مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

ضرب المثل می گوید یک دسته آب

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


معنی ضرب المثل دسته گلی است که به آب داده می شود


ضرب المثل در مورد دسته گل دادن منجر به این می شود: وقتی کسی کاری را که قرار است انجام دهد خراب می کند، می گویند یک دسته آب داد.

داستان (ریشه) ضرب المثل آبیاری دسته گل

در سال های دور زبان به زبان یا به قول معروف از دل شنیده ایم. به گفته همشهریان جوان ساکن یکی از روستاهای شهرکرد چهارمحال و بختیاری شانس چندانی نداشت و به عنوان مردی جنجالی شناخته می شد که همه جا قدم می زد. او در درگیری به دلیل بدشانسی مقصر نیست، که مثلاً اگر میانجیگری نمی کرد یا در دعوا شرکت نمی کرد، این اتفاق نمی افتاد. جوان بیچاره که شانس چندانی نداشت به خودش هم مشکوک بود.

جوان ناراضی با توجه به زمان و حوادث آنقدر عاشق دختر روستا شد که دست دیوانه اش را از پشت عشق تند بست.

داستان مرد جوانی که عاشق شده به آبادی هم سرایت می‌کند، در حالی که خود دختر از ازدواج با او ابایی ندارد، اما ماجرای ناخوشایند مرد جوان عاشق باعث می‌شود که خانواده دختر با ازدواج موافقت نکنند، اما برخی افراد رابطه شوم

جوان ناامید است، او را غرق در خواستگاری دیگری می کند. پس از خواستگاری و رضایت پدر و مادر دختر، جشنی برپا می شود.

عاشق جوان نیز برای دختر آرزوی خوشبختی می کند و از آنجایی که نمی توانست از نزدیک در مراسم عروسی فردی که بیشتر دوستش داشت باشد، روستای خود را ترک کرد و در حنابندان و تعطیلات به کوه های اطراف پناه برد.

بیشتر بخوانید  بدهکار بزرگ بانکی که از داخل زندان تجارت می کند

کوه هایی که در زمستان آب های برفی به رودخانه های بزرگ می پیوندند. جوان عاشقی که دستش از همه چیز بریده شده است، دسته گلی زیبا از دشت و کوه و کویر می چیند تا دل معشوقش را آرام کند.

چون میداند رودخانه جلوی خانه عروس جاری است. دسته گل را در آب انداخت تا عروس به آن نگاه کند.

دختر و پسرهای جوان جلوی در خانه بازی می کنند. تا به دسته گل نگاه می کنند، هر کدام از دیگری سبقت می گیرند تا یک گل به دست آورند. دختر خواهر عروس برای بردن دسته گل خود را به رودخانه می اندازد. گرداب او را در داخل خفه می کند. دختر می میرد و عروسی به عزا تبدیل می شود.

عاشق جوان پس از یکی دو روز به آبادی باز می گردد. جلوی قهوه خانه های عزا نشسته اند. به او می گویند که جشن عروسی به عزا تبدیل شده است. چرا؟ علت را توضیح دهید.

عاشق جوان دست هایش را پشت سرش می زند. از مؤسسه بلند می شود و می گوید برای عروس دسته گل فرستادم و مردم به او می گویند: پس تو آن دسته گل را در آب بگذار.

از آن به بعد، هرکس کار خلافی کرده و باعث خرابکاری و مشکل شده باشد، می‌گوید فلانی. یک دسته آب.


جداکننده خط

ضرب المثل آتار هفت شهر عشق شد یعنی چه؟

ضرب المثل هاله از کجا آمده است؟

خر ما دم نداشت یعنی چی؟

ضرب المثل در بقالی کجا رفت؟


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *