طرز تهیه پلو شاه عباسی مجلسی و خوشمزه به سبک سنتی


شاه عباسی پلو خوش طعم و مناسب مجلسی است

اگر به غذای لا پلو علاقه دارید، مطمئنا این غذای خوشمزه می تواند گزینه مناسبی برای ذائقه شما باشد. قبلا این غذا با گوشت گوسفند تهیه می شد اما اگر به هر دلیلی نمی توانید گوشت قرمز بخورید می توانید این غذای خوشمزه را با مرغ یا بوقلمون هم درست کنید، برای دیدن این آموزش آشپزی با ما همراه باشید. مرغ لا پلو یکی از غذاهای سنتی و بسیار پرطرفدار ایرانی است که طبق دستور پخت و سلیقه های مختلف تهیه می شود.

مواد لازم برای پلو شاه عباسی

برنج 3 پیمانه
1 پیله
2 قوس میانی
گوشت گوسفند 400 گرم
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
زعفران پخته 3 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی
زردچوبه و روغن فراوان

دستور پخت پلو شاه عباسی

برای تهیه پلو سنتی و خوشمزه شاه عباسی، ابتدا کلیپس ها را در ظرفی ریخته و آب را به سطح آن اضافه کنید و بگذارید به مدت 6 ساعت خیس بخورد تا نفخ آن ها کاملا برطرف شود.
در آن مدت 2 تا 3 بار آب آنها را عوض می کنیم تا تورم لپه ها برطرف شود سپس لپه ها را در صافی می ریزیم و می شوییم و داخل قابلمه می ریزیم.


 موفق باشید

سپس آنها را سرخ کرده و کمی زردچوبه بپاشید و دوباره تفت دهید (که در حین پخت لپه ها له نشوند) و روی گیره ها آب جوش بریزید و درب شرپا را بگذارید و حدود 2 ساعت صبر کنید تا بپزد.
سپس در حالی که لپه ها پخته نشده اند سایر مواد را آماده کرده و گوشت گوسفند را روی تخته آشپزخانه گذاشته و مکعبی می کنیم و سر پیاز را پوست گرفته و بشویید و روی تخته آشپزخانه ریز خرد کنید.
شرپا را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و کمی روغن می ریزیم و پیاز را اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا طلایی شود و صبر می کنیم تا سرخ شود و تفت می دهیم و گوشت چرخ کرده را داخل آن می ریزیم.

بیشتر بخوانید  آموزش تهیه کوکوی پوکورا غذای خوش طعم خوزستان مرحله به مرحله

سپس با پیاز تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند، سپس گوشت را با کمی زردچوبه بپاشید و دوباره سرخ کنید و آب جوش را روی مواد بریزید و درب شرپا را بگذارید تا گوشت به مدت 2 تا 3 ساعت بپزد. پخته و نرم
بعد از پختن گیره ها کمی نمک به گیره ها اضافه کنید و قابلمه را از روی اجاق بردارید و کنار بگذارید و همچنین بررسی می کنیم که گوشت پخته شده باشد و کمی نمک اضافه کرده و از روی حرارت بردارید.
پیاز را تمیز کرده و ریز خرد کنید.
سپس رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و 1 دقیقه تفت می دهیم تا بوی خامی گرفته شود، سپس کلیپس های پخته شده را با گوشت پخته اضافه کرده و مواد را می پاشیم.


طرز تهیه پلو شاه عباسی

حالا زعفران پخته شده را به همین ترتیب اضافه کنید و همه مواد را زیر و رو کنید و تفت دهید. سپس داخل شرپا آب بریزید و کمی نمک داخل آن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا آب هر چه زودتر بجوشد و در این مرحله برنج را بشویید و در حالی که آب در حال جوشیدن است آب آن را خالی کنید و برنج را بریزید. در یک کاسه در قابلمه و اجازه دهید برنج به مدت 6 تا 7 دقیقه بپزد. سپس برنج را با دندان تست کنید.
اگر برنج نرم بود و هسته دور آن سفت بود، برنج را آبکش می کنیم و شرپا را روی آتش می گذاریم و روغن می ریزیم و ته آن حلقه های نان یا سیب زمینی می گذاریم تا ته شرپا داشته باشد. سپس با کفگیر کمی برنج داخل شرپا بریزید
آش قیمه یکی از غذاهای سنتی و بسیار پرطرفدار ایرانی است که در مهمانی ها و مجالس نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
سپس لایه بعدی قیمه و سپس دوباره برنج و لایه بعدی قیمه را می ریزیم تا برنج تمام شود و درب شرپا را می گذاریم. سپس حرارت را کمی زیاد کنید تا حدود 5 دقیقه بخار در قابلمه بپیچد
سپس حرارت را کم کنید تا غذا به مرور زمان بپزد و بپزد.بعد از پخته شدن پلو شاه عباسی ما روی آن روغن می ریزیم و پلو و فیل را با کفگیر مخلوط می کنیم و کمی زعفران می پزیم و می ریزیم. ما به خوردن غذا می پردازیم و لذت می بریم.

بیشتر بخوانید  طرز تهیه ی لواشک کیوی ترش و ملس


دیدگاهتان را بنویسید