ضرورت تلاش برای ثبت سنگ نگاره های طرقبه شاندیز در فهرست میراث جهانی یونسکو


به گزارش خبرگزاری فارس ، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث ، فرهنگ ، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ، سید حسن حسینی در مراسم تکریم و معرفی نماینده شهر که در اتاق جلسات استانداری برگزار شد ، اظهار داشت: ایران که سالانه حدود 60 میلیون زائر و مسافر به این شهر سفر می کنند.

فرماندار بینالود (تورکابه و شاندیز) افزود: بیش از 400 مجموعه گردشگری فعال در این شهر وجود دارد که به زائران و مسافران خدمات ارائه می دهد و در 7 سال گذشته نیز در این شهر بودم. مسمومیت غذایی ما آن را در این شهر نداشته ایم و این نشان دهنده مدیریت و تلاش مدیران و امکانات گردشگری شهر است.

وی ادامه داد: افرادی که به تورکابه و شاندیز آمده اند از مهمان نوازی و خدمات ارائه شده رضایت دارند.

حسینی افزود: با توجه به خدمات ارائه شده در چند سال گذشته ، می خواهم از آقای احمدزاده ، رئیس سابق نمایندگی فرهنگ ، گردشگری و صنایع دستی شهرستان و مجموعه های گردشگری شهر تشکر ویژه کنم.

فرماندار بینالود با اشاره به انتصاب سرپرست جدید میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی بینالود گفت: در این شهر مجموعه ارزشمندی از سنگ نگاره ها وجود دارد که به دلیل تعداد زیاد این آثار تاریخی انتظار داریم در کل جهان. “

خراسان رضوی ، مدیر امور شهری اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی نیز در این مراسم گفت: شهر بینالود در سه حوزه میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی شاخص است و دارای ظرفیت منحصر به فردی است.

بیشتر بخوانید  قیمت ارزهای رمزپایه کاهش یافته است - خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

مسعود رحمانی با قدردانی از تلاش های علی اکبر احمدزاده ، رئیس سابق آژانس میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی بینالود ، گفت: تلاش های صورت گرفته در چندتایی این جاست سال باعث شد تا هر پروژه ای در این شهر راه اندازی شود تا خدمات و تلاش های مسئول ارائه میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی را به خاطر بسپارد.

وی به وضعیت بحرانی در شیوع بیماری اشاره کرد ویروس کرونا و تأثیر آن بر امکانات گردشگری خراسان رضوی می گوید که رعایت مراحل بهداشتی ستاد ملی کرونا باید افزایش یابد تا مشاغل گردشگری و صنایع دستی مختل نشود.

رئیس سابق آژانس میراث ، فرهنگ ، گردشگری و صنایع دستی بینالود نیز گزارشی از عملکرد خود در این شهر در طول چندین سال مسئولیت خود ارائه داد و گفت: “این شهر در حال حاضر دارای بیش از 50 مجموعه گردشگری ، 17 اقامتگاه بوم گردی و. 16 مهمانسرا فعال. “

علی اکبر احمدزاده ادامه داد: بر اساس موارد فعلی ، امکانات گردشگری بینالود تا نوروز سال 1401 دو برابر می شود.

وی به ظرفیت صنایع دستی بینالود اشاره کرد و تصریح کرد: بیش از 400 هنرمند در زمینه چرم دوزی ، بنفش بافی و سبد بافی در این شهر فعالیت می کنند و برخی از هنرمندان این شهر مهر اصالت را دریافت کرده و از جایگاه ویژه ای برخوردارند. در تولید ملی

احمدزاده گفت: تاکنون 13 کلنی از سنگ نگاره های این شهر در فهرست آثار ملی ایران و آثار تاریخی و فرهنگی ثبت شده توسط این شهر در فهرست آثار ملی ایران به 40 مورد رسیده است.

بیشتر بخوانید  چهره واقعی معین محمودزاده بازیگر نیو کمپ غوغا کرد

رئیس سابق آژانس بینالود برای میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی ، با بیان اینکه سنگ نگاره های منطقه می تواند موقعیت جهانی داشته باشد ، افزود: وی سابقه جهانی نیز دارد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر وزارت میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری پیشنهاد ایجاد پایگاه ملی میراث فرهنگی از سنگ نگاره های این شهر را داده و انتظار می رود با تأیید این وزارتخانه و ایجاد این پایگاه در این شهر ، مجموعه سنگ نگاره های تاریخی در منطقه طرقبه شاندیز فهرست میراث جهانی یونسکو.

در پایان این مراسم با اهدای لوح از فرهاد کادرپانا به پاس قدردانی از زحمات علی اکبر احمدزاده قدردانی شد.

انتهای پیام / 70068


دیدگاهتان را بنویسید