مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

طرز تهیه آش کشک خوشمزه و ساده

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



سبزی آش کشک


آش کشک سرشار از مواد کلسیم دار مثل دوغ و کشک است. مصرف کشک برای استخوان بندی و کمبود کلسیم افراد بسیار موثر است. کشک دارای کلسیم، چربی، نمک، پروتئین و ویتامین نیاسین است. کشک دارای اسید‌های آلی و ضدعفونی کننده دستگاه هاضمه است.


آش کشک تبریز/طرز تهیه آش کشک


سبزی مخصوص آش کشک شامل چه سبزی هایی است ؟


1. سبزی آش کشک: تره


تره جزو گیاهان خانواده پیاز است اما بخش خوراکی این گیاه که مورد استفاده قرار می‌گیرد ساقه بلند و تو خالی است که معمولاً بریده شده و به صورت گسترده‌ای اعم از خام در کنار غذا و چه به همراه غذاهایی مثل ماهی، سوپ، سس، سالاد، غذاهای مکزیکی، غذاهای سیب زمینی و موارد دیگر مصرف می‌شود.


همچنین جوانه‌های باز نشده گل نیز می‌توانند به عنوان یک ادویه مفید مصرف شوند اما بیشترین و متداول‌ ترین نوع مصرف این گیاه به صورت تره خرد شده است.


2. سبزی آش کشک: شوید


شوید یا شود یکی از گیاهان یک ساله الی دو ساله می باشد که گاهی بلندی آن به یک متر می رسد. ریشه این گیاه راست و مخروطی شکل و سفید می باشد. شوید از زمان های خیلی قدیم وجود داشته و مورد استفاده قرار می گرفته است.


یکی از روش های درمان کم خونی مصرف شوید می باشد، شوید باعث افزایش تولید سلول های قرمز خون می شود. شما با صد گرم شوید تازه می توانید ۵۰ درصد نیاز بدن خود را به آهن تامین کنید.


شوید به عنوان یک گیاه ضد درد و ضدالتهاب شناخته می شود، شما می توانید به کمک گیاه شوید به راحتی درد آتریت را کاهش دهید و همین امر باعث می شود تا بیماری نقرس و بیماری های مشابه مفاصل کاهش پیدا کند.

بیشتر بخوانید  ایده جالب درست کردن پیتزای آب نباتی


شوید ادرار آور می باشد و باعث دفع سموم از طریق ادرار می شود. صرع یک اختلال عصبی می باشد که نیاز به تجویز دارو دارد، شما می توانید با شوید تازه اثرات داروهای تجویزی دکتر را کم کنید.


3. سبزی آش کشک: گشنیز


گشنیز حاوی سینئول و اسید لینولئیک است؛ سینئول یکی از ۱۱ ترکیب موجود در روغن‌های اسانسی است. این دو ماده دارای خواص ضدسرطانی و ضدروماتیسمی هستند و تورم ناشی از این بیماری‌ ها را کاهش می‌دهند.


گشنیز همچنین تا حدودی برای سایر تورم‌ ها، نظیر تورم ناشی از نارسایی کلیه یا کم خونی نیز مؤثر است، زیرا بعضی از مواد آن مدر هستند و باعث آزاد شدن آب اضافی بدن می‌شوند. کاهش التهابات پوستی، منجر به کاهش ناراحتی‌ ها و بهبود ظاهر پوست می‌شود.


4. سبزی آش کشک: برگ چغندر یا اسفناج


محققان مقادیر زیادی ترکیبات فلاوونوئید در این سبزی تیره رنگ پیدا کرده‌اند که به عنوان ضد سرطان و ضد التهاب قوی عمل می‌کنند.طی نتایج حاصله از تحقیقات صورت گرفته در خصوص رابطه میان خوردن سبزیجات و خطر بروز سرطان پروستات،‌اسفناج بهترین و موثرترین سبزی برای پیشگیری از این بیماری شناخته شد.


آش رشته کشک/آش بلغور با کشک


طرز تهیه آش کشک


مواد لازم برای تهیه آش کشک:


  • حبوبات شامل: نخود، لوبیا، لوبیا چیتی و عدس از هر کدام نصف لیوان

  • برنج نصف لیوان

  • چغندر خرد شده یک عدد کوچک

  • کدو حلوایی خرد شده نصف لیوان

  • کشک سه قاشق غذاخوری

  • دوغ چهارلیتر (به جای دوغ می توانید از دو کیلو ماست که با دو لیتر آب خوب رقیق شده است، استفاده کنید.)

  • سبزی آش شامل: تره، شوید، گشنیز، برگ چغندر و یا اسفناج خرد شده به اندازه لازم

  • سیرداغ، پیاز داغ و نعنا داغ برای تزیین به اندازه دلخواه


دستور پخت آش کشک:


اول از همه نخود، لوبیا، لوبیا چیتی و عدس را که از شب قبل خیس داده ایم تا نفخش از بین برود با چغندر کوچیک نگینی خرد شده و کدو حلوایی خرد شده را به همراه یک کاسه آبگوشت خوری آب میگذاریم تا بپزد.


وقتی حبوبات پخت، نصف لیوان برنج از قبل خیس داده شده و شسته شده را به مواد اضافه می کنیم و می گذاریم خوب بپزد تا برنج نرم شود. در مرحله بعدی سبزی آش که شامل گشنیز، شوید، تره و برگ چغندر یا اسفناج را خوب ریز کرده و به موادمان اضافه می کنیم. حالا در این مرحله باید آب مواد تمام شده باشد.


حالا به سراغ حساس‌ ترین و مهم‌ترین قسمت طرز تهیه آش کشک می رویم. مقدار چهار کیلو دوغ و یا اگر می خواهید از ماست استفاده کنید، مقدار دو کیلو ماست و به همان اندازه یعنی دو لیتر آب را با هم مخلوط کرده و از صافی رد می کنیم و با همزن دستی خوب بهم میزنیم تا یکدست بشود.


حالا سه قاشق کشک را با کمی آب رقیق می کنیم و خوب هم می زنیم تا یک دست بشود. حالا به سراغ مرحله دیگر پخت آش کشک می رویم.


اول شعله گاز را زیاد می کنیم و دوغ آماده شده مان را همراه با کشک آماده شده به آش اضافه می کنیم و شروع به هم زدن می کنیم و لحظه‌ای هم زدن را رها نمی کنیم. از یک جهت و به طور مدام و سریع بهم می زنیم تا آش، جوش بیاید و شروع به غل غل بکند.


مهم ترین نکته در تهیه آش کشک، همین هم زدن خوب است که باعث می شود کشک و دوغ نبرد و آش یکدستی داشته باشیم.


وقتی آش جوش آمد، شعله گاز را کمتر می کنیم و بعد از گذشت پنج دقیقه نصف بسته رشته آشی را خرد کرده و داخل آش می ریزیم وصبر می کنیم تا رشته نرم بشود. بعد آش آماده شده را داخل ظرف مورد نظر می ریزیم و با پیاز داغ، سیرداغ و نعنا داغ تزیین می کنیم. حالا آش جا افتاده ما آماده سرو است.


آش کشک شمالی/آش کشک


فواید آش کشک


یکی از فواید آش کشک این است که این آش سرشار از مواد کلسیم دار مثل دوغ و کشک است. مصرف کشک برای استخوان بندی و کمبود کلسیم افراد بسیار موثر است. کشک دارای کلسیم، چربی، نمک، پروتین و ویتامین نیاسین است. کشک دارای اسید‌های آلی و ضدعفونی کننده دستگاه هاضمه است.


آش کشک دارای حبوبات است که حبوبات مقدار زیادی پروتین، کربوهیدرات و مواد معدنی، آهن، کلسیم، پتاسیم، منیزیم و ویتامین‌ها خصوصا ویتامین‌های گروه A دارند.


برخی از خواص حبوبات عبارتند از: جلوگیری از احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ و پروستات، جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت نوع ۲، بالا بردن مقاومت بدن در مقابل بیماری ها


ایجاد فعالیت روزانه و افزایش کارکرد حافظه، جلوگیری از پوکی استخوان به ویژه در دوران یائسگی، تامین کننده کلسیم لازم در دوران رشد کودکان، تعدیل فشار خون و جلوگیری از بروز کم خونی، رفع افسردگی و اختلالات عصبیست.


سبزیِ آش دوغ : طرز تهیه انواع آش دوغ شهرهای مختلف ایران


آموزش پخت آش ترش : ترش و ملس


بیشتر بخوانید  طرز تهیه ۳ مدل ترشی هلو در منزل
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *