طالبان سلاح های خود را به نفع ایالات متحده و ایران تیز کرده اند



نورس جدید: 11 سپتامبر 2021 – تخلیه کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان انتظار می رود. بیست سال از 11 سپتامبر 2001 می گذرد ، تاریخی که هنوز فاجعه خشونت ، خونریزی و مرگ در خاورمیانه را نشان می دهد. دستاورد آمریكا در سالهای اخیر چیزی جز پرورش تروریستها به بهانه دفع تروریستها نبوده است. سلاحی که هیلاری کلینتون به صراحت هم در دفتر خاطرات خود و هم در سخنرانی خود پس از حادثه بنغازی در سال 2006 تصدیق کرد: ما داعش را ایجاد کردیم! بنابراین این چه ارتباطی با طالبان و وضعیت همسایه شرقی ما دارد؟

منشأ طالبان ناشناخته است و خود افغانها به تاریخ معاصر کشورشان معتقدند که این گروه از زمان ظهیر شاه آخرین پادشاه این کشور فعالیت داشته است اما الگوی دولت در دهه 1990 اینگونه نبوده است. برخی می گویند در زمان جنگ شوروی ، مجاهدین برای دریافت پول از عربستان سعودی به افغانستان رفتند كه بعداً توسط القاعده به رهبری اسامه بن لادن سرنگون شد. پس از سقوط ظهیر شاه و احیای مجدد جمهوری ، طالبان رسماً حضور خود را در سال 1994 اعلام کردند ، زمانی که افغان ها به جنگ شوروی کشیده شدند که از دولت کمونیست حمایت می کرد. در این جنگ ، طالبان قدرت بیشتری پیدا کردند و سرانجام نیروهای احمد شاه مسعود (که از دو طرف با طالبان و شوروی جنگیدند) در کابل نتوانستند جلوی پیشرفت طالبان را بگیرند و سرانجام دوره تاریک افغانها در دهه 1990 از 1996 تا 2001. ادامه دهید. پس از حمله آمریکا به افغانستان و سقوط طالبان ، دولت کرزی کنترل کشور را در دست گرفت ، اما شش سال بعد ، در سال 2006 ، طالبان علیه دولت مرکزی اسلحه گرفتند و منجر به ناامنی و بی ثباتی در کشور شدند.

اکنون ، طی سالها ، این گروه شورشی سلاحهای خود را در تلاش برای دستیابی به حاکمیت کامل بر همسایه شرقی ما ، که این روزها رویای آنها در حال تحقق است ، تیز کرده است.

نقش آمریكا در طالبان را به عهده می گیرد. چرا ایران باید نگران باشد؟

در بالا به احیای مجدد گروه های تروریستی از ایالات متحده اشاره شد. قانون هژمونی در هر منطقه نیاز به هرج و مرج قوی دارد. اگر این اختلال وجود نداشته باشد ، آمریکایی ها به همراه متحد خود (ناتو) حضور خود را در منطقه توجیه می کنند. که غالباً از نظر منابع طبیعی غنی و غنی هستند ، خیر. طی 20 سال گذشته ، ایالات متحده آمریكا افغانستان را برای این هرج و مرج علیه كشورهای غیرمتعهد خود از جمله ایران آماده كرده است. ایالات متحده به همراه عربستان سعودی و پاکستان در آموزش (وهابیت) برای فریب سلاح ، پول و غیره. از نظر طالبان ، برای تضعیف و تحقیر دولت مرکزی ، این پروژه تکمیل شد.

بیشتر بخوانید  آیا صادرات نفت ایران به چین کاهش می یابد؟ واکنش بازار ارز چگونه است؟

سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده ، ند پرایس می گوید ما مذاکرات افغانستان و افغانستان را در تهران مشاهده کرده ایم و در حال انجام این کار هستیم. وی در ادامه به نقش همسایگان افغانستان اشاره کرده و می گوید اکنون آنها کسانی هستند که باید مشکلات کشور را حل کنند!

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به این واقعیت که افغانستان امروز سلاح جدیدی علیه ایران است و این پیام را منتقل کرد: اکنون برو و به زمین سوخته همسایه شرقی بپیوند

با دیپلماسی منطقی و پویای خود ، همانگونه که در کنفرانس بن موفق شد با کمک دیپلماسی میدانی ثبات را در افغانستان بازگرداند ، امروز او چاره ای جز گفتگو و مذاکره با همسایه خود برای حل بحران ندارد ، که مطمئناً با آگاهی ایالات متحده برای هدف خود.

از طرف دیگر ، عراق شاهد احیای مجدد داعش است و از سوی دیگر ، ترکیه گروه های تروریستی مورد حمایت سوریه را به افغانستان اعزام کرده است ، همانطور که اردوغان قبلاً در این کشور مدارس عقیدتی ایجاد کرد. ایران در معرض خطر ورود تروریست ها به کشور و از هم گسیختن است.

وضعیت پراکنده در افغانستان عملی بودن قول طالبان درباره ایران را تعیین نمی کند. زیرا مشخص نیست که تروریست های اعزامی به این کشور لباس طالبان هستند یا لباس داعش یا جبهه النصره؟ با این حال ، حتی نمی توان تشخیص داد که کدام گروه مسئول خشونت دیده شده در عکس ها و فیلم های طالبان امروز افغانستان است؟

طالبان در تهران می گویند که آنها هیچ ارتباطی با مرزهای ایران ندارند و قول مذاکره با دولت مرکزی را می دهند. آیا با خشونت همسایه شرقی آن می توان به این وعده ها امیدوار بود؟

بیشتر بخوانید  مردم ویرجینیا خوشحالند که 2 مجسمه برده را از بین ببرند + فیلم - اخبار ایالات متحده آمریکا - اخبار بین المللی تسنیم

دشمن دشمن من دوست من است

شاید جواب در پشت مذاکرات طالبان در دوحه و زلمای خلیل زاد ، نماینده ایالات متحده در وزارت خارجه پمپئو در سال گذشته باشد. لحظه ای که خلیل زاد و پمپئو با خوشحالی عکس یادگاری با رهبر طالبان گرفتند. افغان ها حتماً زهر آن لبخند را حس کرده اند. مشخص نیست که این گروه با ایالات متحده چه کرده است ، اما آنچه مشخص است این است که طالبان اکنون “دوست” ایالات متحده در دفع دشمن ایران هستند.طبق پرونده ضد ایرانی خلیل زاد در منطقه ، سیاست فشار حداکثر ترامپ این است که خلیل زاد را مجبور به تبدیل شدن به یکی از ضد ایرانی ترین و ضد افغان ترین فرستاده های آمریکا در افغانستان می کند ، دیپلماتی که در خاطرات خود صریحاً چگونگی تصرف افغان ها به طالبان را بیان می کند و به گروه وزن دهید.

با این حال ، سیاست ضد ایرانی طالبان ثابت کرده است که این گروه شورشی همیشه با حمله به سفارت ما و کشته شدن چهار دیپلمات ایرانی در خدمت ایالات متحده بوده است.از طرف دیگر ، جنایات شبکه حقانی مربوط به طالبان و پاکستان در مرز بلوچستان برای کسی پنهان نیست. برخی حتی خبر شهادت احمد شاه مسعود را می دهند مجاهدین افغان معتقدند که طالبان با کمک ایالات متحده این رهبر مجاهدین را کشتند. با تاریخچه طالبان ، حتی کشور ما در معرض خطر تقسیم قومی است.

به وعده های طالبان نمی توان اعتماد کرد زیرا این گروه هم از نظر ایدئولوژیک با کشور شیعه ایران و هم از آنجا که روابط این کشور با ترکیه ، اخوان قطر و عربستان سعودی وهابی بسیار مهمتر و گرمتر از ایران است ، یک مشکل اساسی دارند و پاکستان وظیفه روشنی دارد . اکنون ، منتقدان می گویند ، چرا در قلب ایران مذاکره کنیم؟ آیا پیشنهاد و استراتژی دیگری وجود دارد؟ مردم محله شرقی تعجب می کنند که چرا ایران هیچ حضور نظامی در افغانستان ندارد؟ مردم افغانستان باید از دولت ثروتمند س askال کنند که چرا اجازه نداد تیپ فاطمیون که توسط شهید سردار سلیمانی آموزش دیده است ، در مرزهای مشترک فعالیت کند. آیا حضور بیست ساله ارتش آمریکا به این معنی نیست که حداقل امروز باید یک ارتش قوی و منسجم در افغانستان تشکیل شود؟ و به جای دفاع از مرزهای کشورهای دیگر پنهان نشوید؟ مچ سردار سلیمانی پس از ظهور تروریست ها در سوریه و عراق فقط در عرض یک سال ، بسیج مردمی را در منطقه تشکیل داد که یکی از آنها تیپ فاطمیون افغان است که امروز از طرف دولت غنا اجازه جنگ با طالبان را ندارد! و قسمت جالب اعتراض مردم افغانستان این است که چرا ایران با قبایل مذاکره کرد؟ آیا بهتر است مردم افغانستان از دولت ثروتمند سال کنند که چرا کشور شما به اینجا آمده و به مذاکرات طالبان با ایالات متحده اعتراض نکرده است؟ همان مذاکراتی که امروز منجر به خشونت ، خونریزی و نقض حقوق زنان برای شما شد!

بیشتر بخوانید  کلیه مراجعه کنندگان در قزل حصار و رجایی شهر واکسینه شدند

نویسنده این گزارش معتقد است که طی 20 سال گذشته ، طالبان فقط برای مخالفت با ایران ، نه برای سرکوب آن ، آموزش دیده اند. در سالهای اخیر ، این گروه اسلحه های خود را تیز کرده و با قدرت بیشتری عمل کرده است. آیا با این واقعیت که وضعیت کنونی افغانستان و عراق و درگیری جدی ترکیه (حنفی و اخوان) و سکوت عربستان و پاکستان در افغانستان اثبات این است که دشمن من دوست من است ، فرقی دارد؟ به همین دلیل است که می گوییم طالبان امروز طالبان دیروز نیستند ، اسرائیل نیز در این پروژه نقش بسزایی دارد. برای سرزمین سوخته افغانستان دیر نیست که پرچم های دیگری را نیز بر فراز این کشور برافراشته کند و آتش سوزی آن تهدید می کند امنیت کشور ما

>>> این را نیز بخوانید:
جنگجویان طالبان به مرز ایران می رسند. مذاکره کنندگان در تهران نوید صلح می دهند
خطر جنبش های منطقه ای ترکیه برای ایران
تهدید امنیت طالبان برای ایران چیست؟ آیا تروریست ها اجازه ورود دارند؟

310 310

دیدگاهتان را بنویسید