طالبان: ترکیه نباید افغانستان را ترک کند ، ما با آن مبارزه خواهیم کرد / جنگ داخلی بعد از خروج آمریکا بعید به نظر می رسد



سخنگوی دفتر سیاسی طالبان درباره موضع این جنبش در مورد حضور سربازان ترکیه در افغانستان و احتمال جنگ داخلی با عقب نشینی نیروهای آمریکایی از افغانستان صحبت کرد.

به گزارش ایسنا ، محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در مصاحبه با عربی 21 گفت: “ما با ماندن نیروهای ترکیه در افغانستان در داخل ناتو و بر اساس توافق نامه آنکارا و واشنگتن به بهانه تأمین فرودگاه کابل مخالف هستیم. و نیروگاه دیپلماتیک خارجی. “اگر نیروهای ترکیه در افغانستان بمانند ، ما با آنها خواهیم جنگید. با توجه به ارزشهای مذهبی ، فرهنگی و نژادی مردم هر دو طرف ، بعید است افغانها نسبت به این نیروها سهل انگاری کنند.

وی گفت: “ما متعهد هستیم كه زیرساختهای اساسی و منافع سایر كشورها را مورد تجاوز قرار ندهیم.” آنکارا پیش از این قول داده بود که اقدامی را که مورد قبول ما نباشد انجام ندهد. متأسفانه بعداً در رسانه ها شنیدیم که آنها در افغانستان اقامت دارند. این مسئله به پایان رسیده است و با ترکیه در حال بحث نیست ، اگرچه تماس هایی بین طالبان و احزاب مختلف منطقه ای و فعال در افغانستان وجود دارد که آماده همکاری و دوستی هستند. همکاری پاکستان با ترکیه در این زمینه مشکلی برای ما ایجاد نخواهد کرد. براساس توافقنامه صلح با ایالات متحده ، هیچ کشور خارجی نباید در امور افغانستان دخالت کند. طالبان ثابت کرد که نماینده حقوقی مردم افغانستان است.

نعیم گفت ، جنگ داخلی در افغانستان با عقب نشینی نیروهای آمریکایی و متحدان آنها در ناتو بعید است ، علی رغم اینکه دولت در کابل 300000 سرباز آموزش دیده و مسلح دارد. دولت کابل به محض عقب نشینی نیروهای خارجی سقوط خواهد کرد. ارتش مردم هستند و ما می توانیم بدون جنگ داخلی با آنها تفاهم کنیم.

بیشتر بخوانید  نایب قهرمانی تیم فوتسال فولاد هرمزگان در مسابقات ایمیدرو

وی گزارش های مربوط به آوارگی افغان ها در جریان درگیری را تکذیب کرد و گفت که بیشتر مناطقی که اخیراً توسط طالبان تصرف شده است داوطلبانه به امارات اسلامی پیوسته اند.

نعیم در مورد دلیل گفتگوهای طالبان با دولت گفت: “این ثابت می کند که آنها صلح می خواهند.” در این گفتگوها احزاب و گروههای مختلفی در افغانستان شرکت داشتند و تنها به دولت اشرف غنی در کابل محدود نمی شود.

وی گفت: “دولت به جنگ با طالبان ادامه می دهد ، آن را به تروریسم متهم می کند و تلاش می کند چهره آنها را لکه دار کند و نیروهای خارجی را بازداشت کند.” توافق صلح با ایالات متحده نیازی به توقف پیشروی طالبان یا پاسخگویی به حملات دولت ندارد.

نعیم در مورد نوع حکومتی که طالبان باید در افغانستان ایجاد کنند گفت: “این مسئله اصلی در میز دوحه است.”

وی بر مخالفت طالبان با استفاده از هر مدل خارجی در دولت تأکید کرد و گفت: در دنیا دولت های مختلفی وجود دارد. مردم افغانستان حق دارند دولتی متناسب با طبیعت ، دین و فرهنگ خود داشته باشند.

نعیم در مورد برنامه مذاکره طالبان در دوحه توضیحی نداد ، بلکه فقط چارچوب آزادی ، استقلال و احترام به ارزشهای مردم بود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید