مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

طرز تهیه شیرینی بسبوسه مصری

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



طرز تهیه بسبوسه مصری با طعم و مزه اصلی


تمام کیک‌ها چند لایه و با روکش شکلات و فوندانت نیستند؛ بعضی از کیک‌ها مانند این کیک یا شیرینی سنتی مصری، با سمولینا تهیه می‌شوند و کافی است آن‌ها را در دهان بگذارید تا آب شوند. بسبوسه یک کیک خیس است که با آرد سمولینا تهیه می‌شود و ریشه‌ی آن به کشور مصر برمی‌گردد. این کیک علاوه بر مصر در ترکیه، ارمنستان، یونان و کشورهای عربی هم شیرینی بسیار محبوبی است و در اعیاد و ماه رمضان بسیار تهیه می‌شود.


بهترین بسبوسه، بافتی نرم و منسجم دارد و هیچ شباهتی به کیک ندارد. سطح آن هم نازک، نسبتا برشته و ترد است. روی بسبوسه را می‌توان با مغز بادام و خامه تزیین کرد یا حتی به تنهایی سرو کرد و از شیرینی آن لذت برد.در ادامه روش تهیه یک بسبوسه اصیل و خوشمزه را خواهید دید.


 بسبوسه خوش طعم


مواد لازم برای تهیه بسبوسه خوش طعم


  • شکر: یک پیمانه

  • شیر: دو سوم پیمانه

  • آرد سمولینا: سه چهارم پیمانه

  • شیر خشک: ۲ قاشق غذاخوری

  • کره ذوب شده: ۷۰ گرم

  • تخم‌مرغ: ۲ عدد

  • ماست شیرین: نصف پیمانه

  • وانیل: نصف قاشق چای‌خوری

  • بکینگ پودر: ۱ قاشق چای‌خوری


 بسبوسه خوش طعم


طرز تهیه بسبوسه ساده


1. فر را روشن کرده و اجازه دهید با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم شود. در این زمان با استفاده از همزن دستی، تخم مرغ‌ها را با نصف پیمانه شکر و وانیل مخلوط کنید تا کرمی شوند.


2. حالا شیر خشک الک شده، پودر نارگیل، ماست و کره را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط شوند.


3. در آخر آرد سمولینا و بکینگ پودر را به مایه اضافه کنید و هم بزنید تا مایه‌ی بسبوسه حاضر شود.


4. کف و دیواره‌های یک قالب ۲۵ در ۲۵ سانتی‌متری را با کره یا روغن چرب کنید و مایه را به داخل قالب منتقل کنید.


5. حالا قالب را در طبقه‌ی وسط فر که از قبل گرم شده قرار دهید و دمای فر را روی ۱۸۰ درجه‌ی سانتی‌گراد تنظیم کنید و ۴۵ دقیقه زمان پخت دهید.


6. در این فاصله، شیر را با نصف پیمانه‌‌ی باقیمانده از شکر، روی حرارت ملایم قرار دهید تا شکر در شیر حل شود و شهد شروع به جوشیدن کند. نیازی نیست که شهد غلیظ شود و بعد از به جوش آمدن، آن را از روی حرارت بردارید تا خنک شود.


7. وقتی بسبوسه را از فر خارج کردید، آن را با چاقو به شکل دلخواه برش بزنید و شهد خنک شده را روی تمام قسمت‌های آن بریزید. اجازه دهید بسبوسه و شهد به مدت ۲ ساعت استراحت کند تا شهد کاملا به خورد آن برود و خنک شود.


نکات کلیدی طرز تهیه بسبوسه


نکات کلیدی برای تهیه بسبوسه


برای درست کردن شربت به ۷۰ گرم شکر و حدود ۴۰ گرم آب و چند قطره آب لیمو نیاز دارید. همه ی مواد را داخل قابلمه ای کوچک بریزید و با هم مخلوط کنید. سپس قابلمه را روی حرارت زیاد شعله ی گاز قرار دهید تا زمانی که حباب های جوشیدن آن ظاهر شود. حرارت را کم کنید و اجازه دهید شربت به مدت ۵ دقیقه با شعله ی کم بجوشد و غلیظ شود و به وزن ۱۰۰ گرم برسد (حدود یک سوم پیمانه).


بهتر است از آرد سمولینا با آسیاب متوسط استفاده کنید.اضافه کردن پودر نارگیل به مواد اولیه ی بسبوسه اختیاری است و می توانید آن را از دستور حذف یا مقدار آن را کمتر کنید.اگر ماکروفر ندارید می توانید شیر، شربت و شکر را داخل قابلمه ای کوچک ریخته و روی شعله ی گاز گرم کنید. دقت کنید که مواد را مدام هم بزنید تا ته نگیرد.


برای آن که از حل شدن شکر در شیر مطمئن شوید، انگشت خود را در آن فرو کنید و بین انگشتانتان مالش دهید. اگر شکر را احساس نکردید، می توانید از حل شدن آن مطمئن شوید.هنگام ریختن آجیل ها روی خمیر، آن ها را کمی با دست به آرامی فشار دهید تا مطمئن شوید به خمیر چسبیده اند. بسبوسه را می توانید داخل ظرف در بسته به مدت یک هفته در دمای اتاق نگهداری کنید.


به هیچ عنوان بسبوسه را بیشتر از زمان ذکر شده داخل یخچال قرار ندهید چون بافت شیرینی را سفت خواهد کرد. گلوتن آرد سمولینا بسیار زیاد است و اگر از غوطه ور شدن دانه های آن در کره ی ذوب شده مطمئن نشوید، امکان دارد به بافت بسبوسه آسیب بزند و کیفیت آن را پایین بیاورد.


در بعضی دستورها مقدار مواد اولیه را با مقیاس پیمانه اندازه گیری کرده اند. اما از آن جایی که طرز تهیه بسبوسه نیاز به اندازه گیری های دقیق دارد، ما از واحد گرم برای وزن مواد اولیه استفاده کرده ایم تا به دستور ایده آل این شیرینی خوشمزه برسید.به جای کره میتوانید از روغن کرمانشاهی استفاده کنید.


همچنین بخوانید:


طرز تهیه کیک ردولوت یک کیک هیجان انگیز


بیشتر بخوانید  طرز تهیه آش مخصوص برای روزهای سرد زمستان
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *