طبقاتی شدن اینترنت چه تبعاتی دارد؟



آنچه دیگران می خوانند:

بحث کلاس اینترنت مدتی است که توسط کارشناسان مطرح شده است و اگرچه مسئولان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات آن را تکذیب می کنند، اما شواهدی وجود دارد که ایده کلاس اینترنت را تقویت کرده است. در این طرح افراد در بخش‌های مختلفی دسته‌بندی می‌شوند و هر بخش طبق مقررات دارای اینترنت با محدودیت‌های خاصی است.

محمد کیشوری، کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت وگو با ایسنا، درباره اطمینان از اینترنت بدون فیلتر، اظهار کرد: هفته گذشته اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران در این زمینه بیانیه ای داد، اما در عمل نشنیده ام. که هر سازمانی اقدامی در این زمینه انجام داده باشد. خبر واقعی بدیهی است که شرایط اینترنت بهتری برای فریلنسرها در نظر گرفته شده است.

وی افزود: اما به طور کلی اینترنت طبقاتی یک ایده و اقدام اشتباه است و جداسازی گروهی از کاربران به این معنا که نیاز به اینترنت متفاوت دارند، اشتباه است. به نظر شخصی من تنها گروهی از کاربران که می توان از آنها جدا کرد کودکان هستند که البته با رضایت والدین می توانند اینترنت محدودی را برای کودکان تهیه کنند و این به نظر من موجه است.

این کارشناس تاکید کرد: اما با توجه به این طرح، به جز کودکان، مشکلات زیادی برای توسعه دهندگان، اساتید دانشگاه، دانشجویان و سایر اقشار وجود دارد و از نظر اجتماعی نیز مشکلاتی وجود دارد و حس بدی را به مردم منتقل می کند و در تمرین راهی برای دور زدن آن وجود دارد. خواهد بود. به عنوان مثال، با تعیین تکلیف دانش‌آموزان، همه سعی می‌کنند به اینترنت دانش‌آموز متصل شوند و از آنجایی که محدودیت غیرمنطقی است، دائماً در حال دور زدن است. پیش از این، بخش های مختلف گفته بودند که شرکت ها، دانشجویان و اساتید دانشگاه ها اینترنت پرسرعت دریافت خواهند کرد. پس این طرح جدا از تاثیرات اجتماعی، از نظر فنی به راحتی قابل اجرا نیست.

بیشتر بخوانید  ایران چهارمین ورزشکار المپیکی شد - خبرگزاری مهر و خبرگزاری جهان ایران

کشوری که می گوید چه کسی می تواند اینترنت فردی را که توسعه دهنده است و در خانه کار می کند بررسی کند و بررسی کند که چه افراد دیگری از این اینترنت استفاده می کنند؟ وی تصریح کرد: بنابراین این روش ها مناسب نیست و باید دید در کشورهای دیگر انجام شده است یا خیر. نمی توانیم بگوییم ایده ای داریم که در هیچ جای دنیا انجام نشده است. عموماً چنین اقداماتی منطقی نیست و در نهایت محکوم به شکست است. اگر می توان اینترنت باکیفیت و دور از تحریم ها ارائه کرد، چه اشکالی دارد که در دسترس همه مردم باشد؟ آیا سایت هایی که الان تحریم شده اند بد هستند؟ اگر سایت هایی وجود دارد که همه افراد به آن نیاز دارند، باید اینترنت را فراهم کنیم تا همه بتوانند به آن سایت های ممنوعه متصل شوند.

وی ادامه داد: هر تبعیضی دو بعد دارد. مثلاً وقتی به کسی 4200 تومان می دهند، این یک سوال است که آیا چنین چیزی از نظر فنی امکان پذیر است یا نه و چند راه برای دور زدن آن وجود دارد که باید توسط کارشناسان این حوزه بیان شود، اما از طرف دیگر، سکه و بعد دوم مسائل اجتماعی هستند. وقتی شما یک نوع تبعیض می کنید و می گویید به مسافران ارز می دهند و به غیر مسافرها ارز نمی دهند یا در حوزه اینترنت به گروهی اینترنت می دهیم و به گروهی دیگر نمی دهیم، تبعات اجتماعی هم دارد. به عنوان فنی سوالات یعنی زمانی است که مسائل گمرکی و ارزی بسیار خاص است و آثار اقتصادی آن آشکارتر است، اما در حوزه اینترنت و امور مربوط به خدمات عمومی، علاوه بر جنبه فنی، آثار اجتماعی زیادی نیز وجود دارد. اثرات

بیشتر بخوانید  واکنش ایران به اظهارات گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل

این کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقد است: اینترنت، آب، برق و گاز مانند سایر موضوعات موضوع خاصی نیستند، بلکه موضوعاتی هستند که مردم به طور مستقیم و روزانه با آن سروکار دارند. در حوزه ارز، بسیاری از افراد مستقیماً درگیر آن نیستند و هدف آن سیاست نیستند، اما در حوزه اینترنت، افراد مستقیماً هدف این سیاست هستند و در صورت وجود تبعیض یا نارضایتی را مستقیماً درک می‌کنند، بنابراین سیاست‌گذاران باید بدانند پیامدهای اجتماعی این موضوع چه خواهد بود، زیرا اگر تأثیرات اجتماعی منفی باشد، پیامدهای اجتماعی زیادی به همراه خواهد داشت و ممکن است ضرر آن بیشتر از منفعت باشد.


دیدگاهتان را بنویسید