مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

ضرب المثل “سرم را بشکن، پایم را نشکن”

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


ضرب المثل

سرم بشکن پامو نشکن:

عبارت فوق مانند کلمه دیگری است که بیشتر سخنان دلالان بازار و صاحبان فروشگاه با مشتریانی سر و کار دارد که برای کاهش قیمت یک کالا بسیار چانه زنی می کنند اما فروشنده با عبارت بالا به خریدار پاسخ می دهد.

نقطه شکست برعکس افزایش قیمت است و به معنای پایین آوردن قیمت است، یعنی فروشنده حاضر است سرش را بشکند اما قیمت کالای او شکسته نشود و پایین بیاید.

موارد فوق در مورد دوم نیز صدق می کند و آن زمانی است که شخصی در عقیده و نیت خود تزلزل ناپذیر است و دیگران از او می خواهند که بر آن عقیده و قصد باشد که گاه مخالف مصلحت آنان است. برای اثبات عقیده و نیت خود استفاده می کردند.

خشایارشا یا به گفته گسرس پسر داریوش بزرگ آکاسی دختر کوروش کبیر و سومین پادشاه سلسله هخامنشی پس از سرکوب شورش مصریان و بابلیان تصمیم گرفت به دستور به یونان حمله کند. پدرش را شکست داد و دشت ماراتون را شکست داد.آنچه در زمان داریوش بزرگ رخ داد را جبران کرد. خشایارشا تدارکات و تجهیزات جنگ را تا چهار سال پس از فتح دوم مصر تهیه کرد و در سال پنجم خود را برای نقل مکان آماده می کرد.

هنگامی که آنها به سواحل داردانل غنا رسیدند، به دستور خشایارشا، دو پل 1150 متری برای اتصال کشتی ها ساختند – یکی از فنیقی ها از طناب های بافته شده از کتانی سفید، و دیگری از مصریان از کاغذ بافتنی. ساختند. اما پس از ساخت پل ها باد شدیدی وزید و امواج بدنه کوه به چند کشتی برخورد کرد و پل ها را ویران کرد.

بیشتر بخوانید  نوشته های ناب خوانا، سری 18

معماران دیگری مأمور ساختن پلی بودند که سیصد و شصت و پنجاه پاروزن و تعداد کافی کشتی بزرگ دیگر به نام تری را با دریای سیاه و 314 کشتی مشابه با داردانل را با طناب های ضخیم چهار لا به هم وصل می کرد. دو پل مستحکم و هفت شبانه روز بر سپاه بانه ها گذشت.

خشایارشا آخرین کسی بود که با تشریفات کامل از روی پل گذشت و پا به خاک یونان گذاشت. سپس فرستادگانی را به تمام نقاط یونان فرستاد و پیشنهاد تسلیم و اطاعت کرد، اما به آتن و اسپارت فرستاده ای نفرستاد زیرا آتنیان سفیران داریوش کبیر را در گودالی به نام باراترات انداختند و اسپارتی ها گفتند: در آنجا سرزمینی خواهید یافت. و آب برای شاه».

یونانی ها این تنگه را که باریک ترین گذرگاه لشکر بود و تنها با یک کالسکه می شد از آن عبور کرد، برای پایداری مناسب می دانستند و چنین شد، اما ارتش ایران به رهبری یونانی ایفی یالت راه را تنگ کرد. شیب در تاریکی شب با پیشروی نور صبحگاهی به بالای کوه رسید و یونانیان از آنجا شگفت زده شدند.

به گفته هرودوت، بیست هزار ایرانی و هشت هزار یونانی از جمله لئونیداس، رهبر نظامی معروف اسپارتی، در جنگ نزدیک موپل کشته شدند. شهر خالی از سکنه و ارگ آن که تنها عده ای فقیر و نیازمند در آن زندگی می کردند به دستور خشایارشا به آتش کشیده شد.

اما نیروی دریایی ایران که متشکل از 3000 کشتی جنگی بزرگ و کوچک بود، از جزایر بی شماری در دریای اژه پیشروی کرد و به سواحل یونان نزدیک شد. یونانی‌ها که در دریانوردی مسلط بودند، تصمیم گرفتند به هر طریق ممکن نیروی دریایی ایران را شکست دهند و شکست نیروی زمینی خود را جبران کنند، هر چند که از نظر اندازه و کیف بر نیروی دریایی خود برتری داشت. به همین منظور و همچنین برای تعیین محل جنگ و تاکتیک های جنگی، کنفرانسی با حضور اوری رئیس نیروی دریایی و تمیستوکلس، ژنرال آتنی و آدیوس مانتوس، ژنرال کورینتی و سایر نیروی دریایی معروف یونان تشکیل شد. فرماندهان

بیشتر بخوانید  عکس های نوروزی و دیدنی بهاره رهنما در هند/ فروردین 93

در این مشورت، تمیستوکلس قبل از اینکه اوری رئیس نیروی دریایی را برای تأیید نظر خود به یاد آورد، شروع به صحبت کرد.

تمیستوکلس در مسابقات به کسی ضربه می زند که خیلی زود از خواب بلند می شود! تمیستوکلس پاسخ داد: «درست است، اما کسی که عقب بماند پاداشی نخواهد گرفت!» سپس رو به اوری کرد و گفت: «اگر دوباره در دریا بجنگی، برای کشتی‌های ما که تعدادشان کمتر از دشمن و سنگین‌تر است، خطرناک خواهد بود. وزن اما در یک مکان باریک ما قوی تر خواهیم بود و کشتی های ایرانی به دلیل فضای محدود اجازه حرکت، گوش دادن، ارزیابی دلایل من را نمی دهیم و کشتی ها را از خلیج سالامیس خارج نمی کنیم، زیرا خلیج سالامیس قطعا بهترین است. و مناسب ترین مکان برای جنگ دریایی و برتری جویی. نیروی دریایی یونان در ایران خواهد بود… «آدی مونتی، فرمانده کورینتی دوباره اعتراض کرد و گفت: «کسی که وطن ندارد، باید سکوت کند». و قصدش این بود که زادگاهت شهر آتن به دست پارسیان افتاد و تو بی وطن هستی و برای نجات شهرت میخواهی ما را بکشی و ویران کنی. اوری باجاد قرار بود تحت تأثیر سخنان آدی مانتا و دیگر فرماندهان قرار گیرد و از تمرکز نیروی دریایی یونان در خلیج سالامیس عقب نشینی کند: “آیا خودت را مردی شجاع خطاب می کنی یا می روی و یونان را به آرت هدایت می کنی؟” رئیس نیروی دریایی یونان عصای خود را برای ضربه زدن به تمیستوکلس بلند کند، اما تمیستوکلس که کاملاً از نقشه او مطمئن شده بود، در نهایت آرامش سرش را خم کرد و گفت: «سرم را بشکن. و از قول من نشکن.» این تفکر و حرکت متفکرانه تمیستوکلس باعث شد که به فرماندهی کشتی های یونانی در خلیج سالامیس منصوب شود و تلفات سنگینی به نیروی دریایی ایران وارد کند و نیروی دریایی یونان را همانطور که پیش بینی کرده بود به پیروزی و پیروزی برساند.

بیشتر بخوانید  پسر سام درخشانی به یک حرکت اینستاگرامی تبدیل شده است!

باری، عبارت «سرم نشکن و حرفم را نشکن» به مرور زمان تحریف شده و به صورت نادرست در قالب: «سرم بشکن، پایم نشکن» ضرب المثل نقل شده و بر همین اساس تمثیل شده است. .

در

در

ضرب المثل را بشکن قدم مرا نشکن

ضرب المثل های زیبا در مورد شهر و کشور خود را در قسمت نظرات بنویسید ….

ممنون از دنیا…

مجموعه: مجله اینترنتی تشویقی

ضرب المثل های ایرانی ضرب المثل های باستانی ایرانی گنجینه ضرب المثل های ایرانی ضرب المثل های قدیمی آشنایی با تمام ضرب المثل های ایرانی ضرب المثل های ایرانی ضرب المثل های ایرانی داستان ضرب المثل های معروف ضرب المثل های ایرانی با خط فارسی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *