صدور مجوز واردات گوشت گرم / قیمت گوشت کاهش می یابد؟



به گزارش سلام نو به نقل از همشهری، سرانجام چهارشنبه هفته گذشته مجوز واردات گوشت گرم از سوی دولت صادر شد تا در آستانه عید نوروز و شب عید شرکت پشتیبانی امور دام و یا بخش خصوصی 10 هزار تن گوشت قرمز تهیه کند. گوشت “در اسرع وقت” می توانست قیمت سرگیجه آور گوشت در بازار را اندکی کاهش دهد.

روند افزایش قیمت گوشت قرمز که تا ابتدای سال جاری شیب کمی داشت، در نیمه دوم سال تا آستانه شب عید شتاب گرفت.

افزایش قیمت گوشت قرمز گوسفندی و گوساله در بازار در حالی بود که تولیدکنندگان برای کاهش مصرف سرانه دام های اهلی و جلوگیری از تلفات مضاعف از دولت خواستند مجوز صادرات دام مازاد را صادر کند. مجوزی که صادر شده بود یک ماه پیش به دلیل ادامه آشفتگی بازار داخلی لغو شد.

با ادامه روند افزایشی قیمت گوشت قرمز، دولت راهی برای در دستور کار قرار دادن واردات پیدا کرده است تا افزایش عرضه در آستانه عید بتواند اندکی قیمت ها را کاهش دهد. اما دو سوال مطرح می شود؛ یکی اینکه آیا واردات می تواند قیمت ها را در بازار شب عید کاهش دهد؟ و سوال دوم این است که چرا به جای واردات، مازاد تولید کشاورزان از بازار محو نشده است؟

واردات به بازار عید نمی رسد

رئیس اتحادیه گوسفندان تهران با ابراز تردید نسبت به تاثیر واردات اخیر بر بازار عید به همشهری گفت: مطمئناً این میزان گوشت تا ماه رمضان وارد بازار می شود و در بازار توزیع می شود، بنابراین نمی توان از تاثیر آن مطمئن بود. این واردات در بازار عید است.» «صادقانه صحبت کرد. اما عسگر ملکی با اشاره به بند واردات «در اسرع وقت» ابراز امیدواری کرد که در صورت تسریع در واردات و توزیع این گوشت در بازار عید، قیمت ها کاهش یابد.

بیشتر بخوانید  اتحادیه اروپا و ایالات متحده خواستار پایان دادن به خشونت طالبان در افغانستان شده اند

وی افزود: اگر اینطور نیست، اقدامات دیگری برای افزایش عرضه و تقاضای شب عید وجود دارد و باید بازار شب عید با ذخایر منجمد عرضه شود. ملکی ذخایر گوشت منجمد گوسفندی و همچنین گوشت برزیلی در شرکت پشتیبانی امور دام را خوب توصیف کرد و گفت: این ذخایر با میوه عید در استان ها توزیع می شود.

ملکی در خصوص وضعیت بازار گوشت در سال آینده نیز گفت: با توجه به بارندگی های اخیر به احتمال زیاد در سال آینده وضعیت خوراک دام بهتر خواهد شد و این بر قیمت تاثیرگذار خواهد بود. خوش‌بینی مدیران اتحادیه تهران به گوشت گوسفندی در حالی است که اغلب دام‌های صنعتی نه با خوراک مرتعی، بلکه با نهاده‌های وارداتی تغذیه می‌شوند.

نهاده هایی که روسیه و اوکراین در تولید و صادرات آن به ویژه در زمینه جو و ذرت سهم زیادی دارند و بحران بین دو کشور به ویژه اکنون که روسیه صادرات محصولات کشاورزی به خارج از کشور را ممنوع کرده است، قیمت جهانی را تحت تاثیر قرار می دهد. از این محصولات

قیمت دام زنده و گوشت متناسب نیست

افشین صدرادرس مدیرعامل انجمن صنفی دامداران سبک در گفت و گو با همشهری در خصوص صدور مجوز واردات گوشت گرم این تصمیم را یک جانبه خواند و گفت: بارها اعلام کرده ایم که افزایش جزئی قیمت دام وجود دارد. متناسب با افزایش قیمت گوشت نیست.» وی ادامه داد: از زمانی که مجوز صادرات لغو شد، نه تنها قیمت گوشت کاهش نیافته، بلکه روند صعودی خود را ادامه داده است که نشان می دهد صادرات دام زنده تاثیری بر قیمت گوشت در بازار نداشته است. او اضافه کرد.

بیشتر بخوانید  عباس معروفی نویسنده معروف دور از وطن به خاک سپارده شد

چرا دام مازاد را نمی خریم؟

مدیرعامل اتحادیه صنف دام سبک گفت: قیمت دام زنده کیلویی بین 65 تا 70 هزار تومان است که برای کشور 143 هزار تومان، دولتی و وارداتی یکسان است. اینکه چرا دولت تولیدات داخلی نمیخرد برای ما سوال است. با این حال صدرادرس یکی از دلایل عدم سازش تولیدکنندگان با دولت را برشمرد و افزود: تصمیمات اتخاذ شده در فصل بهار و تابستان سال گذشته که منجر به صدور مجوز صادرات و حمایت از خرید دام روستایی و عشایری شد، اشتباه است. و ناقص است.” تاییدیه ها باعث شده است که دامداران اعتماد خود را به شرکت پشتیبانی دام از دست بدهند.

وی محاسبه اشتباه شرکت پشتیبانی امور دام و تاخیر چند ماهه در پرداخت پول به دامداران را از مهم ترین دلایل سلب اعتماد عنوان کرد و افزود: شرکت پشتیبانی امور دام باید هزینه این واردات را پرداخت کند. برای پرداخت هزینه واردات، این رویکرد دوگانه به واردات و تولید را چه باید نامید؟

تولیدکنندگان هیچ مدافعی ندارند

صدردردار بخشی از مشکلات دولت و تولیدکنندگان را ناشی از قانون عزل وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صمت دانست و گفت: برعهده گرفتن تعهدات تجاری باید هم به نفع تولیدکننده و هم به نفع مصرف کننده باشد در حالی که از آن زمان تاکنون وزارت کشاورزی جایگزین تولیدکنندگان از دست رفته تنها وکیل خود در کابینه شده است.

فیگورهای گوشتی

بر اساس اطلاعات مرکز آمار در بهمن ماه 1400، قیمت گوشت گوسفندی نسبت به بهمن ماه سال گذشته 21.9 درصد و نسبت به دی ماه امسال 5.3 درصد افزایش داشته است. گوشت گاو نیز نسبت به ژانویه 2.6 درصد و نسبت به فوریه سال گذشته 36.8 درصد افزایش داشته است. بر اساس این گزارش، قیمت گوشت گوسفندی از 130 هزار تومان اوایل امسال به 150 هزار تومان در شب عید رسید و گوشت گاو که اوایل امسال 110 هزار تومان بود، هم اکنون به طور میانگین 160 هزار تومان به فروش می رسد.

بیشتر بخوانید  واکنش عجیب بازیکن پرسپولیس که یک دقیقه بازی کرد ولی خسته شد!

دیدگاهتان را بنویسید