مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

طرح یارانه‌ای رئیسی نرخ فقر در ایران را نصف می‌کند

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



آنچه دیگران می خوانند:

بر اساس گزارش ها شمانیوز، طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها در دولت سیزدهم با فرمان رئیس جمهور اجرا شد. یارانه نقدی و معیشتی دیگر داده نمی شود، بلکه به جای آن دو یارانه 400 هزار تومانی و 300 هزار تومانی برای 9 دهک جامعه تعلق می گیرد. دولت اصلی هدف از اجرای طرح جدید یارانه های مادام العمر را قطع زنجیره قاچاق از فساد و مطالبه رانت اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، دکتر جواد صالحی اصفهانی، استاد اقتصاد دانشگاه فناوری ویرجینیا و محقق ارشد موسسه بروکینگز در مقاله ای با عنوان «اصلاح یارانه های غذایی در دولت ریاست جمهوری» به تحلیل وضعیت اقتصادی ده دهک بزرگ ایران پس از آن پرداخت. دموکراتیزاسیون و توزیع عادلانه یارانه ها در مطلبی در سایت شخصی خود نوشته است که بیش از نیمی از مردم از این طرح بهره مند می شوند و افزایش هزینه ها برای دهک های دیگر ناچیز خواهد بود.

این استاد دانشگاه نوشت: دولت از پرداخت یارانه مالی تا دو ماه دیگر خبر داده است. با فرض ادامه این پرداخت نقدی تا پایان سال، یک محاسبه ساده نشان می دهد که تقریبا نیمی از مردم ایران سود خواهند برد.

صالحی اصفهانی توضیح داد: برای برآورد دقیق‌تر قیمت مواد غذایی و پرداخت‌های نقدی باید منتظر انتشار دور جدید آمار درآمد و هزینه خانوارها در سال ۲۰۲۲ (HEIS) در سال آینده باشیم یا منتظر مدل‌های هوشمندتر تقاضای مواد غذایی باشیم. این در حالی است که تحقیقات مربوط به دوره آماری 2020 به ما اطلاعات خامی را نشان می دهد که چه کسانی از این برنامه توسط دولت آقای رئیسی سود می برند.

بیشتر بخوانید  صادرات ۲۶۲ میلیون دلاری کالا از خراسان جنوبی

این استاد دانشگاه با ترسیم جدول سرانه خانوارها قبل و بعد از طرح اصلاح یارانه غذایی سال 2022 تاکید کرد: برآورد اولیه زیر بر اساس دو فرضیه است. اولاً فرض می کنیم که توزیع درآمدها و هزینه های امسال برابر با سال 2020 باشد. و تورم تا سال 2020 روی 40 درصد ادامه خواهد داشت. این بدان معناست که میانگین سطح قیمت تا سال 2020 دو برابر خواهد شد. این فرض به ما اجازه می دهد تا هزینه های سال گذشته را دو برابر کنیم تا در سال 2022 هزینه کنیم. سپس برای دستیابی به تغییر خالص در درآمد خانوار، پرداخت‌های نقدی را از افزایش هزینه‌های غذا کسر می‌کنیم. فرض دیگر این است که هزینه ها 50 درصد افزایش می یابد که کمی بیشتر از تورم عمومی است. در چنین شرایطی، یک شبیه‌سازی واقعی بین کشش درآمد و تقاضا برای پیش‌بینی هزینه‌های مواد غذایی انجام می‌شود.

وی در ادامه نوشت: با این پیش فرض ها به این نتیجه رسیده ایم که حدود نیمی از جمعیت کشور از اجرای این طرح بهره مند می شوند. در جدول زیر نیز تغییر درآمد و هزینه سرانه خانوار به ریال در روز، قبل و بعد از پرداخت یارانه نشان داده شده است.

نتیجه شبیه سازی هزینه هر دهک در جدول زیر نشان داده شده است. بر این اساس، برای هر نفر در دهک اول یا در واقع ده درصد افراد دارای کمترین درآمد، هزینه روزانه در مورد قبلی حدود 20 هزار تومان بوده است که پس از افزایش قیمت مواد غذایی و دریافت یارانه ماهانه است. از 400 دینار هزار تومان تا 29 هزار تومان می رسد; لازم به ذکر است که هر دوی این ارقام بر اساس تورم تعدیل شده و بر اساس قیمت های سال 1401 می باشد. به عبارت دیگر جدول نشان می دهد که هر فرد در دهک اول روزانه بیش از 9 هزار تومان افزایش قدرت خالص خرید دارد و رفاه وی رو به رشد است. هر نفر در دهک دوم بیش از 7 هزار تومان، هر نفر در دهک سوم حدود 5800 تومان و هر نفر در دهک چهارم 4600 تومان افزایش می یابد.

بیشتر بخوانید  قیمت نیم شقه سردست گوسفند

طرح یارانه

به گفته این استاد اقتصاد، مردم در چهار دهک اول منتفع خواهند شد و وضعیت دخل و خرج دهک های متوسط ​​تقریباً بهبود می یابد و پنج دهک آخر تا حدودی ضرر می کنند، هرچند میانگین زیان بسیار ناچیز و حدودا است. روزی هر نفر 2000 تومان.

وی گفت: محاسبات اولیه نشان می دهد که توزیع درآمد رو به بهبود است و ضریب جینی که نشان دهنده اختلاف طبقاتی است با 5 واحد کاهش از 37.7 درصد به 32.7 درصد کاهش می یابد و نرخ فقر به شدت کاهش می یابد. و 13.6 درصد کاهش یافته است. در 6.1٪. (کمتر از نصف می شود).

این اقتصاددان برجسته معتقد است که یارانه نان در میان سایر یارانه های غذایی، عملی ترین یارانه است. زیرا این یارانه عملا به طور مساوی بین فقرا و ثروتمندان تقسیم می شود و به آسیب پذیرترین اقشار از جمله کودکان می رسد. اما او هشدار می دهد که افزایش ده برابری قیمت آرد برای نان سنتی و سایر مصارف آن، انگیزه بزرگی برای تشکیل بازار سیاه است. بازاری که نانوایان سنتی آرد ارزان قیمت خود را به دیگران می فروشند و در نتیجه ساعات کاری خود را کوتاه می کنند. این امر منجر به صف های طولانی خرید نان یا افزایش قیمت آن می شود و در نهایت به نوعی هزینه این دو نرخی شدن نان را متوجه مردم می کند.

دکتر صالحی اصفهانی در پاورقی مقاله خود در پاسخ به حضار به اجرای طرح هدفمندی یارانه ها در دولت احمدی نژاد اشاره کرده و آن را طرحی بسیار موفق می داند که هم مصرف انرژی و هم از فقر در ایران کاسته است. او معتقد است که مردم طرح هدفمندی یارانه ها را که احمدی نژاد اجرا کرد، پسندیده اند و این طرح به ویژه برای قشر ضعیف جامعه مفید است. صالحی اصفهانی چنین سرنوشتی را برای طرح جامع یارانه ها پیش بینی کرده بود.

بیشتر بخوانید  گفتگوهای احساسی و جالب آقای بازیگر و پسرش / فیلم


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *