صباح زنگنه روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا در مورد جهت گیری سیاست خارجی دولت آیت الله سید ابراهیم ریزی اظهار داشت: ارزیابی سیاست دولت جدید باید بر اساس چندین عامل باشد. یکی از این عوامل سخنان نامزدها در زمان انتخابات و موضع مشترک فراکسیونی است که از دولت جدید حمایت می کند. وقتی این کلمات و این جناح ها منجر به اتخاذ سیاست در عمل شود ، یکی از این عوامل نیز آشکار می شود.
این کارشناس ارشد مسائل منطقه گفت: “معمولاً ، انتخابات ابتدای سخنرانی فضا ایجاد می کند ، اما واقعیت رابطه و واقعیت حضور آنها در صحنه بین المللی و دو جانبه نیازمند این گفتگوهای مشترک است.” اگر ایده کامل و واقع بینانه ای از این روابط وجود نداشته باشد ، طبیعتاً مشکلاتی برای دولت جدید بوجود می آید.
وی در توضیح این موضوع گفت: به طور كلی مثل ایده ای است كه می خواهید از آن بالا بروید. او کوه را از دور می بیند ، اما هنوز جاده ها ، چاه ها و احتمالاً خطرات و پیچیدگی های مسیرهای کوهستانی را لمس نکرده است و برداشتی کاملاً عمومی دارد. به این معنا ، سخنرانی ها یک چیز است ، اما دست زدن به واقعیت ها چیز دیگری است.
ریاست جمهوری با شرایط کشور و تصمیمات سیستم قطع نمی شود
صباح زنگنه افزود: با توجه به اینکه ریاست جمهوری با توجه به وضعیت کشور و تصمیمات نظام قطع نشده است ، وی مختصراً با مشکلات آشنا می شود اما هنوز عمق و ابعاد آن در افق روابط با دولت مشخص نشده است “خواهد بود.
این کارشناس ارشد مسائل منطقه گفت: گفتگو با کارشناسان روابط سیاسی و دوجانبه و چندجانبه یکی از راه های انطباق و اصلاح نظرات مردم در مراحل مختلف است.
رئیسی از برجام برای گشایش اقتصادی حمایت می کند / تعهدات و انتظارات باید متعادل باشد
وی گفت: “با توجه به اینکه برجام یک توافق ملی است و مذاکرات تحت نظارت رهبر معظم انقلاب انجام می شود ، طبیعتاً دولت سیزدهم از برجام برای گشایش امور اقتصادی کشور حمایت می کند ، در غیر این صورت اگر اینگونه نباشد.” اگر روزنه ای وجود نداشته باشد منطقی نخواهد بود.
زنگنه ادامه داد: برجام یک تجارت و توافق نامه دوجانبه است که جمهوری اسلامی ایران انتظارات و تعهداتی دارد. طرف مقابل نیز همین انتظارات و تعهدات را دارد. اگر این انتظارات و تعهدات به صورت متعادل برآورده نشود ، قطعاً رئیس جمهور یا رئیس جمهور دیگر قبول نمی کند که ما به طور یک جانبه به تعهدات خود عمل می کنیم ، اما طرف مقابل به تعهدات خود عمل نمی کند.
به گزارش ایرنا ، زنگنه در پاسخ به س anotherال دیگری درباره پیشرفت اخیر طالبان در افغانستان و رویارویی دولت سیزدهم با این موضوع ، اظهار داشت: افغانستان همسایه مهم ایران است و استقلال آن از اولویت های اصلی ایران است.
به گفته این کارشناس روابط بین الملل ، افغانستان طی نیم قرن اخیر فراز و نشیب های زیادی را تجربه کرده است. این کشور ده سال توسط اتحاد جماهیر شوروی سابق و توسط مردم افغانستان اشغال شد. همسایگان و حتی کشورهای غربی آن را مجبور به ترک افغانستان کرده اند.
این کارشناس ارشد منطقه ای تأکید کرد: افغانستان پس از اشغال جماهیر شوروی به مدت 20 سال توسط ایالات متحده اشغال شد و بین آن دو دوره اشغال ، اوضاع آشفته حاکمیت طالبان وجود داشت و همیشه ناامنی ، درگیری و درگیری در افغانستان وجود داشت.
وی گفت: “این وضعیت ادامه خواهد یافت تا زمانی که گروه های افغان به یک نتیجه گیری داخلی برسند و به تمام م componentsلفه های اجتماعی و سیاسی آن احترام بگذارند.” واقعیت این است که قدرت های بزرگ خارجی خواهان ثبات و صلح برای افغانستان نیستند و هرکدام منافع خود را دنبال می کنند و به رقبا ضربه می زنند. همه آنها باید در نظر گرفته شود.
طالبان نشان می دهد که آنها آماده همکاری و تعامل با مردم افغانستان و همسایگانشان هستند
زنگنه یادآور شد: طالبان بخشی از جامعه افغانستان هستند و علاوه بر اینکه یک م socialلفه اجتماعی هستند ، یک م ideلفه ایدئولوژیک نیز هستند. میزان اصلاح ایدئولوژی طالبان یک س modifiedال مهم برای خود مردم افغانستان و طالبان جدید است تا وضعیت خود را توضیح دهند و نشان دهند که آنها نسخه جدید و سازنده ای آماده کار با همه افغانها و همسایگان دارند.
