ضرورت سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نوین با نگاه سودآوری



محمد یاسر طیب نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه عصر امروز در نشست کمیته سرمایه گذاری فولاد مبارکه با شرکت های دانش بنیان و نمایندگان اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور، گفت: تحولی اساسی در کشور رخ می دهد و فولاد مبارکه مدعی است. که رهبر این حرکت جدید و عملاً موفق، با ندای رهبر معظم انقلاب اسلامی در این عرصه ها حرکت کند. نگاه ما باید رقابت جهانی باشد و در داخل کشور نگاه هم افزایی داشته باشیم و مشکلات کشور را حل کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت رقابت با دوستی افزود: رقابت های ما در صنعت نباید به اتلاف وقت و انرژی منجر شود و بدون نتیجه بماند چرا که متاسفانه در سال های اخیر این رقابت در زنجیره فولاد و صنایع مختلف مثمر ثمر نبوده است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: ما در بسیاری از زمینه ها نیازی به رقبای جهانی نداریم و با پیشرفت در زنجیره های مختلف، رقبا در حال حذف یکدیگر از زنجیره هستند و متاسفانه در زنجیره فولاد شاهد این اتفاق هستیم. خوب.” بنابراین در عین حال که رقابت می کنیم، رفاقت داریم و امروز به دنبال اتحاد و هم افزایی استراتژیک بین صنایع بزرگ فولاد کشور هستیم؛ فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین شرکت بازرگانی و صنعتی فولاد کشور، این شعار را برای ارزش آفرینی پیش می برد. این یک واقعیت است و البته ما کار را در این زمینه شروع کردیم.

مجتمع های بزرگ صنعتی کشور باید دانش بنیان داشته باشند

مدیرعامل فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: در کشور ما شرکت های دانش بنیان معمولاً نوپا هستند در حالی که معتقدیم مجتمع های صنعتی بزرگ کشور باید دانش بنیان باشند. مفهوم اصطلاح دانش بنیان در بین مردم این است که شرکت جدیدی تشکیل شد و عده ای از نخبگان، دانشجویان و صنعت گران در آن شرکت جمع شدند تا کاری علمی انجام دهند، اما معنای عمیق آن، تحول در صنعت بزرگ صنعتی کشور است. بر پایه دانش استوار است تا صدها شرکت دانش بنیان دیگر زیر نظر آنها رشد کنند.

بیشتر بخوانید  راه های تقویت مژه بعد از کاشت

وی با بیان اینکه هدف اصلی ما این است که فولاد مبارکه یک مجموعه دانش بنیان باشد، اذعان داشت: اگر مدعی حمایت از شرکت های دانش بنیان هستیم باید خودمان دانش بنیان باشیم.

ضرورت سرمایه گذاری در زمینه های جدید با چشم انداز سودآور

طیاب نیا تصریح کرد: یکی از مشکلات اساسی شرکت های دانش بنیان سرمایه گذاری است و مشکل دیگر در حوزه مدیریت و تجاری سازی و … است. شرکت های دانش بنیان در این زمینه ها هستند.

وی گفت: نگاه ما فراتر از حمایت عادی از شرکت های دانش بنیان است. وجه دوم نگاه ما حضور در حوزه های جدید است و وجه دوم افزایش سودآوری در بحث بومی سازی در زنجیره فولاد و وجه دوم ورود به حوزه های جدید سرمایه گذاری است. ما به دنبال سرمایه‌گذاری در حوزه‌های جدید با چشم‌انداز سودآور هستیم، اما در این راه در مراحل مطالعاتی، دسترسی به دانش، اجرای اولیه و ایجاد آزمایشی مشکلاتی وجود دارد.

حمایت فولاد مبارکه از شرکت های دانش بنیان برای تجاری سازی محصولاتشان

مدیرعامل فولاد مبارکه اظهار داشت: ورود به فاز تجاری سازی یکی دیگر از مشکلات شرکت های دانش بنیان است. معمولاً این تیم ها شامل نخبگان علمی، افراد باهوش و متخصصان کشور می شوند، اما در زمینه تجاری تخصص لازم را ندارند. این بحث مهمی است و یکی از اهداف ما از تشکیل شرکت توسعه و نوآوری فناوری فولاد مبارکه این بود. اصولا موضوعاتی مانند طراحی محصول، تبلیغ، تولید انبوه، بازاریابی و همچنین ورود به بازارهای جهانی از موضوعات تخصصی است که نیاز به کار تخصصی دارد.

بیشتر بخوانید  کودک نابغه با معرکه‌گیری در هواپیما همه را شگفت‌زده کرد + ویدیو

وی تصریح کرد: اگر شاهد موفقیت شرکت های توسعه یافته در این زمینه ها هستیم به دلیل تمرکز تخصصی آنها بر تجاری سازی است. نیاز به شرکت هایی وجود دارد که تخصص آنها تجاری سازی در حوزه دانش است و در مجموعه های خود می بینیم که معمولاً کسانی که در حوزه فنی ضعیف بودند وارد ستاد و بخش بازرگانی می شوند، اما در دنیا این حوزه بسیار تخصصی است. . .

لزوم تجاری سازی محصول با نگاه علمی و تخصصی

طیب نیا با بیان اینکه یکی از حوزه های دانشی که باید وارد آن شویم، تجاری سازی محصولات دانش بنیان است، ادامه داد: اگر خواهان موفقیت شرکت های دانش بنیان هستیم، باید به طور جدی از تجاری سازی محصولات آنها حمایت و سرمایه گذاری کنیم، زیرا هر کدام شرکت دانش بنیان به تنهایی نمی تواند این کار را انجام دهد. بحث بازاریابی و ورود به بازارهای جهانی نیز موضوع مهمی است که نیازمند ایجاد یک شرکت تخصصی برای تحقق آن است.

وی تاکید کرد: امروز فقط بحث صرفه جویی ارزی نیست زیرا این یک نگاه مقدماتی است، اما امروز صحبت از ارز قابل توجهی برای دولت است. بنابراین باید اهداف خود را معطوف به بحث ارزآوری کنیم و از شرکت های دانش بنیان برای تجاری سازی محصولات خود با رویکرد دانش بنیان و تخصصی حمایت کنیم.

مجتمع های صنعتی بزرگ کشور باید به اتحاد استراتژیک برسند

مدیرکل فولاد مبارکه یادآور شد: در حوزه دانش بنیان باید بحث ارتباط با شرکت های بزرگ و ائتلاف راهبردی بین گروه ها مطرح شود. ما نباید از اتصال شرکت های کوچک و بزرگ هراسی داشته باشیم، در ایران به مشارکت ها توجه چندانی نمی شود و معمولاً تجربیات خوبی در این زمینه نداریم، اما در دنیا با این گونه مشارکت ها اتفاقات بزرگی در حال رخ دادن است و شرکت های کوچک و بزرگ در حال ادغام هستند. یکدیگر؛ ما نباید از این ائتلاف های استراتژیک هراسی داشته باشیم و باید این ظرفیت در کشور ایجاد شود.

بیشتر بخوانید  پشت پرده‌ جدا نشدن این پرسپولیسی فاش شد

وی متذکر شد: زمانی که در یک شرکت دانش بنیان تعداد معدودی از صاحبان صنایع، مدرس و دانشجو کار می کنند، باید چندین سال با سود کم کار کنند و ممکن است در این مسیر نگرش آنها تغییر کند و مسیر خود را تغییر دهند. بنابراین انتظار می رود گروه های بزرگی مانند فولاد مبارکه از این شرکت ها برای ادامه راه حمایت کنند.

لازم به ذکر است، همزمان با برگزاری سمپوزیوم و نمایشگاه بین المللی فولاد 1401، جلسه کمیته سرمایه گذاری فولاد مبارکه با حضور شرکت های دانش بنیان و نمایندگان اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور برگزار و 4 قرارداد همکاری منعقد شد.

Erasin

دیدگاهتان را بنویسید