شیر توالت چیست و چه کاربردی دارد ؟



شیر دستشویی


شیر دستشویی : یکی از اجزایی که در منزل وجود دارد و انتخاب جنس و نوع آن مهم می باشد که علاوه بر کاربرد آن، در زیبایی دکوراسیون داخلی هم موثر است و شاید به آن توجهی که باید نمیشود شیرآلات و نصب شیرآلات می باشد.


برای داشتن خانه ای زیبا با طراحی دکوراسیون حرفه ای باید به انتخاب مناسب شیر آلات هم دقت بیشتری کنیم و همچنین برای داشتن شیر مناسب که بعدا متحمل هزینه شویم باید اطلاعات کافی در مورد نحوه کارکرد، کیفیت و ویژگی انواع آن را داشته باشیم.


کدام جنس شیرآلات بهتر است ؟


معمولا شیر آلات از دو قسمت داخلی یا اصلی شیر و پوشش خارجی تشکیل می گردد.


تا چند سال اخیر در کل دو نوع ماده ای که برای شیر آلات به کار برده میشد، آلیاژ برنج و سرب خشک بوده که همانطور که می دانید سرب ماده بسیار خطرناک و سمی می باشد که اگر شیر آلات به خوبی آبکاری نگردد به مرور زمان سرب موجود در شیر آلات آلودگی های خطرناکی برای افراد ایجاد میکنند.


به همین خاطر است که تولید کنندگان شیر آلات از کاربرد سرب در تولید محصولات خود صرف نظر کرده اند و بیشتر همان آلیاژ برنج را تولید می کنند.


چگونه از سیاه شدن شیرآلات جلوگیری کنیم و یا آن را تمیز کنیم ؟


به طور معمول برای رویه شیرآلات از فلزاتی مانند برنز، مس، استیل یا برنج استفاده می گردد.


که به طور معمول در ایران، بیشتر شیر آلات با استیل آبکاری می گردد.

بیشتر بخوانید  تاریخ دقیق برگزاری آزمون سراسری 1400 چه روزی است ؟


البته برای سفارش های خاص و محصولات لاکچری و لوکس کارخانجات از انواع دیگر آبکاری هم استفاده می شود.


انواع شیر توالت و کاربرد آنها


کاربرد شیرآلات توالت برای دستشویی های ایرانی و فرنگی می باشد که به آن یک شلنگ آفتابه وصل می شود.



  • شیرآلات ایستاده


امروزه استفاده از شیرهای دیواری مخصوصا در آشپزخانه و برای سینک ظرفشویی تقریبا به طور کامل کنار گذاشته شده و به جای آن شیرآلات ایستاده کاربرد بیشتری دارند.


در بین شیر آلات ایستاده هم نوع دو منظوره آن کاربرد بیشتری دارد، این نوع شیر آلات علاوه بر سینک ظرفشویی، برای روشویی هم کاربرد دارند.



  • شیرآلات دیواری


بدلیل اینکه قسمت خروج آب با اختلاف ارتفاع نسبتا زیادی از سینک نصب می گردد، و مشتری و طرفداران زیادی برای این حالت وجود ندارد. از شیر آلات دیواری کمتر استفاده می گردد.



  • شیرآلات چشمی (سنسور دار)


در حال حاضر و همچنین در کشور ما بدیل کمبود منابع آب و خشکسالی، بیشتر تولید کنندگان سعی دارند از تکنولوژی هایی برای کاهش میزان مصرف آب استفاده کنند و یکی از جدیدترین تکنولوژی های کاربردی که به بازار عرضه شده، شیر های سنسور دار یا چشمی می باشند.


در این نوع شیر آلات سنسورهایی (حسگرهایی) وجود دارد که بر مبنای دریافت و ارسال نور مادون قرمز عمل می کند.


به نحوی که با نزدیک کردن دست مصرف کننده به سنسور شیر، شیر به صورت خودکار باز میشود و با دور کردن دست شیر به صورت خودکار بسته میشود.


برای صرفه جویی در مصرف آب همچنین می توان از شیرهایی که دارای وبلاتور می باشند استفاده کرد، این نوع شیرهایی می باشند که به داخل آب هوا وارد می کنند و آب را به صورت حباب بیرون میدهند تا در مصرف آب، صرفه جویی گردد.



  • شیرآلات پدالی


این نوع بیشتر برای مکان های عمومی مانند بیمارستان ها، ادارات، مدارس و… استفاده می گردد و مناسب است.


و بدلیل اینکه نیازی به برخورد دست مصرف کننده با شیر آلات وجود ندارد باعث می گردد انتقال بیماری های واگیردار هم کاهش پیدا کند و مزیت دیگر آن، بخاطر پدالی بودن می باشد که نیازی به مصرف برق و باتری ندارد و در مقایسه با شیرهای سنسور دار و هوشمند انرژی مصرف نمی کند و برای مکان های عمومی پرطرفدار تر و مناسب تر می باشند.



  • شیرآلات مخصوص سیفون (پیسوار)


این نوع شیرآلات در اصل به عنوان رابط بین لوله کشی و شیر مخلوط نصب می گردد.


با نصب شیرهای پیسوار در صورتی که شیرآلات مخلوط دچار مشکل و خرابی گردد می توان از طریق این شیرها آب را قطع کنید و و شیر مخلوط را تعمیر کنید.


البته در تولیدات جدید کارخانه ها، در شیر های پیسوار، فیلتری قرار داده می شود تا از ورود ناخالصی ها به درون شیر مخلوط جلوگیری گردد.


این نوع از شیرآلات در روشویی توالت، حمام و دیگر سرویس های بهداشتی کاربد دارد که دارای انواع متفاتی می باشد که از طریق دو شلنگ آب گرم و سرد که از شیر پیسوار هدایت میشود آب را به داخل آن راهی میکنند.


بیشتر بخوانید :


لیست قیمت انواع شیر ظرفشویی در بازار


لیست قیمت انواع شیر توالت در بازار


لیست قیمت انواع شیر روشویی در بازار


لیست قیمت انواع شیر فلکه در بازار


لیست قیمت انواع شیر دوش و حمام در بازار


لیست قیمت انواع ست کامل شیرآلات در بازار


بیشتر بخوانید  آموزش فعال کردن WhatsApp Web روی انواع مرورگر

دیدگاهتان را بنویسید