ضرب المثل “سد اسکندر باش”


ضرب المثل

سد اسکندر باش:

هرگاه می خواهند کسی را به مقاومت در برابر دشمن یا حوادث تشویق کنند از ضرب المثل فوق استفاده می کنند یا به عبارتی می گویند: مثل سد اسکندر باش.

الکساندر دو آل کارنین پس از بازگشت از تاریکی به شهر سرسبز و آراسته در دامنه کوهی مرتفع رسید. بزرگان شهر با عجله به خدمت رفتند و از خرابکاری قومی به نام یأجوج و ماجوج شکایت کردند: کالوا یا ذوالکرنین. و برای توضیح بیشتر گفتند که این جانوران بدن و دندانهای پرمویی مانند گراز دارند. گوش هایشان آنقدر گشاد است که وقتی استراحت می کنند یک تخت و تخت دیگر را می پوشانند! در بهار دسته دسته از کوهستان فرود می آیند و خواب و آسایش ما را تباه می کنند.

اسکندر با شنیدن این ماجرا به وجد آمد و به همراه گروهی از دانشمندان متعهد به گردنه یأجوج و ماجوج شتافت و تنگه بین دو کوه را که دروازه ای برای وحشی ها بود به دقت بررسی کرد.

سپس دستور داد در دو طرف کوه دو دیوار به ارتفاع پانصد طاق و عرض صد طاق بنا کنند و سپس سنگ و گچ و آهن و مس و روی و گوگرد و روغن و قیر را در گرمای آتش مخلوط کنند. بین دو دیوار با این دو ماده آمیخته و آمیخته شد و بدین ترتیب ساکنان جنوبی سد برای همیشه از تجاوز و آسیب قوم یأجوج و ماجوج مصون ماندند.

در

در

ضرب المثل اسکندر مقدونی باش

ضرب المثل های زیبا در مورد شهر و کشور خود را در قسمت نظرات بنویسید ….

بیشتر بخوانید  نحوه ثبت شکایت از اینستاگرام بخاطر حذف پست های شهادت سردار

ممنون از دنیا…

مجموعه: مجله اینترنتی تشویقی

ضرب المثل های ایرانی ضرب المثل های باستانی ایرانی گنجینه ضرب المثل های ایرانی ضرب المثل های قدیمی آشنایی با تمام ضرب المثل های ایرانی ضرب المثل های ایرانی ضرب المثل های ایرانی داستان ضرب المثل های معروف ضرب المثل های ایرانی با خط فارسی


دیدگاهتان را بنویسید