این کارشناس منطقه ادامه داد: این مسئولیت به عهده خود طالبان است اما سایر م componentsلفه های اجتماعی و سیاسی این کشور نیز جایگاه خود را دارند. ایران باید با همه این م componentsلفه ها کار کند و منافع مشترک بین ایران و هر یک از این جریانات و م componentsلفه ها را توسعه دهد و همیشه خواستار همکاری و اجماع ملی در افغانستان باشد.
وی با بیان اینکه بدون توافق ملی در کشور ، وضعیت مهاجرت ، درگیری بین طالبان و گروه ها و دولت مرکزی ادامه خواهد داشت ، افزود: باید برای همه آنها روشن شود که تحت فشار قرار دادن مردم افغانستان و مجبور کردن آنها وطن خود را ترک کنند. “آن زمان ما مورد توجه قرار گرفتیم.
عامل نهایی در بهبود روابط بین ایران و عربستان سعودی خواست هر دو طرف است.
زنگنه درباره سیاست های دولت سیزدهم در قبال عربستان سعودی گفت: سیاست مشترک این سیستم داشتن روابط خوب ، خوب و در حال توسعه با همه کشورهای همسایه است. پایان این سیاست مشترک این است که وقتی در واقع اجرا شود ، با موانعی روبرو می شود.
وی گفت: “اگر اراده ما بهبود و توسعه روابط است ، پس باید ببینیم طرف مقابل چه می خواهد.” علاوه بر اراده طرف مقابل در هر دو طرف ، اراده ای فراتر از اراده هر دو طرف وجود دارد و آن اراده قدرت های بزرگ است که اگرچه عامل تعیین کننده نهایی نیست ، اما همچنان یک عامل مهم است.
زنگنه با بیان اینکه تعیین کننده نهایی اراده هر دو طرف است ، افزود: اگر اراده نیروهای خارجی اگر مبتنی بر منافع متقابل و احترام متقابل باشد و امنیت و ثبات در منطقه را افزایش دهد ، می تواند کمتر تحت تأثیر قرار گیرد.
مخالفت با رژیم صهیونیستی / حمایت از مقاومت مردم فلسطین
وی درباره راهکارهای مقابله با رژیم صهیونیستی در دولت سیزدهم تصریح کرد: ابراهیم ریزی این رژیم را مانند دولت های گذشته به رسمیت نمی شناسد و از اقدامات خصمانه این رژیم آگاه است ، اما برای انتخاب روش صحیح رژیم صهیونیستی باید جزئیات زیادی فاش شود . طبیعتاً مقابله با عوامل تأثیرگذار این رژیم در کشورهای همسایه و منطقه بخشی از این موضوع است.
وی گفت: “حمایت از مقاومت مردم فلسطین که تحت شدیدترین فشارها و تهدیدها قرار دارند و سرزمین ، هویت ، میراث فرهنگی و آزادی آنها تحت محاصره و تحت سلطه رژیم اشغالگر است ، اصلی است که در قانون اساسی گنجانده شده است.” و حتی عقلانیت سیاسی.، توسعه رژیم و سیاست های نژادپرستانه باید ایستادگی کند و به مردم فلسطین که در صف مقدم مقاومت هستند کمک کند تا با سیاست های نژادپرستانه و استعمارگر اسرائیل مخالفت کنند.
دولت سیزدهم باید از موضع اعتماد و خودمختاری با روابط بین الملل برخورد کند
مهمترین اصلی که باید در سیاست خارجی اولویت یابد این است که ایران همیشه یک کشور بین المللی بوده است و قطع روابط بین الملل ایران با جهان به معنای انزوا ، شکست در بسیاری از مسائل اجتماعی ، اقتصادی و حتی سیاسی است.
ایران همیشه مسئولیت تجارت با جهان ، اروپا ، آفریقا و چین را بر عهده داشته است ، تجار ، شخصیت ها و دانشمندان ایرانی به همه جا سفر كرده اند و دانشمندان و بازرگانان از این کشورها با ایران سفر كرده اند و ایران در این زمینه عمده بوده است .
وی یادآور شد: تأکید باید بر روابط بین الملل ایران باشد و دولت سیزدهم باید از موضع اعتماد و اطمینان با روابط بین الملل برخورد کند ، نه از موضع ترس ، نگرانی یا محرومیت و بی دقتی.
جایگاه ریاست جمهوری در روابط بین الملل و سیاست چگونه است؟ وی گفت: دولت سیزدهم هنوز مانند ماهی در دریا است زیرا ما نمی دانیم چند کیلوگرم وزن دارد ، چه می خورد و در چه محیطی می خواهد کار کند. آنها بسیار مهم هستند ، چه آنها بخواهند در کوسه ها ، بدون توجه به اندازه آنها ، شنا کنند و چه در آب های کم عمق ، که ممکن است اکسیژن نداشته باشند ، شنا کنند. باید به تدریج ابعاد سیاست های خود را روشن کند تا این دولت ارزیابی شود
در عین حال وی رییسی را فردی باهوش و محتاط خواند و گفت: رییسی تمایل به اغراق یا انحراف نخواهد داشت و در سیاست های خود وضعیت متعادل را می پذیرد.
این کارشناس ارشد روابط بین الملل در پاسخ به این سال که آیا تغییر در سیاست خارجی کشور در دولت سیزدهم امکان پذیر است ، گفت: امیدواریم با توجه به یکنواختی دستگاه های حاکم ، رئیس جمهور بتواند از این وضعیت نهایت استفاده را ببرد. او به خوبی می داند که اگر شکست بخورد ، این یکنواختی و این تفکر ایجاد خواهد شد ، به طوری که برای دهه ها هیچ کس متمایل به این تفکر نیست.