طرز تهیه مربای زرشک تازه خانگی | بهترین دستورالعمل برای مربای خوشرنگ زرشک


فصل پاییز که می‌رسد، طبیعت با رنگ‌های گرم و دل‌انگیز خود، زیبایی خاصی پیدا می‌کند. یکی از زیباترین هدایای این فصل، زرشک است؛ میوه‌ای خوش‌رنگ و خوش‌طعم که در دو رنگ قرمز و سیاه یافت می‌شود. زرشک، که در گذشته بیشتر جنبه دارویی داشت، امروزه به عنوان یک چاشنی محبوب و ماده اولیه برای تهیه انواع محصولات غذایی مانند مربا، لواشک و دمنوش زرشک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طرز تهیه مربای زرشک

مواد لازم برای تهیه مربای زرشک
زرشک تازه ۲۵۰ گرم
شکر ۷۰۰ گرم
وانیل ۱/۲ ق چای‌خوری
آب ۲ پیمانه

مرحله اول: آماده کردن زرشک تازه

مهم‌ترین نکته در طرز تهیه مربای زرشک تازه قرمز، خوب پاک‌ کردن زرشک‌هاست.  زرشک را پاک کنید، چند بار با آب سرد شستشو دهید و بعد داخل کاسه ای بریزید، داخل کاسه را با آب کاملا سرد پر کنید، طوری که آب روی زرشک را بپوشانید و زرشک ها را به مدت ۲-۳ ساعت در آب بخیسانید تا گرد و خاک باقیمانده روی دانه های زرشک کاملا ته نشین شود. برای این کار همچنین می‌توانید از یک صافی استفاده کنید تا کارتان راحت‌تر شود.

مرحله دوم: طعم دار کردن زرشک

بعد زرشک را آبکش کنید، به آرامی شستشو دهید و ۲۰۰ گرم از شکر را لابه لای زرشک بپاشید و به مدت ۴ تا ۵ ساعت داخل یخچال قرار دهید تا هم آب بیندازد و هم مزه دار شود.

مرحله دوم: طرز پخت مربای زرشک تازه

پس از گذشت ۴ ساعت قابلمه ای بزرگ را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و ۵ لیوان آب داخل آن می ریزیم و باقی شکر را کم کم به آب اضافه می کنیم. با قاشق هم می زنیم تا کاملا شکر در آب حل شود و بعد کاسه محتوی زرشک و شکر را از یخچال بیرون می آوریم. 

بیشتر بخوانید  آغاز مرحله سوم بازسازی حمام چهارسوق در بازار اراک

سپس آن ها را به قابلمه آب و شکر می افزاییم و حرارت را ملایم می کنیم و کمی مواد را آرام با قاشق مخلوط می کنیم و اجازه می دهیم تا مربا قوام یابد. به هیچ عنوان درب قابلمه را نمی گذاریم چون رنگ مربا را بد می کند.

باید اجازه دهید شهد شکر به غلظت مناسب برسد و به اصطلاح قوام پیدا کند تا آب موجود در شهد مربا باعث کپک زدن مربا نشود. اگر هم مربا کپک زد دوباره آن را بجوشانید تا کپک مربا از بین برود. همچنین یادتان باشد که محتویات درون ظرف را به سرعت هم نزنید تا زرشک‌ها له نشوند.

برای اینکه از غلظت مطلوب مربا مطمئن شویم نصف قاشق مرباخوری از شهد مربا را داخل یک لیوان آب سرد می ریزیم اگر مربا تا رسیدن به کف لیوان پخش شد یعنی هنوز زمان نیاز دارد تا مربا به غلظت مطلوب برسد.

مرحله سوم: اضافه کردن وانیل یا هل به مربای زرشک تازه

وقتی ظرف را از روی حرارت برداشتید، در صورت تمایل می‌توانید وانیل یا دانه هل به آن اضافه کنید تا مربایتان طعم بسیار خوبی را داشته باشد. سپس می‌توانید مربا را در شیشه بریزید و در یخچال نگهداری کنید. 

لازم به توضیح است که مربای زرشک بر خلاف انواع دیگر مربا، به محض پختن آماده مصرف نیست و حداقل دو روز باید در یخچال بماند تا قابل استفاده شود.

نکات نهایی پختن مربای زرشک

  • برای اینکه دانه‌های زرشک در مربا سالم بمانند و له نشوند، مربای زرشک را بیش از حد هم نزنید و بگذارید با حرارت ملایم بپزد تا به قوام برسد.
  • برای طرز تهیه مربای زرشک با پیمانه لیوان، به ازای هر یک لیوان زرشک، یک و نیم لیوان شکر و نوک قاشق چای‌خوری وانیل به کار ببرید.
  • به جای وانیل در طرز تهیه مربای زرشک می‌توانید از عرق یا پودر هل، دارچین، گلاب و دیگر عطردهنده‌های طبیعی استفاده کنید.
  • هر چند احتمال شکرک زدن مربای زرشک به خاطر ترش بودن خود زرشک پایین است ولی اضافه کردن ۱ قاشق غذاخوری آبلیمو تازه در ۵ دقیقه پایان پخت مربا می‌تواند از شکرک زدن احتمالی آن، پیشگیری کند.
  • بهترین جنس قاشق برای به هم زدن مربای زرشک، قاشق چوبی است.
  • برای کپک نزدن مربای زرشک مطمئن شوید که مربا به غلطت کافی رسیده است زیرا آب موجود در مربای زرشک و عدم رسیدن به غلظت مناسب باعث کپک زدن مربا می‌شود.
  • زمان مناسب برای جوشیدن مربای زشک بین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه است و اگر شربت مربای زرشک شما بیش از حد بجوشد، باعث شکرک زدن مربی زرشک می‌شود.
  • زرشک بعد از پختن تغییر رنگ می‌دهد و رنگ آن به تیرگی می‌زند، این موضوع کاملا طبیعی است و جای نگرانی نیست. اما اگر مربا را در خارج از یخچال و در مجاورت نور قرار دهید، علاوه بر اینکه احتمال کپک زدن آن بالا می‌رود، رنگ آن نیز به سیاهی خواهد زد.
  • همچنین در طرز تهیه انواع مربا تمیز بودن ظرفی که مربا را در آن می‌ریزید بسیار مهم است. قابلمه‌ای که مربا را در آن می‌پزید، باید کاملا تمیز و عاری از هر گونه چربی باشد. در ضمن شیشه‌هایی که برای نگهداری مربا در نظر می‌گیرید، باید کاملا تمیز و خشک باشند.
بیشتر بخوانید  سر و کله شاهرخ استخری و همسرش در روز ولنتاین پیدا شد

 

دیدگاهتان را بنویسید