مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

طرز تهیه لته آرت با فرنچ پرس و موکاپات

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


درباره لاته آرت بیشتر بدانید

لاته یکی از معروف ترین و پرطرفدارترین نوشیدنی های گرم بر پایه اسپرسو است. این نوشیدنی از ترکیب اسپرسو، شیر تغلیظ شده و کف شیر تهیه می شود. طرز تهیه لاته نیز بسیار ساده است و به راحتی در منزل تهیه می شود. برای زیبایی و تزیین لاته از تکنیکی به نام لاته آرت یا هنر قهوه شیر استفاده می شود. شاید در ابتدا این کار سخت به نظر برسد، اما با کمی تمرین می توانید طرح های زیبایی روی قهوه خود ایجاد کنید. در این مقاله با لاته و لاته آرت بهتر آشنا می شوید.

لاته چیست؟

لاته یا لاته در زبان ایتالیایی به معنی شیر است کافه لاته راهی برای تهیه اسپرسو است. کافه لاته از ترکیب اسپرسو، شیر و کف شیر ساخته شده است. می توانید با فوم شیر، اسپرسو و شیر تغلیظ شده روی فنجان طرح زیبایی بسازید. اما ایجاد طرح های مختلف لیوان تراش نیازمند ذوق، ذوق و خلاقیت باریستا است. البته پودر قهوه و شیر هم باید خوب باشه. دستگاه اسپرسوساز تاثیر زیادی در کیفیت اسپرسو شما دارد.

طرز تهیه لاته

لاته یا کافه لاته از اسپرسو، شیر و کف شیر تهیه می شود، اما میزان کف آن بسیار کم است و در واقع لایه ای به نام کف شیر وجود ندارد. در اینجا سعی داریم طرز تهیه لاته در منزل و کافه را به شما آموزش دهیم.
برای تهیه قهوه لاته ابتدا باید شیر را کف کنیم. کف کردن شیر به این معناست که هوا به داخل شیر نفوذ کند و کف یا کف شیر را از آن جدا کند. دو روش برای کف کردن شیر وجود دارد:

  1. کف کردن با نازل بخار دستگاه اسپرسوساز
  2. کوهنوردی با فرنچ پرس


طرز تهیه لاته

طرز تهیه لاته با فرنچ پرس و موکاپات

ساده ترین و کاربردی ترین روش برای تهیه لاته در منزل، استفاده از قهوه ساز موکاپات یا گازی و فرنچ پرس است.

مرحله 1: اسپرسو را با استفاده از موکاپات آماده کنید. 30 تا 60 سی سی قهوه را در یک فنجان قهوه بریزید.

مرحله دوم: با استفاده از فوم فوم درست می کنیم. ما حدود 2.5 برابر حجم اسپرسو، شیر با محتوای چربی بالا نیاز داریم. با استفاده از اهرم فرانسوی شیر داغ را فشار دهید تا کف آن گرفته شود. حالا شیر به دو لایه جدا تقسیم می شود: لایه زیرین شیر سفت یا کف دار و لایه بالایی فوم یا کف است.

مرحله سوم: شیر تغلیظ شده را روی اسپرسو بریزید و سپس مقدار بسیار کمی کف شیر روی نوشیدنی بریزید.

باید بخوانید:

طرز تهیه لاته با دستگاه اسپرسوساز

دستگاه اسپرسوساز وسیله ای برای کافه ها است و برای تهیه کافه لاته بسیار مناسب است. برای مصارف خانگی می توانید از دستگاه اسپرسوساز خانگی استفاده کنید.

مرحله اول: باید یک یا دو فنجان اسپرسو آماده کنیم و کف فنجان قهوه بریزیم. سعی کنید آسیاب قهوه و اسپرسوساز مناسب را انتخاب کنید زیرا کیفیت اسپرسو را دارد.

مرحله 2: با استفاده از یک نازل بخار، کف شیر را بگیرید. شیر سرد و چرب را در ظرف مناسبی بریزید و نازل بخار را در شیر قرار دهید. نازل بخار را تا انتها باز کنید تا شیر گرم شود و کف شیر خارج شود.

مرحله سوم: شیر و مقدار کمی کف شیر را به ترتیب به اسپرسو اضافه کنید و قهوه لاته ما آماده است.


لاته آرت چیست؟

تاریخ هنر متاخر

اگرچه لاته آرت به سبکی خاص و مستقل در کشورهای مختلف جهان رواج یافت، اما خاستگاه این هنر را می توان ایتالیا دانست. در دهه 1980، دیوید شومر Lette Art را به مردم معرفی کرد و هنر را در دوره های آموزشی خود توسعه داد. هنر لاته آرت در دهه 80 و 90 میلادی در سیاتل آمریکا بسیار رایج شد. لوئیجی لوپی نیز برای ترویج هنر شیر و قهوه تلاش کرد.

