طبیعت شگفت انگیز املش در استان گیلان; سرزمین تمدن و عجایب / تصاویر


به گزارش سلام نو، به پایان سفر نوروزی نزدیک می شویم اما این پایان زیبایی های گیلان نیست. از شرق تا غرب و از شمال و جنوب همه چیز زیبا و آرام است و امروز در آخرین روزهای نوروز نگاهی گذرا به دیدنی های شهر املش تلفیقی از جاذبه های طبیعی و تاریخی می اندازیم.

املش در 75 کیلومتری مرکز گیلان قرار دارد. اگر بخواهیم به معنای نام این شهر توجه کنیم، ذهن به معنای رودخانه است و لش نیز به معنای ایستاده است، یعنی املش به معنای رودخانه ایستاده و در مجموع مسکون است. اگرچه نام دقیق آن مشخص نیست، اما نزدیک بودن رودخانه شلمانه رود به عنوان رودخانه ای راکد با شهر املش، ممکن است این نام را تعیین کرده باشد.

موقعیت دریا در کنار کوه ها، آب و هوای مطبوع و دلپذیری را ایجاد کرده است که در کنار زیبایی های طبیعت، خلقت طبیعت را کامل می کند و باعث می شود از هر پنج حواس برای لذت بردن و ثبت این لحظات استفاده کنید.

زربیجار وتلند

مرداب زربیجار که در گویش محلی به آن زربیجار می گویند یکی از زیباترین نقاط املش است که در فصل بهار و تابستان چشم اندازی فوق العاده دارد.

املش گیلان;  سرزمین کیمیا و غرق در شگفتی

این تالاب زیستگاه طبیعی پرندگان مهاجر و همچنین محلی برای ذخیره آب برای مصارف مخاطره آمیز است. در واقع تالاب زریجار یکی از دو قسمت حوضه طبیعی املش است که قسمت اول آن در کنار جاده و قسمت دوم آن منطقه تالابی با گونه های تالابی با گنجایش 25000 مترمکعب است.

اگر در فصل بهار و تابستان به تماشای این تالاب بروید، فرصت دیدن نیلوفرهای آبی را نیز خواهید داشت. درختان سبز و پوشش جنگلی در اطراف تالاب دیده می شود.

آبشار سنگ سیاه

اگر اهل ماجراجویی و مشتاق کشف ناشناخته ها و قدم زدن هستید، آبشار سیاه تاش می تواند مکان جالبی برای شما باشد. در بخش رانکوه شهرستان املش، در میان کوه های زیبا و مرتفع این منطقه، آبشار مرتفع سیاهتاش قرار دارد.

املش گیلان;  سرزمین کیمیا و غرق در شگفتی

آبشار سیاه تاش در 20 کیلومتری شهر املش قرار دارد که از میان درختان سر به فلک کشیده و به تماشای پرندگان روی درخت می نشیند، با روستای رانکوه روبرو می شوید و سپس با 2 کیلومتر پیاده روی در جنگل به آبشار سیاه طشک می رسید. این آبشار بیش از 50 متر ارتفاع دارد و با دیوارهای سنگی احاطه شده است که جذابیت خاصی به آن بخشیده است.

بیشتر بخوانید  کیفیت هوا در پایتخت قابل قبول است

تابستان

هولی دشت (هلودشت) روستایی زیبا در 30 کیلومتری شهر املش و در قسمت جنوبی روستای لاتیل و شهرستان املش واقع شده است.

با خروج از قسمت جنوب غربی شهرستان املش و عبور از پل این شهرستان و جاده روستاهای لات لیل و بلوردکان و پیاده روی کمتر از یک ساعت تا بالای کوه به روستای ییلاقی هلودشت می رسید. که منطقه ای بسیار زیبا و دیدنی است.

کوه های منطقه هلودشت مرتفع و مشرف به سایر شهرهای گیلان مانند لنگرود، رودسر و لاهیان است. مناطق جنگلی هلودست املش متعلق به مناطق بکر و زیبای استان گیلان است که چشم هر بیننده ای را نوازش می دهد. در وصف زیبایی های این منطقه کافی است دشت های شرق گیلان و چشم انداز چندین شهر از جمله لنگرود، رودسر، لاهیان و حتی آستانه اشرفی را از ارتفاعات این منطقه در روزهای آفتابی تماشا کنید.

انتخاب شماست

روستای ییلاقی خصیل دشت که به خصیب دشت نیز معروف است، روستایی گردشگری در منطقه رانکوه املش استان گیلان است. این روستا در طول تابستان گردشگران زیادی را برای لذت بردن از آب و هوای مطبوع، دشت های سرسبز پر از گل های وحشی و مناظر رویایی آن جذب می کند.

املش گیلان;  سرزمین کیمیا و غرق در شگفتی

برای رسیدن به دشت باید از املش به سمت روستای لات لیل رفت. پس از هفت کیلومتر جاده پرپیچ و خم بالاخره به روستای خصیل دشت می رسید. تابستان امسال نزدیک به ییلاق بلوردکان و هلودشت است که خالی از لطف نخواهد بود.

قلعه صوفیان

املش به غیر از جاذبه های طبیعی و گردشگری دارای جاذبه های تاریخی نیز می باشد که یکی از آنها ویلای صوفیانه است.

ویلای عبدالعلی خان صوفی که توسط حاج میرزا محمدعلی خان صوفی در شهرستان املش ساخته شده است یکی از برجسته ترین آثار تاریخی شهرستان املش و استان گیلان است که در سال 1350 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. .

املش گیلان;  سرزمین کیمیا و غرق در شگفتی

خانه 186 ساله صوفی عبدالعلی خان با معماری چینی در دوره قاجار ساخته شده و دارای 5000 متر مربع زیربنا و 700 متر مربع زیربنا و دارای دو طبقه تابستانی و زمستانی شامل 12 اتاق و 6 اتاق می باشد. گنجه ها بودن.

بیشتر بخوانید  ارتفاع برف در جماران به ۳ متر رسید

کاخ صوفی عبدالعلی خان با قدمتی نزدیک به 2 قرن و یکی از آثار ثبت شده میراث فرهنگی تاکنون 5 نسل در آن سکونت داشته است که کار دشواری است.
بناهای قدیمی دارای اندرونی و ورودی بودند که از این قاعده مستثنی نبود، در فضای داخلی محل زندگی خانواده و در این خانه محل ملاقات همه سران نظامی و خانواده های بزرگی بود که با میرزا جاهیجه ملاقات می کردند، خان صوفی که حکومت می کرد آمد. اینجا و این خانه همیشه به روی مردم باز بود.
ویلای قدیمی عبدالعلی خان صوفی که هنر نجاران بزرگ ایرانی است، چه در بیرون و چه در داخل آن بسیار باشکوه به نظر می‌رسد و بیننده به گونه‌ای نشان داده می‌شود که در یک باغ گل احساس می‌کند.

عکس های قدیمی بر روی دیوار از برجستگی های روی طاقچه ها، گچ بری های ظریف و پنجره های نقاشی شده که بی شک در معماری قدیم نامی خاص دارند، مانند ویژگی های آنها که در طول روز نمادی در بیرون و در هنگام غروب خورشید نمادی در داخل دارند و این خود خاصیت خاصی دارد. ویژگی معماری این گونه در این بنا.

قلعه شاه جورج

قلعه شاه جورج؛ مردم منطقه این بنا را با نام های گورجی کلاکوتی، کله گردان، شاه نشین کله و کله اسماعیلیان نیز می شناسند. در شمال غربی قلعه تنگه بقایای دیوار دفاعی بزرگی به طول 25 متر و ارتفاع هشت متر دیده می شود به طوری که مصالح به کار رفته در ساخت آن سنگ طبیعی، گل و آهک بوده است.

املش گیلان;  سرزمین کیمیا و غرق در شگفتی

در قسمت جنوبی قلعه دو برج سنگی بزرگ و چندین آب انبار برای ذخیره آب باران در قلعه قرار دارد. قرار گرفتن دیوارها و حصارهای قلعه در بالای کوه، دسترسی مهاجمان را با مشکل مواجه می کرد.

برخی از باستان شناسان با توجه به سبک معماری قلعه سلطنتی، این بنا را متعلق به دوره اسماعیلیه می دانند. راه دسترسی به قلعه سلطنتی از روستای گورگ، روبروی مالرو و در کنار صخره ها و دامنه های جنگلی است. برای رسیدن به این قلعه باید از خود روستا حدود یک ساعت پیاده روی کرد که البته زیبایی مسیر که خستگی را از بین می برد و مسافت را کوتاه می کند ارزش دیدن این قلعه تاریخی را دارد.

بیشتر بخوانید  الزام مشمولان به ارائه کارت واکسن برای اعزام به مراکز آموزشی

روستای بلوردکان
بلوردکان روستایی در نزدیکی املش است. بلودکان آزید برای کسانی که از جنگل و رودخانه لذت می برند مناسب است.

این روستا از توابع روستای لاتیل از توابع اتاکور شهرستان لنگرود می باشد این روستا با طبیعت جنگلی و رودخانه های زیبا منظره ای وصف ناپذیر را به وجود آورده است. روی رودخانه پل قدیمی وجود دارد که از املش تا کزوین امتداد دارد.

این پل در یکی از مسیرهای جاده شاه عباس قرار دارد. این پل که جاده ای پرتردد است املش را به کهلستان، لات لیل، گرسک، بلوردکان، هلودشت، میانولنگه، اسماعیل آباد و در نهایت به قزوین می رساند.

برج تاریخی آسیاب امام

برج تاریخی میل امام یکی از جاذبه های مهم تاریخی املش است و هر ساله گردشگران زیادی برای دیدن این آثار به منطقه سفر می کنند.

املش گیلان;  سرزمین کیمیا و غرق در شگفتی

قلعه میل امام در منطقه سمام شهرستان رانکوه املش قرار دارد که ارتفاع برج در گذشته بیش از 670 سانتی متر بوده و قطر پایه های آن بین 120 تا 140 سانتی متر مربع متغیر است. این برج برای ردیابی و راهنمایی مسافران یا شاید برای ارسال پیام های دود و آتش استفاده می شد.

این قلعه در بین مردم منطقه به برج امام و آتشکده از دوره ساسانی نیز معروف است و در فرهنگ جغرافیایی ایران آمده است: «در اطراف آن بقایای بناهای قدیمی مانند آجر و سفال مورد توجه بوده است. این مکان قبلا معبد آتش بوده است.

اگرچه سفرهای نوروزی و نوروزی در روزهای پایانی است، اما اگر تاج بار دیگر مردم را در کمدها حبس نکند، تابستان در یک چشم به هم زدن از راه می‌رسد و در سفری دیگر به گیلان یا آن زمان، این جاذبه‌ها را به یاد خواهد آورد. ، قصد سفر به این استان را دارند تا از زیبایی های آن لذت ببرند و از این کشور برای آشنایان خود سوغاتی بیاورند که نماد هویت و هویت مردمان این منطقه است.

دیدگاهتان را بنویسید