صادرات خرما در دو سال اخیر به نصف کاهش یافته است!



به گزارش سلام نو، محسن رشید فرخی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به میزان تولید خرما در سال جاری اظهار کرد: سالانه حدود یک میلیون و 200 هزار تن خرما در کشور تولید می شود و امسال با وجود خشکسالی، این میزان تولید داشته است. به دست آمده است.

به گفته این فعال اقتصادی، ایران پس از مصر دومین تولیدکننده خرما در جهان است.

وی با بیان اینکه بازرگانان ایرانی همیشه منتظر صادرات هستند، گفت: تصمیمات داخلی در صادرات خرما یک شبه تاثیر گذاشت تا تحریم های خارجی که 16 روز لغو شد، اما تا به امروز تبعات آن گریبان فعالان این بخش را گرفته و تاریخ صادرات به نصف کاهش یافته است. .

مدیرعامل انجمن ملی خرما خاطرنشان کرد: عدم اطمینان صادرکنندگان برای خرید و پیش بینی عرضه یک ساله به بازارهای کشورهای هدف صادرات خرما را به نصف رساند.

وی با اشاره به تاثیر تحریم ها بر کاهش صادرات گفت: اعمال تحریم ها هزینه های تحویل ما را سه برابر کرده است. شرکت های بزرگ کشتیرانی تمایلی به فعالیت در ایران ندارند. قیمت اجاره کانتینر برای یک تاجر ایرانی به ۱۲ هزار دلار رسید، در حالی که رقبای تجاری ما حداکثر ۴ هزار دلار برای هر کانتینر اجاره می‌کنند.

وی با اشاره به ضرورت تسهیل صادرات گفت: رسیدن محموله ها به کشورهای مقصد برای کشورهای رقیب نیمی از زمان است اما صادرکنندگان داخلی باید زمان زیادی را برای رفع مشکلات ناشی از تحریم ها صرف کنند.

رشید فاروکی با بیان اینکه مسائل سیاسی بازارهای هدف صادرات را تغییر داده است، گفت: در گذشته خرما به آمریکای شمالی و اروپا صادر می شد اما اکنون این بازارها تغییر کرده و به سمت شرق آسیا، اوراسیا، هند و اخیراً چین در حال کشش هستند. “شده‌ایم. باید در نظر داشت که تغییر بازارهای هدف نیازمند صبر و مطالعه است.

بیشتر بخوانید  آسیب به آبزی پروری در خوزستان به دلیل تنش آبی

یکی از اعضای کمیته نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به مدت طولانی قرنطینه واردات محصولات کشاورزی به چین افزود: موضوع قرنطینه محصولات در چین از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مدت زمان قرنطینه محصولات 60 روزه است، ما با طرف چینی وارد مذاکره شده ایم تا در نهایت تصمیم نهایی را در مورد محل قرنطینه محصولات در ایران یا چین بگیریم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کنترل مصرف سموم و کود توسط نخلداران وجود دارد؟ وی خاطرنشان کرد: مشکل جدی در آن وجود ندارد. مصرف کنندگان داخلی و خارجی ابتدا باید از سلامت محصولاتی که استفاده می کنند اطمینان حاصل کنند، بنابراین به طور جدی وارد بحث کدگذاری (باغبانی) باغ ها شده ایم، اما برای اجرای این طرح مشکلات زیادی داریم، بنابراین این طرح به صورت پایلوت در حال اجراست. در استان کرمان به 5 استان منتقل شده است.

این فعال اقتصادی خرما را از محصولات باغی دانست که نیاز به سمپاشی گسترده ندارد و افزود: استفاده از کود در کشور تبدیل به دارو شده است. متأسفانه مردم در مصرف مواد از الگوی خاصی پیروی نمی کنند و به عبارتی خود را درمان می کنند. “کشاورزان همچنین دیدگاه های شخصی در مورد تجارت دارند و حتی نمی دانند که استفاده از این آفت کش ها باعث افزایش بهره وری آنها نمی شود.

به گفته رئیس انجمن ملی خرما، هر 15 روز یکبار علاوه بر آموزش حضوری، کلاس های آموزشی برای کشاورزان به صورت سمینار یا وبینار نیز برگزار می کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تمهیداتی برای تامین بازار ماه مبارک رمضان از نیمه دوم فروردین 1401 اندیشیده شده است؟ وی گفت: انجمن ملی خرما با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار پیش بینی های لازم را برای عرضه خرما در این ماه انجام داد. خرما در کشور به اندازه کافی وجود دارد و تنها محصولی است که تورم آن تغییری در قیمت آن در کشور نداشته است که مصرف کنندگان را امیدوار کرده و از سوی دیگر تولیدکنندگان را با مشکل مواجه کرده است.

بیشتر بخوانید  پوستر تیم فوتبال ایران در آستانه دیدار تدارکاتی با اروگوئه

رشید فاروکی در پایان گفت: خرما 15 روز مانده به شروع ماه مبارک رمضان با عرضه مستقیم در شهرهای بزرگ و فروشگاه های زنجیره ای توزیع می شود.

دیدگاهتان را بنویسید