لاته آرت چیست؟

در پاسخ به این سوال که لاته آرت چیست، لاته آرت تکنیکی برای ایجاد طرح های زیبا روی نوشیدنی های اسپرسو است. این کار توسط باریستاهای حرفه ای در کافه های سراسر جهان انجام می شود. البته می توانید لاته آرت را در خانه هم تجربه کنید. برای ایجاد لاته آرت زیبا باید در ریختن و مخلوط کردن شیر و کف شیر روی اسپرسو مهارت داشته باشید.

چرا هنر لاته اینقدر کوتاه است؟

لات آرت ترکیبی از کرم و میکروفوم است. کرم مخلوطی از روغن قهوه و قهوه دم کرده و میکروفوم به صورت کف در شیر است. شیر و قهوه نیز به اندازه کافی پایدار نیستند. در نهایت خامه از اسپرسو جدا می شود و میکروفوم به کف خشک و شیر مایع تبدیل می شود. هر دو پس از چند ثانیه ناپدید می شوند، بنابراین هنر لاته دوام زیادی ندارد.

طرز تهیه لاته آرت

برای تهیه لاته آرت ابتدا باید اسپرسو و شیر را غلیظ کرده و کف شیر را آماده کنید. سپس باید این مواد را طوری با هم ترکیب کنید که کف شیر به طور کلی از قسمت مایع شیر جدا شده و شکل بگیرد و بتوانید طرح خود را بسازید.
برای طراحی لاته آرت دو روش وجود دارد، روش افزودن شیر و روش دیگر به کمک ابزار.

روش 1: پس از افزودن شیر، طراحی شروع می شود. افزودن شیر و سپس فوم شیر و طرح به طور همزمان در کافه های آمریکایی رایج است و اوج هنر باریستا را در طراحی نشان می دهد. این روش بسیار سریع است، بنابراین طراحی دوام بیشتری دارد. چون کف شیر دیرتر حل می شود، ماندگاری آن بیشتر می شود. با این روش می توانید لاته با قلب، لاته روزت (رزت- نوعی گل)، لاته لاله (لاله)، عقرب و … درست کنید. اگر مهارت‌های کاردستی دارید، می‌توانید لاته آرت را با لوازم خانگی یا لاته آرت را با فرنچ پرس انجام دهید.

روش دوم: در این روش طرح های سفارشی قهوه لاته را با موقعیت های تیز مانند سوزن یا ابزار حرفه ای طراحی لاته آرت ایجاد می کنیم. در این روش به دلیل صرف طولانی مدت، فوم خیلی سریع در توری حل می شود و ماندگاری آن بسیار کم است.


طرز تهیه لاته آرت


سوالات متداول در مورد هنرهای دیرینه:

در اینجا چند پاسخ کوتاه و جامع به برخی از سؤالات شما در مورد Lite Art آورده شده است:


ترکیب لاته چیست؟

لاته، لاته یا کافه لاته، ترکیبی از اسپرسو، شیر و کف شیر است.


حجم فنجان قهوه چقدر است؟

فنجان استاندارد برای سرو قهوه 220 تا 250 سی سی است.


قهوه مناسب برای کافه لاته چیست؟

می توانید از هر قهوه ای که دوست دارید و می خواهید برای تهیه کافه لاته استفاده کنید. قهوه های مخلوط با درصد عربیکا بالاتر مانند قهوه پرفکت لانگ معمولاً برای تهیه قهوه لاته مناسب تر هستند.


کدام شیر برای لاته بهتر است؟

شیر با محتوای چربی بالا برای تهیه لاته بهتر است زیرا می تواند کف بهتری ایجاد کند.


تفاوت بین لاته و کاپوچینو چیست؟

ولتاژ کاپوچینو در بین دوستداران قهوه بسیار محبوب است. لاته ایتالیایی و آمریکایی. لاته و کاپوچینو بر پایه اسپرسو ساخته شده اند و هر دو از شیر داغ استفاده می کنند، اما کاپوچینو نسبت به لاته شیر ثابت کمتری دارد.
یک فنجان قهوه باید حدود 240 میلی لیتر باشد، اما یک فنجان کاپوچینو حاوی 150 تا 180 میلی لیتر نوشیدنی است. هر دو حاوی یک فنجان اسپرسو استاندارد هستند. روی لیوان ماشین تراش حدود 1 سانتی متر کف شیر دارد در حالی که این مقدار برای کاپوچینو 2 تا 3 سانتی متر است.


بیشتر بخوانید  پیتزا ماکارونی
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *