طرز تهیه سبزی پلو و ماهی خوشمزه (آموزش مرحله به مرحله) + فواید این غذا


آموزش درست کردن سبزی پلو با ماهی

این غذا یکی از غذاهای سنتی و معروف ایرانی است. البته سبزی پلو با ماهی نیز غذای مناسبی است که معمولا برای شب عید (تحویل سال نو) پخته و سرو می شود.

در زیر دستور پخت این غذای لذیذ را برای ظرفیت 4 نفر ذکر می کنیم، اگر می خواهید این غذا را برای افراد کم و بیش تهیه کنید کافی است مقدار مواد را کم یا زیاد کنید.

طرز تهیه سبزی پلو و ماهی

عناصر

  • برنج: 4 پیمانه
  • ماهی: 4 عدد
  • سبزی پلو: 400 گرم
  • نمک و ادویه جات: اختیاری
  • گوجه فرنگی خشک: 2 قاشق غذاخوری
  • ادویه ها ماهی: کافی است
  • لیمو عمانی خشک
  • پودر سیر و پیاز: هر کدام یک قاشق غذاخوری
  • فلفل قرمز و سیاه: هر کدام یک قاشق غذاخوری
  • آویشن: نصف قاشق غذاخوری
  • سبزی پلو: (شوید، جعفری، گشنیز، تره فرنگی)

دستور تهیه این غذا

در زیر طرز تهیه سبزی پلو با ماهی را به شما آموزش داده ایم. به ما بپیوند.

فاز اول

در تابه مورد نظر به اندازه ای روغن بریزید تا خوب داغ شود و سبزی های خرد شده را تفت دهید تا آب آن تبخیر شود و خوب سرخ کنید و کنار بگذارید.

فاز دوم

قابلمه مناسب با مقدار برنج را انتخاب کنید و آن را با آب و نمک پر کنید تا بجوشد. (بهتر است برنج را یک ساعت قبل از پخت خیس کنید) سپس برنج را به آب در حال جوش اضافه کنید. هم بزنید تا وضعیت تغییر کند.

طرز تهیه سبزی پلو و ماهی

سطح سوم

بعد از چند دقیقه و زمانی که برنج تقریباً نرم شد برنج را آبکش کنید سپس سبزی سرخ شده را به برنج اضافه کنید و خوب مخلوط کنید سپس شرپا را روی آتش بگذارید و بعد از اینکه کمی داغ شد کمی روغن اضافه کنید و برنج را داخل آن بریزید. شرپا را و کمی هل و دارچین به آن اضافه می کنیم و روی برنج را کمی کره می ریزیم و یک قاشق چای خوری زعفران می ریزیم و درب آن را می گذاریم تا دم بکشد سپس شرپا را گذاشته و عرض شعله را گذاشته و شعله را برای پخت برنج کم می کنیم. (معمولا 20 دقیقه بسته به نوع برنج)

بیشتر بخوانید  قیمت جدید انواع موتورسیکلت ایرانی و خارجی اعلام شد+ جدول

مرحله پنجم

ماهی را ریز خرد کرده یا با مواد فلفل قرمز و سیاه، پودر پاپریکا، لیمو عمانی، نمک، آویشن و پودر سیر با روغن زیتون یا مایع خوب مخلوط کنید تا خمیری به دست آید. سپس ماهی را به این مواد خیس کنید.

مرحله ششم

در صورت تمایل می توانید ماهی را سرخ کنید یا در فر قرار دهید، برای پخت ماهی آن را در سینی فر قرار دهید و با فویل بپوشانید و در فر قرار دهید. بعد از 10 دقیقه طرف دیگر ماهی را روی سینی فر قرار دهید تا دو طرف آن بپزد.

سپس می توانید سبزی پلو و ماهی را در ظرف مورد نظر خود سرو کنید و از غذا میل کنید.

فواید و خواص سبزی پلو با ماهی

خواص گیاهی ماهی پلو بر هیچکس پوشیده نیست و باید سریع امگا 3 را به خاطر بسپارید. امگا 3 اسید چرب برای بسیاری از عملکردهای بدن ضروری است. ماهی یکی از منابع غنی است پروتئین، اسید آمینه تورین، ویتامین های A. E d، منیزیم، منگنز، فسفر، سلنیوم، روی و ید است. همه اینها باعث رشد و سلامت بدن می شود.

در این میان ماهی هایی مانند ساردین، سالمون، ماهی خال مخالی و تن دارای چربی امگا 3 بیشتری هستند. ماهی های دیگر نیز دارای این چربی غیراشباع هستند، اما سطح امگا 3 آنها کمی کمتر است. امگا 3 بر پلاکت ها و سلول هایی که داخل رگ های خونی را پوشانده اند، تأثیر می گذارد. غلظت خون کاهش و جلوگیری از تشکیل لخته خون.

آنچه باید در مورد سبزی پلو با ماهی بدانید این است که فواید بی شمار ماهی در ترکیب با برخی از مواد غذایی مانند سبزیجات چند برابر می شود. سبزیجات از ویتامین C، A. آنها همچنین سرشار از آنتی اکسیدان هستند و می توانند اثربخشی اسیدهای چرب امگا 3 را افزایش دهند.

بیشتر بخوانید  «قانون حمایت از گزارشگران فساد» برای اجرا ابلاغ شد

این به این دلیل است که اسیدهای چرب امگا 3 در مواجهه با شرایط اکسیداتیو مانند گرما، نور و اکسیژن بسیار سریع اکسید می شوند و عملکرد خود را از دست می دهند. ترکیب این اسیدهای چرب با سبزیجاتی که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند از اسیدهای چرب امگا 3 در برابر اکسیداسیون محافظت می کند.

به همین دلیل این غذا برای افرادی که از تصلب شرایین، بیماری های قلبی عروقی و سرطان رنج می برند و یا در معرض این بیماری ها هستند مفید است. اگر از سبزیجات تازه استفاده کنید، از مزایای بیشتری برخوردار خواهید شد. میزان آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها در سبزیجات تازه بیشتر از سبزیجاتی است که مدتی در یخچال بوده اند.

برنج معمولاً دارای نشاسته بالایی است و می تواند باعث ایجاد یا تشدید یبوست شود. اگر برنج را با سبزیجات و غذای گربه بپزید خاصیت ضد یبوست دارد و ویتامین های موجود در آن حفظ شده و بهتر جذب بدن می شود.

مصرف همزمان غذاهای آنتی اکسیدانی و ضد التهابی می تواند اثر یکدیگر را افزایش دهد. اگر در طبخ سبزیجات، برنج و ماهی از ادویه های مختلف مانند زردچوبه، زنجبیل، دارچین، فلفل و زیره که خاصیت ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی دارند استفاده کنید، اثرات ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی آن چند برابر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید