طالبان از تبادل زندانیان با ایالات متحده استقبال کردند



به گزارش سلام نو به نقل از انتخاب، روز دوشنبه ۲۸ شهریور ماه، طالبان از تبادل موفقیت آمیز اسرا با آمریکا خبر داد، اما روسیه آمریکا را متهم کرد که در تبادل اسرا بین دو کشور به اندازه کافی عمل نکرده است.

یک زندانی ارشد طالبان که سال ها در زندان گوانتانامو نگهداری می شد، روز دوشنبه در ازای آزادی یک زندانی آمریکایی به طالبان در کابل تحویل داده شد.

بشیر نورزی، قاچاقچی مواد مخدر و عضو طالبان، پس از آزادی به خبرنگاران در کابل گفت که 17 سال و شش ماه را در بازداشتگاه آمریکا در گوانتانامو گذرانده و آخرین زندانی طالبان در آنجا بوده است.

امیرخان متقی، وزیر امور خارجه طالبان که روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری با آقای نورزی شرکت کرده بود، از تبادل زندانیان استقبال کرد و گفت که این آغاز یک “عصر جدید” در روابط ایالات متحده و طالبان است و می تواند دریچه جدیدی را باز کند. گفتگو بین هر دو کشور باز است.

به گفته آقای متقی، آمریکایی آزاد شده مارک فریکس، کهنه سرباز نیروی دریایی و پیمانکار غیرنظامی بود که در 31 ژانویه 2020 در افغانستان ربوده شد. البته واشنگتن هنوز آزادی آقای فریکس را تایید نکرده است.

تمایل روسیه برای گفتگو درباره تبادل زندانیان با آمریکا

وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که آماده است درباره تبادل زندانیان برای آزادی شهروندان آمریکایی زندانی در روسیه گفتگو کند، اما سفارت آمریکا در مسکو “وظایف رسمی خود را برای انجام مذاکرات در این زمینه انجام نمی دهد.”

روسیه قبلاً پیشنهاد داده بود که برای مبادله زندانیان که می تواند شامل کهنه سرباز تفنگداران دریایی ایالات متحده، پل ویلان و ستاره بسکتبال بریتنی گرینر برای ویکتور بات، دلال اسلحه روسی زندانی در ایالات متحده باشد، باز است.

بیشتر بخوانید  فرصت ۳۰ روزه استقلال و پرسپولیس برای اخذ مجوز حرفه‌ای AFC

خانم گرینر به جرم نگهداری و قاچاق حشیش به 9 سال زندان محکوم شد، در حالی که آقای ویلان به جرم جاسوسی در روسیه محکومیت 16 ساله خود را می گذراند.

این ادعای وزارت خارجه روسیه در حالی مطرح شد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، روز جمعه در دیدار با خانواده ویلان و گرینر در کاخ سفید، بر تعهد دولت به آزادی آنها تاکید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید