مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

طرز تهیه خامه به روش سنتی

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


طرز تهیه خامه در منزل


بیا دیگه قسمتی از شیر است که چربی زیادی دارد و با روش سوزاندن از شیر جدا می شود. در روش سنتی شیر خامه ای با بستن رویه تهیه می شود.بیا دیگه غذایی مانند شیر یک امولسیون روغنی در آب است. قبل از اختراع جداکننده های گریز از مرکز، این کار با بستن چربی شیر انجام می شد و امروزه با استفاده از جداکننده های گریز از مرکز انجام می شود. اگر چربی شیر را به طور کامل حذف کنیم، حدود 10 درصد از کل شیری که وزن مخصوص آن 0.93 است به دست می آید.

خواص فیزیکی و شیمیایی کرم

اگر چربی شیر را به طور کامل حذف کنیم، حدود 10 درصد از کل شیری که وزن مخصوص آن 0.93 است به دست می آید. قطرات چربی در آن به طور متوسط ​​3 تا 4 میکرون است. به غیر از چربی این ماده که از درصد چربی شیر بیشتر است، سایر ترکیبات آن نیز مانند ترکیبات شیر ​​است.

ویژگی های ظاهری کرم

رنگ آن باید سفید یا سفید مایل به کرم باشد، طعم و بوی طبیعی خامه ترش تازه داشته باشد و بو و طعم خارجی نامطبوع نداشته باشد.

انواع کرم


این ماده انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

  • کرم قهوه حاوی حداقل 10 درصد چربی است.
  • کرم نیمه چرب حاوی 18-10 درصد چربی است. (معمولاً میانگین چربی حدود 12 درصد است).
  • کرم فوم حداقل 30 درصد چربی دارد. (به طور متوسط ​​35 درصد چربی دارد).


نوع کرم

اغلب در شیرینی ها و کیک های مختلف استفاده می شود. این نوع پس از افزودن شکر و هم زدن مصرف می شود. البته قبل از زدن باید در جای خنک نگهداری شود. بهترین نتیجه و بیشترین فوم ها زمانی حاصل می شود که این ماده در دمای 6-4 درجه نگهداری شود.نوع پرچرب یا دو جرمی که بیش از 45 درصد چربی دارد. اگر این نوع به مدت طولانی هم زده شود چربی آن سفت می شود و در نهایت کره بدست می آید.خامه ترشی که 30-20 درصد چربی دارد.فرآورده ای است که از تخمیر خامه ترش پاستوریزه یا UHT با اسید لاکتیک تهیه می شود.و در تهیه برخی از مواد غذایی و سس ها استفاده می شود. از نوع سفت و منعقد شده که دارای 55-50 درصد چربی است. این کرم به دو نوع پاستوریزه و UHT تقسیم می شود.

  • نوع پاستوریزاسیون: خامه ای است که به یکی از روش های حرارتی شناخته شده در صنایع لبنی پاستوریزه می شود.
  • کرم UHT: کرمی است که از طریق فرآیند UHT ضد عفونی شده و در شرایط استریل بسته بندی می شود.

باید بخوانید:

طعم های مختلف خامه

برای افزودن به خامه از طعم هایی مانند شکلات، خرما، عسل و … استفاده می شود، از آنجایی که خامه دارای درصد چربی و کالری بالایی است، افزودن این مواد نه تنها باعث افزایش کالری می شود، بلکه به دلیل داشتن قند، صدمات خود را به افراد چاق یا چاق چندین برابر افزایش می دهد.

مصرف خامه

امروزه مصرف این محصول در محصولات صنعت نانوایی و قنادی گسترش چشمگیری یافته است. خامه را می توان به روش های مختلفی استفاده کرد از جمله: به عنوان افزودنی در تهیه خمیر، پوشاندن یا روکش روی کیک های مختلف، قسمتی از مغزها و برای تزیین انواع شیرینی ها، این ماده نه تنها ارزش غذایی را افزایش می دهد بلکه توانایی و میل را نیز افزایش می دهد. همچنین مصرف و کیفیت محصول نهایی را بهبود می بخشد.


طرز تهیه خامه

طرز تهیه خامه صبحانه به روش سنتی و خانگی


خامه صبحانه به طور سنتی به دو روش تهیه می شود:

  1. روش اول: ابتدا شیر را در ظرف کم عمقی ریخته و روی حرارت می گذاریم سپس آن را به حال خود رها می کنیم و بعد از 24 تا 36 کرم را از روی سطح شیر پاک می کنیم.
  2. روش دوم: شیر را با کمک یخ در کاسه های بزرگ خنک کنید، بعد از 12 ساعت خامه می گیرند. این روش ها ناقص هستند زیرا در هر لیتر شیر حدود 2 تا 3 گرم (گاهی تا 10 گرم) چربی باقی می ماند.

طرز تهیه خامه صبحانه با کره

برای تهیه خامه برای صبحانه ابتدا شیر محلی را در شرپا مناسب بریزید و شرپا را روی حرارت ملایم قرار دهید تا شیر به دمای جوش برسد و پس از به جوش آمدن شیر 10 تا 15 دقیقه دیگر روی حرارت ملایم بگذارید. دقایق. دقایق. در مرحله بعد طرز تهیه خامه برای صبحانه بعد از این مدت ظرف شیر را از روی حرارت بردارید و بگذارید شیر خوب خنک شود و ببندید. سپس به آرامی دوغ را از شیر جدا کنید. دوغ را در ظرف مناسبی بریزید ورقه دوغ را چند ساعت در یخچال بگذارید سپس از یخچال خارج کنید و با همزن به آرامی مخلوط کنید یا چنگال دوغ را هم بزنید تا فرم بگیرد و سفت شود در مراحل اولیه هم زدن دوغ شل می شود و به تدریج شکل می گیرد. سپس با عسل بنوشید.


نکته برای تهیه خامه صبحانه: وقتی خامه به غلظت مناسب رسید و فرم گرفت هم زدن را قطع کنید اگر به هم زدن ادامه دهید خامه تبدیل به کره محلی می شود.


بیشتر بخوانید  تاریخ دقیق شهادت امام موسی کاظم علیه السلام در تقویم 1400 .
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *