طرز تهیه لواشک گوجه سبز به دو روش آسان در منزل



دستور تهیه لواشک گوجه سبز


چنانچه یکی از طرفداران لواشک های ترش مزه هستید لواشک گوجه سبز یکی از ترش ترین و خوشمزه ترین انواع لواشک هاست که می توانید خودتان در منزل آن را خیلی راحت و در مدت زمان کوتاهی تهیه کنید.


در ضمن فصل بهار که گوجه سبز به وفور در همه جا وجود دارد زمان خوبی برای درست کردن لواشک ترش و بسیار خوشمزه از آن است. برای آشنایی با طرز تهیه لواشک گوجه سبز همراه این مطلب باشید.


لواشک ها یکی از خوراکی های مورد علاقه همه افراد به ویژه کودکان هستند. گوجه سبز یکی از میوه های پرطرفدار در فصل بهار است که لواشک آن نیز مورد علاقه همه افراد بخصوص کودکان است.


لواشک گوجه سبز که در بعضی شهرها به آن لواشک آلوچه می گویند را می توان به راحتی در منزل تهیه نمود و در میان وعده ها از خوردن آن لذت برد.


طرز تهیه لواشک گوجه سبز


چگونه در منزل لواشک گوجه سبز درست کنیم ؟


طرز تهیه لواشک آلوچه ترش


مواد لازم جهت تهیه لواشک گوجه سبز:


  • گوجه سبز یا آلوچه: ۲ کیلوگرم

  • آب: به میزان لازم

  • نمک: به میزان لازم


دستور پخت لواشک گوجه سبز:


برای تهیه لواشک گوجه سبز ابتدا باید گوجه‌ سبزها را شسته و داخل یک قابلمه بزرگ بریزید. مقداری آب روی میوه‌ها بریزید. آب باید به قدری باشد که کامل روی گوجه سبزها را بپوشاند.


به مقدار کم نمک و در صورت تمایل کمی شکر به گوجه‌ سبزها اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید. در ظرف را کامل نبندید زیرا سر می‌رود.


آن‌ها را با یک کف‌ گیر هم بزنید تا هم ته نگیرد و هم بهتر له شود. وقتی گوجه‌ سبزها پخته شدند و مایع به غلظت رسید، شعله را خاموش کرده و اجازه دهید کمی خنک شوند سپس از صافی عبور دهید.


در این مرحله، هسته گوجه‌سبزها جدا می‌شود و فقط عصاره میوه از صافی می‌گذرد. این کار را تا زمانی‌ که تفاله خیلی کمی باقی بماند، ادامه دهید.


مایع به‌ دست‌آمده پس از هم‌ زدن، باید به اندازه ماست زده‌ شده غلیظ باشد. داخل یک سینی و یا سفره را با روغن مایع به خوبی چرب کنید، البته نباید این روغن زیاد باشد، فقط به اندازه‌ ای که خاصیت جداسازی داشته باشد.


در این مرحله از طرز تهیه لواشک گوجه سبز مایع لواشک را بهم بزنید تا یکدست شود و بعد داخل سینی بریزید طوری‌که ضخامت آن کمتر از هشت میلیمتر شود. (اگر لواشک بیش‌ از حد ضخیم شده و یا یکدست نشده باشد، کپک می‌زند)


سینی‌ ها را در جایی‌ که در معرض آفتاب باشد و به دور از رطوبت قرار دهید تا لواشک گوجه سبز خشک شود.


بعد از حدود ۲ تا ۳ روز لواشک گوجه سبز شما آماده مصرف است. می‌ توانید لواشک‌ ها را لایه‌ به‌ لایه داخل نایلون قرار داده و در یخچال نگه‌ داری کنید.


طرز تهیه لواشک گوجه سبز خانگی


آموزش تهیه لواشک گوجه سبز


روش تهیه لواشک گوجه سبز خانگی


مواد لازم برای تهیه لواشک گوجه سبز:


  • گوجه سبز ترش: 4 کیلوگرم

  • آب: 1 لیوان

  • نمک: 6 قاشق غذا خوری

  • سرکه: 5 قاشق غذا خوری

  • روغن: کمی


طرز تهیه لواشک گوجه سبز خانگی:


گوجه سبزها را شسته و درون آبکش میریزیم تا آبشان گرفته شود. بعد از آن که آب گوجه سبزها گرفته شد درون قابلمه میریزیم و آب را به آن اضافه می کنیم و شعله را روشن کرده تا به جوش بیاید. بعد از ده دقیقه شعله را کم می کنیم تا با حرارت ملایم بپزد.


نمک و سرکه را به گوجه سبزها اضافه می کنیم تا خوب طعم دار شود. وقتی گوجه سبزها پخته شدند درون آبکش میریزیم و می گذاریم خنک شود، سپس با دست یا ملاقه فشار می دهیم تا مایع لواشک از هسته ها جدا شود.


در این مرحله از طرز تهیه لواشک آلوچه روی سینی سلفون یا پلاستیک می کشیم و با روغن خوب چربش می کنیم بعد مایع لواشک را روی آن پهن می کنیم. بعد روی لواشک کمی نمک می پاشیم و میگذاریم زیر باد پنکه خشک شود.


لواشک شما بعد از دو روز آماده است.


پخت لواشک گوجه سبز


چگونه لواشک گوجه سبز درست کنیم ؟


خواص گوجه سبز برای سلامتی


وجود مقادیر بالای فیبر در گوجه سبز باعث بهبود در روند کار دستگاه گوارش انسان می شود. خوردن گوجه سبز در تابستان به حرکات دودی روده کمک می کند.از آنجا که گوجه سبز منبع غنی از ویتامین C و فیبر قابل هضم است، از یبوست و نفخ شکم جلوگیری می کند.


مصرف مداوم گوجه سبز در فصل تابستان سیستم ایمنی بدن را به طور طبیعی تقویت می کند. خاصیت آنتی اکسیدانی گوجه سبز، بدن را در مقابل عوامل عفونی مقاوم کرده و با التهاب و رادیکال های آزاد مخرب مقابله می کند، از این رو موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می گردد.


یکی از خواص گوجه سبز این است که مصرف مداوم گوجه سبز به دلیل بالا بودن مقدار ویتامین C به سلامت لثه ها و تقویت دندان ها کمک می کند. همچنین خوردن گوجه سبز به صورت خام باعث کاهش درد دندان٬ برطرف کردن خونریزی لثه ها و رفع بوی بد دهان می شود.


خوردن گوجه سبز جذب آهن در بدن را بهبود می بخشد. همچنین به دلیل بالا بودن مقادیر بالای ویتامین C به ساخت گلبول های قرمز خون کمک می کند.


خاصیت آنتی اکسیدانی گوجه سبز از آسیب های داخلی سلول های چربی مغز و جریان خون جلوگیری می کند و سلول های بدن را در مقابل رادیکال های آزاد محافظت می کند.


کسانی که بیشتر گوجه سبز می خورند کمتر دچار مشکلات ریه مانند آسم، سرطان ریه، سرما خوردگی، سرفه و بیماری های مزمن ریوی می شوند.


گوجه سبز برای تقویت افراد پیر و آن هایی که دوران نقاهت را می گذرانند مفید است زیرا از انحطاط سلول های عضلانی جلوگیری می کند و بینایی را تقویت می نماید.


خواص گوجه سبز


گوجه سبز چه خواصی دارد ؟


۳ روش جهت تهیه لواشک خوشمزه و آسان در فر + عکس


کالری گوجه سبز : هر 100 گرم گوجه سبز چقدر کالری دارد ؟


بیشتر بخوانید  100 گرم آناناس منجمد شده و خام چقدر کالری دارد ؟

دیدگاهتان را بنویسید