صدها میلیون پوند برای سرنگونی بشار اسد برای دولت انگلیس هزینه در بر داشت


به گفته سردبیران، سایت اینترنتی “بریتانیای کبیر طبقه بندی نشدهجنجالی وایتهال (CSSF) ، موسوم به صندوق درگیری ، ثبات و امنیت ، از مبالغ زیادی از بودجه عمومی انگلیس برای حمایت از مخالفان در سوریه و سرنگونی بشار اسد استفاده می کند.

براساس این گزارش ، تنها در پنج سال گذشته ، این سازمان حداقل 13 پروژه به ارزش بیش از 200 میلیارد دلار برای حمایت از شورشیان سوری و پشتیبانی از عملیات آنها در خاک سوریه هزینه کرده است.

دولت انگلیس از بیان دقیق محل استفاده این پول امتناع ورزید ، اما گفت که مقداری از این پول در پروژه های پشتیبانی با هماهنگی گروه های مسلح هزینه شده است تا به آنها در مدیریت بهتر سرزمین اشغالی و عملیات در سوریه کمک کند.

گفته می شود دولت لندن حداقل 350 میلیون دلار برای حمایت از نیروهای علیه اسد در سوریه تحت عناوین مختلف هزینه كرده است. همچنین از چندین پروژه به طور مستقیم در زمینه تقویت اثربخشی جنگی گروههای مسلح مخالف بشار اسد پشتیبانی شد.

پروژه وایت هال (CSSF) بحث برانگیز شده است زیرا دولت انگلیس از گفتن به کدام گروه های مسلح سوریه کمک کرده است. با این حال ، بیشتر گروه های شبه نظامی که با نیروهای اسد می جنگیدند ، تندروهای اسلامگرا بودند که خشن ترین تروریست ها به حساب می آمدند. اسناد به راحتی ثابت می کنند که کمکهای لندن سالهاست در مناطقی که گروههای افراطی حضور دارند استفاده می شود.

بر اساس اسناد ، کمک به لندن اندکی پس از قیام سال 2011 آغاز شد و همزمان ، برنامه های مخفی اطلاعاتی و نظامی انگلیس برای برکناری اسد ، همراه با متحدان خود مانند ایالات متحده ، کشورهای حاشیه خلیج فارس و ترکیه آغاز شد.

بیشتر بخوانید  درازنو; یکی از ییلاقات زیبای گلستان

گفته می شود انگلیس در تلاش است تا یک دولت غربگرا در دمشق ایجاد کند و بتواند اوضاع امنیتی ، به ویژه برای اسرائیل را آرام کند.

طبق جداول ارائه شده توسط این سایت ، مبلغ کل حدود 350 میلیون تخمین زده شده است ، به استثنای مبالغ مشخصی ، از جمله بودجه سیاه انگلستان ، که صرف عملیات اطلاعاتی شده است. با افزودن مبالغ مربوط به عملیات اطلاعاتی و جاسوسی ، هزینه های سرنگونی بشار اسد در لندن بسیار بالاتر از رقم فوق تأمین می شود.

پایان /

دیدگاهتان را بنویسید