صادرات نفت دیگر محدود به پاشنه پا هارگ نیست



ایسنا / بوشهر هارگ در گذشته تنها پایانه صادرات نفت خام در ایران بود ، اما از امروز رویای عبور از تنگه هرمز برای صادرات نفت به ایران محقق شده است.

ما روزهای دهه 1960 را شمارش معکوس می کنیم ، خط لوله 1000 کیلومتری امروز به اتمام رسیده است. این خط لوله که از ایستگاه پمپاژ بوشهر آغاز می شود از استان فارس عبور می کند و در ترمینال جدید یاسک هرمزگان ختم می شود.

تا پیش از این ، پایانه اصلی صادرات نفت خام ایران هارگ بود و 80 درصد صادرات نفت خام این کشور از جزیره بود. این جزیره که در طی جنگ هشت ساله عراق با ایران با شجاعت از جانب قهرمانان ایران دفاع شد و 2800 بار بمباران نشده است ، جریان صادرات را متوقف کرده است. در آن زمان ، نگرانی در مورد متنوع سازی کانالهای صادراتی به یکی از مهمترین اهداف ایران تبدیل شد.

سواحل مکران و ترمینال جاسک دارای چندین مزیت است ، از جمله دورتر از خلیج فارس ، نزدیکتر به بازار هدف و دسترسی بیشتر به آبهای آزاد اقیانوس. تمام این ویژگی ها را می توان در بالای آن بندر یاسک یافت.

ساخت این خط لوله که ایران قبلاً موفق به ساخت آن نشده بود ، سال گذشته بسیار مهم بود. عده کمی انتظار داشتند که کار با چنین سرعتی حتی در شرایط حساس که تحریم ها از سوی همه طرف کشور پذیرفته می شود ، به پایان برسد.

وزیر نفت بیژن زنگنه در تاریخ 26 ژوئیه 2016 در حساب توئیتر خود نوشت: “با امکان صادرات نفت خام به خارج از تنگه هرمز ، از طریق ساخت یک ترمینال صادرات نفت در یاسک و یک خط لوله 1000 کیلومتری به آن تا پایان امسال ، با “تلاش کارگران نفت ، امنیت صادرات نفت ایران را در مقایسه با سایر صادرکنندگان و همسایگان در خاورمیانه دو برابر کرده است.”

بیشتر بخوانید  مسافران جاده چالوس مراقب باشند | چرا جاده چالوس خطرناک شد؟

رئیس جمهوری امروز (پنجشنبه ، 21 ژوئیه) در مراسم استفاده از پروژه ملی پروژه خط لوله انتقال نفت گور-یاسک ، با بیان اینکه امروز یک روز تاریخی برای ملت ایران است ، گفت: “بدون شک اهمیت این پروژه برای افراد با آب و هوا روشن خواهد شد. “

حسن روحانی افزود: این طرح اقدام ملی بزرگی برای صادرات نفت به منظور ایجاد پایانه صادراتی جدید است كه در این صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است. افتتاحیه امروز بسیار مهم است و می توان گفت بزرگترین افتتاح 11 و دوازده دولت امروز برگزار شد. “

رئیس جمهور ادامه داد: امروز برنامه 2 میلیارد دلاری برای صنعت نفت بسیار مهم است ، زیرا ما توانستیم از اتکا به یک بندر که تنها پایانه نفتی ما در حرگ بود ، دور شویم. بمب گذاری T-Wharf در خارکوف در سال 1364 صادرات نفت ما را متوقف کرده است ، اما امروز ایران درصورت ضرورت نفت از دریای عمان صادر خواهد کرد.

روحانی گفت: اگر یک مخزن نفت بخواهد از ترمینال نفتی Harg سوخت گیری شود ، مدت بیشتری طول می کشد. خلیج فارس مشکلات و مسائل خود را دارد ، اما زمان و مسائل استراتژیک برای ما مهم است ، بنابراین وقتی من به مقام معظم رهبری اعلام کردم وی گفت که چنین طرحی ما آن را اجرا می کنیم ، کدام طرح استراتژیک ترین برنامه در ایران خواهد بود.

وی با بیان اینکه پروژه گور-جاسک افتخاری برای وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران است ، افزود: امروز در تاریخ ثبت شده است که در ژوئیه 1400 ، نفت ایران از دریای عمان صادر می شد.

بیشتر بخوانید  17 معدنچی معدن Ramzarz در ورامین پیدا شد

مدیرعامل شرکت متن در گزارشی به حسن روحانی رئیس جمهور گفت: “امروز از طرف همه همکاران در شرکت مهندسی و توسعه نفت (ماتن) افتخار می کنم که اعلام کنم ، همانطور که قول داده شد ، استراتژیک ترین ، ایرانی ترین و سریعترین مگاپروژه در تاریخ صنعت نفت کشور در طول تقابل تقریباً دو ساله با شدیدترین جنگ اقتصادی آماده شده و آماده بهره برداری شد و نفت این کشور به سواحل دریای عمان رسید.

تورج دهقانی افزود: “این پروژه در بخش زمین ، كه به عهده شركت است ، شامل یك هزار كیلومتر خط لوله 42 اینچ ، پنج ایستگاه پمپاژ ، ایستگاه دو طرفه ، یك ایستگاه ترمینال ، 20 مخزن ذخیره ، 11 پست و 300 کیلومتر خط انتقال. “ای.

وی تصریح کرد: هدف کل پروژه انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت خام از منطقه گوره در استان بوشهر به استان یاسک در استان هرمزگان است که امروز با پیشرفت 85 درصدی در قسمت زمینی پروژه و تکمیل هزار کیلومتر خط لوله ، ایستگاه 2 پوندی در شهر اهرم ، دو ایستگاه عملیاتی میانی و یک ایستگاه ترمینال ، و همچنین پستهای انتقال انرژی متصل به این ایستگاهها ، کاملاً عملیاتی هستند و این بخش در اصل برای انتقال حدود 300000 بشکه طراحی شده است. در روز

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران با اشاره به نقش 95 درصدی سهم داخلی در این پروژه تأکید کرد: امروز شاهد آغاز کار آن هستیم که تا اوایل سال 1998 به دلیل عدم توانایی در تحویل ورق و لوله ها به دلیل تحریم های اقتصادی و امتناع. “کشورهای خارجی به دلیل تعهدات خود و با کمک شرکای فنی و مهندسی این شرکت با شرکت های داخلی ، ساخت خط لوله را آغاز نکرده بودند و پس از 6 ماه تلاش ، در ژوئن 1998 فرصت تولید 100٪ لوله اسید ایرانی را فراهم کرد و مقدمه اعتماد سازی تهیه سایر موارد از تولید کنندگان داخلی امکان پذیر شد.

بیشتر بخوانید  دور جدید مذاکرات ایران و عربستان به زودی برگزار می‌شود

وی یادآور شد ، با داشتن 95 درصد سهم داخلی در اجرا و تکمیل این طرح ، می توان آن را به عنوان محرک تحرک سایر صنایع وابسته و نمونه ای درخشان از خنثی سازی تحریم ها دانست.

به گزارش ایسنا ، طرح انتقال نفت خام از گوره به جاسک با ظرفیت یک میلیون بشکه در روز شامل ساخت خط لوله 42 اینچی به طول تقریبی 1000 کیلومتر ، پنج ایستگاه پمپاژ ، 20 میلیون و 500 هزار بشکه مخزن با ظرفیت کل 10 است. میلیون بشکه و تاسیسات دریایی صادرات نفت خام.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید