بردن آکنه ها نیز مفید است. به این منظور حدود ۱۰ گرم نعنای تازه، ۱۰ گرم جعفری تازه خرد شده و یک قاشق عسل را در ۱۰۰ سی سی شیر تازه گرم مخلوط کرده و پس از سرد شدن از آن به عنوان یک محلول برای شست وشوی پوست صورت استفاده کنید.


کولی غورابیج/طرز تهیه غورابیج گیلانی


2. سبزی کولی غورابیج: خالواش


یکی از سبزی های کولی غورابیج خالواش است. در طب سنتی از این گیاه به عنوان آرام بخش و مسکن استفاده می شود، برای رفع سو هاضمه بسیار عالی و مناسب است، نوعی روان کننده برای عادت ماهانه نیز می باشد.


این گیاه تحری کننده تولید صفرا می باشد و تسکین دهنده درد است، از این گیاه برای درمان سرماخوردگی استفاده می شود، گرفتگی بینی را برطرف می کند، همچنین برای درمان سرفه و یا سیاه سرفه نیز کاربرد دارد.


خورشت غورابیج/غذای محلی غورابیج


3. سبزی کولی غورابیج: چوچاق


  • تقویت نیروی جنسی

  • تسکین دهنده دردهای روماتسیمی

  • کاهش التهاب در بدن

  • آرامش بخش اعصاب

  • ادرارآور

  • پیشگیری از سرطان به علت مقدار زیاد آنتی اکسیدان

  • اشتها اور

  • افزایش دهنده شیر مادران شیرده


آشنایی با خواص گیاه چوچاق


طرز تهیه خورش کولی غورابیج/غذای شمالی غورابیج


4. سبزی کولی غورابیج: گشنیز


گشنیز حاوی سینئول و اسید لینولئیک است؛ سینئول یکی از ۱۱ ترکیب موجود در روغن‌های اسانسی است. این دو ماده دارای خواص ضدسرطانی و ضدروماتیسمی هستند و تورم ناشی از این بیماری‌ ها را کاهش می‌دهند.


گشنیز همچنین تا حدودی برای سایر تورم‌ ها، نظیر تورم ناشی از نارسایی کلیه یا کم خونی نیز مؤثر است، زیرا بعضی از مواد آن مدر هستند و باعث آزاد شدن آب اضافی بدن می‌شوند. کاهش التهابات پوستی، منجر به کاهش ناراحتی‌ ها و بهبود ظاهر پوست می‌شود.


اسیدهای موجود در گشنیز، مانند اسید لینولئیک، اسید اولئیک، اسید پالمیتیک، اسید استئاریک و اسید آسکوربیک (ویتامین C) در کاهش میزان کلسترول خون بسیار مؤثرند و همچنین باعث کاهش میزان کلسترول بد (LDL) در عروق خونی و رگ‌ ها می‌شوند.


سطح بالای LDL در خون می‌ تواند منجر به مسائل جدی قلبی عروقی مانند آترواسکلروز (تصلب شرایین‌)، حملات قلبی و سکته مغزی شود. مهم‌ تر از همه، این گیاه باعث افزایش سطح کلسترول خوب (HDL) می‌شود، HDL از به وجود آمدن برخی شرایط خطرناک برای انسان جلوگیری می‌کند.


کالری تخم گشنیز : 100 گرم گشنیز خام و پخته چقدر کالری دارد ؟


سبزی مخصوص کولی غورابیج/سبزی خورش غورابیج


طرز تهیه کولی غورابیج


کولی که نوعی ماهی است بر دو دسته است: سیا کولی و کاس کولی. هر دو گونه خوشمزه و لذیذ هستند. آن‌ها را گیلانی‌ها همراه پلو خورش می‌خورند یا این که با کته و کره زیاد و لوله پیاز (مشابه پیازچه) استفاده می کنند.


هنگام تنظیم کولی بایستی مثل ماهی‌ های دیگر اعتنا کرد که تماما جدید باشد. به این دلیل‌ که این ماهی گوشت لطیف و حساسی دارد و در هوای گرم خیلی زود فاسد می گردد.


برای گزینش و محافظت آن باید توجه کرد که کولی تازه باید چشم های پر رنگ و درخشان داشته و گوشت آن محکم باشد و اثر انگشت روی مرحله آن باقی نماند. در حالی که کولی کهنه شل و قابل انعطاف است.


مواد لازم جهت تهیه کولی غورابیج برای ۵ تا ۶ نفر:


  • کولی (ماهی ریز): ۸ عدد

  • سبزی (نعناع _ خلواش _ چوچاق و گشنیز): نیم کیلو

  • ترشی آبغوره: ۱/۵ فنجان

  • شکر: ۱ قاشق غذاخوری

  • مغز گردو: ۲۵۰ گرم


مراحل تهیه کولی غورابیج:


مغز گردو را سائیده یا چرخ کرده با دو لیوان آب می‌گذاریم بپزد تا روغن بیندازد. کولی را پوست گرفته و نمک و فلفل زده در روغن داغ دو طرفش را سرخ می‌ کنیم.


سبزی را هم ساطوری ریز کرده و با روغن سرخ می‌کنیم. در این مرحله از طرز تهیه کولی غورابیج، کولی سرخ شده را با سبزی و ترشی در مغز گردوی پخته شده روی حرارت ملایم دم می‌کنیم.


بعد از یک ساعت که آهسته جوشید شکر و نمک و فلفل را به مقدار کافی اضافه کرده و بعد از چند دقیقه برمی داریم و با پلو سرو می‌کنیم.


طرز تهیه کال کباب غذای محبوب و اصیل شمالی


آموزش طرز تهیه خورش مالاوابیج غذای بی نظیر شمالی مرحله به مرحله


دلار : طرز تهیه دلار غذای خوشمزه ی لاهیجان


طرز تهیه خورشت اناربیج بسیار خوش طعم و ایده آل


بیشتر بخوانید  مواد غذایی چه تاثیری بر آکنه دارند؟
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *