مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

طرز تهیه آش شیر غذای محلی تبریز

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



طرز تهیه آش شیر تبریزی


آش شیر یکی از غذاهای محلی تبریز است. این آش در هوای سرد زمستانی بسیار دلچسب و لذیذ است.


این نوع آش دارای مواد غذایی با خواص بسیار بالاست و افراد در تمامی سنین از کودکان تا سالمندان می توانند از این آش استفاده کنند.


طرز تهیه آش شیر تبریزی/آش شیر با بلغور


مواد لازم جهت تهیه آش شیر: برای ۴ تا ۶ نفر


  • شیر: ۱ لیتر

  • گندم پوست کنده: ۳۰۰ گرم

  • نخود: ۶۰ گرم

  • نمک و فلفل: به میزان لازم

  • کشمش بی ‏دانه، گردو، بادام: جهت تزیین


دستور پخت آش شیر تبریزی:


گندم را از شب قبل خیس نمایید و با یک لیتر آب به همراه نخود روی حرارت قرار دهید تا زمانی که نخود پخته شود و گندم کاملاً لعاب دار شود.


سپس کمی نمک اضافه نمایید تا زمانی که آب حبوبات کشیده شود. در این زمان شیر را بیفزایید و شعله را ملایم نمایید تا آش غلیظ شود.


در پایان، آش را در ظرف کشیده روی آن مقدار قابل توجهی کشمش شسته شده و گردو و بادام بریزید. در کنار این آش معمولاً فالوده ی خانگی سرو می‏ شود.


طرز پخت آش شیر/آش شیر تبریزی


خواص آش شیر تبریزی


خواص آش شیر عبارتند از:


1. خواص شیر در آش شیر


معمولا، سموم بدون این‌‌ که متوجه شویم از محیط یا غذاهای ناسالم وارد بدن می‌شوند. نخستین فایده نوشیدن روزانه شیر، خنثی کردن سموم بدن است. سمومی که وارد بدن می‌شوند بسیار خطرناکند زیرا می‌توانند باعث سلامتی را مختل کنند. بنابراین، برای از بین بردن سموم می‌توانید هر روز شیر بنوشید.


استخوان‌ ها و دندان‌ها دو عضو مهم بدن هستند. استخوان‌ها در انجام فعالیت‌ها و حرکت کردن به فرد کمک می‌کنند. شیر باعث سلامت دندان‌ها نیز می‌شود بنابراین عمل گوارش، سالم‌تر شده و ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در غذا به خوبی جذب بدن می‌شوند.


اما متاسفانه با بالا رفتن سن، از تراکم و قدرت استخوان‌ها و دندان‌ها کاسته می‌شود زیرا کلسیم- ماده مهم در حفظ تراکم و قدرت استخوان‌ها و دندان‌ها- از طریق ادرار دفع می‌شود. بنابراین به دلیل خواص شیر برای سلامتی، نوشیدن روزانه آن را در برنامه خود بگنجانید.


زیرا باعث استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها شده، تراکم آن ها را حفظ می‌کند و از مشکلات مربوط به استخوان و دندان جلوگیری می‌کند. نوشیدن شیر یا فرآورده‌ های آن، به تامین نیاز بدن به کلسیم کمک می‌کند.


خوب است بدانید که خوردن شیر، خطر و عوارض جانبی ندارد مگر برای افرادی که لاکتوز را تحمل نمی‌کنند. این افراد می‌توانند شیر بز مصرف کنند.


شیر، علاوه بر کلسیم، کالری نیز دارد. کالری شیر موجب تامین انرژی می شود. اگرچه بیشتر افراد معمولا از کالری پرهیز می‌کنند زیرا می‌تواند باعث بالا رفتن وزن شود اما بدن به کالری به عنوان یکی از منابع انرژی نیاز دارد. اما در مصرف کالری، باید بسیار دقت کرد زیرا کالری زیاد خوب نیست و باعث چاقی می‌شود.


یکی دیگر از فواید شیر برای سلامتی این است که شیر می‌ تواند فشار خون را مخصوصا در افرادی که فشار خون بالا یا پایین دارند کنترل کند. این نتایج از یک تحقیق اسپانیایی که روی ۵۰۰۰ نفر انجام شد به‌ دست آمده است. خطر پرفشاری خون در افرادی که هر روز شیر می‌خورند، ۵۴ درصد از افرادی که نمی‌خورند پایین‌تر است.


کالری شیر : یک لیوان شیر کم چرب و پر چرب چقدر کالری دارد ؟


2. خواص گندم در آش شیر


گندم با دانه های غنی از الیاف (فیبر) برای سلامت روده بسیار خوب و موثر است اما فراموش نکنید که الیاف این دانه بیشتر در سبوس آن موجود می باشند. مطالعات نشان می دهند که برخی از اجزای این غله مانند پروبیوتیک ها با تغذیه ی باکتری های مفید روده برای دستگاه گوارش موثر واقع می شوند.


یک مطالعه نشان داد که مصرف سبوس این دانه خطر ابتلا به یبوست را در کودکان کاهش می دهد. با این حال بسته به علت یبوست، خوردن سبوس همیشه نمی تواند به تنهایی یبوست را درمان کند.


رایج ترین سرطان دستگاه گوارش، سرطان روده بزرگ است. مطالعات نشان داده اند که مصرف غلات از جمله گندم می توانند خطر ابتلا به این سرطان را کاهش دهند. یک مطالعه نشان داد که مصرف غذاهای کم فیبر می تواند تا 40 درصد خطر ابتلا به سرطان را بیشتر کند.


چیزی که مشخص و قطعی است این است که گندم دارای تعدادی از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی گیاهی است که می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.


گندم در درمان بسیاری از مشکلات دستگاه گوارش مفید است. در مطالعه ای که بر روی تعداد محدودی از بیماران همراه با شاهد صورت گرفت، نتایج مثبتی به دست آمد. در مطالعه ای، مصرف عصاره گندم باعث کاهش اثرات – آمیلوئید شده است.


آشنایی با کالری، ارزش غذایی و خواص گندم و سبوس گندم


3. خواص نخود در آش شیر


مهم ترین خواص نخود عبارتند از: سلامت پوست و مو، کاهش سطح قند خون، درمان دیابت، کمک به کاهش وزن، درمان یبوست و اسهال، کاهش فشار خون، سلامت قلب و عروق، درمان ناباروری در مردان، پیشگیری از پوکی استخوان، پیشگیری از سرطان


کالری نخود : 100 گرم نخود چقدر کالری دارد ؟


فواید آش شیر/خواص آش شیر


4. خواص کشمش در آش شیر


کشمش انگور خشک شده است. کشمش سرشار از آهن، پتاسیم، کلسیم و ویتامین‌های گروه b است از طرفی کشمش دارای خواص آنتی اکسیدانی است و از تخریب سلولی جلوگیری می‌کند.


کشمش میوهٔ رسیده و خشک انگور است که با توجه به نوع انگور، روش و شرایط خشک کردن و مواد افزودنی مجاز موجود در آن به نام‌های مختلفی در بازار به فروش می‌رسد و مانند دیگر خشکبارها در تمام سال یافت می‌شود.


فیبر موجود در کشمش از سرطان کولون و از رشد غیر معمول سلول‌ها جلوگیری می‌کند و موجب کنترل قند خون در بدن می‌شود و برای درمان بی نظمی معده و یبوست مفید است مصرف کشمش سستی و رخوت را از بدن دور می‌کند و موجب از بین رفتن آب اضافی بدن می‌شود.


5. خواص گردو در آش شیر


اگر التهاب به طور مزمن در بدن درمان نشود موجب بروز بیماری هایی همچون بیماری های قلبی، دیابت نوع ۲، بیماری آلزایمر و سرطان خواهد شد، از همین رو با مصرف گردو می توانید در درمان و بهبود التهاب کمک نمایید. پلی فنول های موجود در گردو می توانند به مبارزه با این استرس اکسیداتیو و التهاب کمک کنند.


یکی از مهم ترین ویژگی هایی که با مصرف گردو در بدن اتفاق می افتد، کنترل وزن خواهد بود از همین رو یکی از دلایل کم شدن خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ نیز به شمار می آید. با این حال ، خوردن گردو ممکن است فراتر از تأثیر آن بر کنترل وزن، به کنترل قند خون کمک کند.


کالری گردو : ارزش غذایی گردو


6. خواص بادام در آش شیر


خواص بادام عبارتند از: بهبود عملکرد مغز، پیشگیری از آلزایمر، کاهش کلسترول بد خون، استحکام استخوان ها، پیشگیری از بیماری های قلبی، حفظ سلامت پوست و مو، کاهش فشار خون بالا، پیشگیری از سرطان


طرز تهیه آش گوشت و گوشت چرخ کرده خوشمزه و مفید


دستور پخت آش آبادانی صبحانه ای دلپذیر و مقوی


سبزی آش کشک : طرز تهیه آش کشک خوشمزه و ساده


دستور پخت آش حبوبات جوانه دار خوشمزه و مقوی


سبزی آش برگ مو چیست ؟ خواص آش برگ مو


بیشتر بخوانید  روش تهیه رولت هندوانه برای شب یلدا
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *